advertentie

zondag 23 januari 2011

Weekblog week 3 - 2011 (16 t/m 22 januari)

Zowel bij de presentatie op de Aardbeiendag als bij de Biovak, was dit mijn openingsplaatje.
.
Een vlinder, ontwaakt uit zijn winterslaap, eergisteren op mijn toetsenbord. Via twitter kreeg ik de tip dat bijvoederen met suikerwater en stukjes sinaasappel een ontwaakte vlinder kan helpen overleven.
.

Als het goed is houden we dit stuk grond nog over om iets mee te doen. Ik kan er niet op wachten om er mee te beginnen. Op de achtergrond onze 2 schuren en een stukje van het woonhuis.
.

Ik kreeg afgelopen week nog een artikel toegestuurd over de Strawberrymob. Het Duitse blad Spargel & Erdbeer Profi had er over geschreven.
.
Op de Biovak in Zwolle heb ik deze week een presentatie gehouden over het gebruik en het nut van sociale media, zoals twitter.




Tsja, ik zou het nu heel graag gaan hebben over hoe en wat we komend jaar allemaal gaan doen hier met de aardbeien. Ik zit te popelen om mijn nieuwe aardbeienidee voor onze locatie uit de