advertentie

zondag 21 november 2010

Weekblog week 46 - 2010 (14 t/m 20 november)

Ik vrees dat dit zomerse beeld rijp is voor de geschiedenisboeken van Oirschot.


We hebben afgelopen week een zware knoop doorgehakt.

De aardbeienteeltloterij levert steeds meer en te veel risico op. Het prijzenpakket wordt ook pas na de trekking bekendgemaakt. Dat kan beter!

Zware knopen doorhakken zet het een en ander wel op zijn kop durf ik wel te zeggen. Maar we waren al wat gewend het afgelopen jaar Volsmaakt is een mooi concept waar ik mijn tanden graag in wil zetten. U kunt HIER op ons stemmen voor de verkiezing van De Smaak van Nederland 2010



De aardbeiplanten kunnen onderhand van het veld af en een tijdje uit het zicht verdwijnen in de koelcel. Naar verwachting zullen we daar eind volgende week een begin mee maken. De planten moeten eerst goed in rust zijn, dus niet meer groeien, anders is de kans aanwezig dat ze schade oplopen tijdens de bewaring. Afgelopen week hebben we de planten nog een beetje bijgemest met wat extra sporenelementen. Door de hevige regenval was de voorraad sporenelementen zoals borium en mangaan nogal ver teruggelopen. Niet dat ze dat nu nog veel nodig hebben, maar als ze straks weer worden uitgeplant is het goed dat de planten een klein buffertje mineralen bij zich hebben. Dat kan de hergroei wel iets makkelijker maken.
.
Vorige week stond mijn blog in het teken van een duivels dilemma, waarvoor er afgelopen week een knoop moest worden doorgehakt. Dat is inmiddels gebeurd en het dilemma is dan wel de wereld uit, maar er voor in de plaats is een levensgrote uitdaging gekomen. Mensen die mij kennen weten wel dat ik niet vies ben van een uitdaging, maar deze zet mijn leven en dat van de rest van het gezin toch danig op zijn kop. We hebben er heel goed over nagedacht en alle van belang zijnde zaken goed mee laten wegen. Het voelt een beetje vreemd om het nu uit de doeken te doen, maar.......
.
Ik ga stoppen met het zelf telen van aardbeien. Ja, ook met het zelf telen van die hele lekkere smaakaardbeien. Ik ga stoppen met de aardbeienteeltloterij met lage winkans. De afgelopen jaren is het rendement voor telers zover uitgehold dat ik geen zin meer heb om nu wéér nieuwe loten te gaan kopen. En natuurlijk weet ik dat dán wellicht net de hoofdprijs zou kunnen vallen. Hoewel u als consument snakt naar aardbeien die echt goed smaken en ook bereid bent daar goed voor te betalen, willen supermarkten en andere clubjes ze wat mij betreft niet graag genoeg hebben.
.
Het is nog steeds leuren, leuren, leuren en smoesjes afwachten. Sommige supermarkten geven aan er nog niet aan toe te zijn om nu al afspraken te maken voor het volgende seizoen. Anderen, waar ik dit jaar ook zaken mee heb gedaan, reageren nog niet eens op een vriendelijk verzoek per e-mail om over de verkoop van volgend jaar te praten. Moedeloos word ik daar van, terwijl de teelt voor volgend jaar al is begonnen en daar nu al een hoop geld in geïnvesteerd is. Een regelrechte loterij dus, waarbij het prijzenpakket pas na de trekking bekend gemaakt wordt. Ik mis de passie aan de kant van de retail volledig. Blijkbaar is ons product tóch niet goed genoeg. Nou, dan maar niet.
.
Wat ik nu dan wél ga doen? Dat moet zich nog helemaal uitkristalliseren de komende tijd. Dat hangt van een hoop dingen af die ik nu allemaal nog niet kan benoemen. Ik wil in ieder geval verder met smaakaardbeien en wellicht ook met andere bijzondere producten en daarbij samenwerken met andere telers. Maar niet meer op de bonnefooi. Ik ga alleen nog maar met conceptmatige projecten aan de slag, waar u als consument van gepassioneerd kunt raken, waar ik zelf van gepassioneerd raak en waar hopelijk ook de verschillende retailkanalen gepassioneerd van raken. Dat lijkt me wel een mooie en stevige uitdaging.
.
Als ik mezelf op de teelt blijf focussen, wat collegatelers net zo goed of beter kunnen, dan komt er van die uitdaging niks terecht vrees ik. Dus voor alle concepten zoek ik samenwerking met collega's. Met Volsmaakt heb ik nu al een mooie uitdaging en ook de Strawberrytree kan gewoon zijn diensten blijven uitvoeren. Voor de rest ben ik nu dus aan het zoeken en mezelf kennende komt er vanzelf weer iets uit de hoge hoed. U mag me daar trouwens gerust bij helpen. Voor goeie ideeën voor nieuwe concepten of projecten stel ik mijn ideeënbus graag open. Degenen met ideeën waarvan ik gepassioneerd raak nodig ik graag uit voor een etentje. Dan kunnen we het er eens verder over hebben.
.
Nou mensen, tot de volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf.

11 opmerkingen:

Liesbeth Oerlemans zei

We kennen elkaar niet heel goed maar ik heb je via Foodlog leren kennen als iemand met hart voor zijn aardbeien. En dat juist zo iemand ermee stopt raakt mij diep. Ik wens je veel succes de komende tijd!

Groeten
Liesbeth Oerlemans

Unknown zei

Jan, wat een bericht!

Zelf telen is natuurlijk iets waar je de volle 100% voor in moet zetten. Business bouwen met Volsmaakt en Strawberrytree natuurlijk ook. En dat is 2x hard werken. En dan is natuurlijk ook je eigen en familieleven.

Wij gaan volgend jaar in Oirschot en omgeving beginnen. Dus willen graag aardbeien van je afnemen. Dat weet je.

Aan de andere kant willen onze telers heel graag aan jouw concepten leveren. Dus als jij Smaakaardbeien gaat ontwikkelen en die door andere telers kan laten telen. Dan weet ik dat ze in de rij staan.

Kortom, linksom of rechtsom je blijft een aardbeienteler. Alleen dan misschien niet telend.

Wij blijven van je genieten!

Willem

Sandra van Kampen zei

Jan, we zaten deze zomer nog bij Vroege Vogels en op het Museumplein met je strawberrymob. It suck's dat je er toch mee moet stoppen. Echt heel erg! Ik wens jou en je gezin veel sterkte in deze tijd en we blijven toch strijden voor verandering van ons voedselsysteem in de goede richting.

Will Robben zei

Hoewel iedereen in dit land de mond vol heeft van passioneel ondernemerschap en innovatief onderscheid toont Jan Robben zich als iemand die daar niet alleen over praat maar het ook in de praktijk brengt. Hij bedenkt het niet alleen, maar durft en doet het ook.

Innovaties ontwikkelen is één. Het vergt veel creativiteit, energie, doorzettingsvermogen. Dat kan Jan als geen ander. Innovaties tot wasdom en succes brengen vereist echter vooral de bereidheid tot samenwerking en onderlinge afhankelijkheid in de keten van 'land tot klant', en daarvoor is lef nodig van stakeholders zoals banken, tussenhandel en overheden. En - de fraaie initiatieven van een Syntens ten spijt - daar schort het in Nederland ernstig aan.

Hoewel iedereen in ons land de mond vol heeft van de noodzaak tot innovatie, toont de dagelijkse praktijk dat de armoede van prijsconcurrentie (sec) het rücksichtlos wint van de rijkdom van productdifferentiatie en innovatie.

Ik maak mij ernstig zorgen over de gevolgschade: kaalslag van het aanbod, de vernieling van ondernemerspassie in voor Nederland fundamenteel belangrijke verdiensectoren, en daarmee de indroging van belastinginkomsten voor de schatkist. We bouwen te weinig op, we bouwen veel te veel af.

Jan is iemand met visie, met passie en sterke overtuigingen. Dat is altijd al zo geweest. Die kracht gaat een nieuwe weg vinden. Geen haar op mijn hoofd die daar aan twijfelt.

Ondernemen is niet makkelijk, vernieuwend ondernemen is een regelrechte uitdaging. Ook ik ervaar dat iedere dag als ondernemer. Het besef dat ons land veel schade zal oplopen doordat meer "Jannen" gedwongen worden de handdoek in de ring te gooien, zal te laat bij teveel mensen doordringen. De boel moet helaas eerst nog wat meer kapot voordat dat besef gaat doordringen. Zoals de vader van Jan en mij (een succesvol oud-bestuurder en -ondernemer) ons regelmatig zegt: "Alles heeft zijn tijd nodig, ook dwaasheden".

Met vriendelijke groeten,
Will Robben

Will Robben zei

Hoewel iedereen in dit land de mond vol heeft van passioneel ondernemerschap en innovatief onderscheid toont Jan Robben zich als iemand die daar niet alleen over praat maar het ook in de praktijk brengt. Hij bedenkt het niet alleen, maar durft en doet het ook.

Innovaties ontwikkelen is één. Het vergt veel creativiteit, energie, doorzettingsvermogen. Dat kan Jan als geen ander. Innovaties tot wasdom en succes brengen vereist echter vooral de bereidheid tot samenwerking en onderlinge afhankelijkheid in de keten van 'land tot klant', en daarvoor is lef nodig van stakeholders zoals banken, tussenhandel en overheden. En - de fraaie initiatieven van een Syntens ten spijt - daar schort het in Nederland ernstig aan.

Hoewel iedereen in ons land de mond vol heeft van de noodzaak tot innovatie, toont de dagelijkse praktijk dat de armoede van prijsconcurrentie (sec) het rücksichtlos wint van de rijkdom van productdifferentiatie en innovatie.

Ik maak mij ernstig zorgen over de gevolgschade: kaalslag van het aanbod, de vernieling van ondernemerspassie in voor Nederland fundamenteel belangrijke verdiensectoren, en daarmee de indroging van belastinginkomsten voor de schatkist. We bouwen te weinig op, we bouwen veel te veel af.

Jan is iemand met visie, met passie en sterke overtuigingen. Dat is altijd al zo geweest. Die kracht gaat een nieuwe weg vinden. Geen haar op mijn hoofd die daar aan twijfelt.

Ondernemen is niet makkelijk, vernieuwend ondernemen is een regelrechte uitdaging. Ook ik ervaar dat iedere dag als ondernemer. Het besef dat ons land veel schade zal oplopen doordat meer "Jannen" gedwongen worden de handdoek in de ring te gooien, zal te laat bij teveel mensen doordringen. De boel moet helaas eerst nog wat meer kapot voordat dat besef gaat doordringen. Zoals de vader van Jan en mij (een succesvol oud-bestuurder en -ondernemer) ons regelmatig zegt: "Alles heeft zijn tijd nodig, ook dwaasheden".

Met vriendelijke groeten,
Will Robben

Leonore Noorduyn zei

Beste Jan,
Schokkend, dat is het. Ik vreesde het, maar hoopte van niet. Heb ik me donderdag nog 'boos' gemaakt op de bijeenkomst waar ik was, waar de inleider je naam noemde als voorbeeld van innovatieve tuinder en iedereen in de zaal je naam kende. Allemaal mooie woorden, maar als het erop aan komt, verandert er niets. Ik wens je heel veel sterkte met de afwikkeling van alles en het inzetten van een nieuw traject.
Leonore

Ester zei

Ik heb hele goede herinneringen aan #strawberrymob, ook namens @boerenfluitjes en me helemaal scheel gegeten aan jouw aardbeien. In een file vanuit Oirschot drie bakken aardbeien vers van het land als avondeten.
Zo jammer dat het toch niet genoeg was. Veel succes met je nieuwe plannen, je hebt er genoeg volgens mij.

Unknown zei

Jan, doordat ik deze zomer zo nu en dan in de winkel mocht waarnemen heb ik iets meer kunnen zien van je geweldige berijf. Zeer spijtig dat zo iets moois een einde neemt. Wat je ook verder gaat ondernemen: ik gun je daarbij alle succes van de wereld!
Groeten, ook aan Bea
Frits Mientjes

boerin zei

Een berichtje van een eenvoudig boerinnetje uit de Eifel:

Wat als mensen als jij, Jan, nu eens een "Fruitstoepje" zoals http://www.stoepje.nl/markten-test.html gaan opzetten?

Aardbeien in combinatie met Frambozen en ander (seizoens)fruit?
Tevens verkoop Volsmaakt, Smoothies en Shakes? en andere producten die goed samengaan met fruit? Meteen reclame maken voor je Strawberrytree?

Op de markt is je gulden een daalder waard word/werd er gezegd.
Maar op de markt heb je geen "tussenhandel" en Supers als AH die de winst bepalen en opstrijken.

Als ik in Nederland ben ga ik als het kan altijd even naar Delicatessen Bitter nu Organic Food for You http://www.organicfoodforyou.nl/?c=57 en naar de markt in Laren (NH). Je ziet er altijd!! mensen stroopwafels kopen om meteen op te eten. Of (broodjes) vis. Maar iets te drinken vind je er niet echt...

Het is al een hele tijd geleden maar eerste wat ik deed als ik in Londen was, was een bezoekje brengen aan Harrod's. Ja. alleen voor de fruitdrankjes. Duur? behoorlijk. Maar ik had het er graag voor over. Die smaak, alsof er een engeltje over je tong pieste. VolSmaakt!

Strawberrymob was een enorm groot succes. Waarom niet, Jan?? Mensen willen tegenwoordig steeds meer kwaliteit. Volsmaakt. Dat is wat jij hen kan leveren.

Monique Vos

Goesting Feestaannemer zei

Wat ontzettend jammer dat jij, iemand met zoveel passie voor zijn vak, stopt met het telen van de allerlekkerste aadbeien die er zijn.
Ik heb er vertrouwen in dat je met je goeie ideeen en de juiste samenwerking in de belangstelling blijft.

Heel veel succes.

Groet!
Yvonne Goossens

Unknown zei

Hoi Jan,
Ik begrijp je wel. Eindelijk los van al die gehaaide inkopers, die alleen alleen voor de massa gaan en onvoldoende oog hebben voor de smaakconsument. Jammer dat er nog geen supersmaakketen is, voor de niche van de smaakvolle consument.
Als mij een idee te binnen schiet, ben jij de eerste die het te horen krijgt.
Piet Spoorenberg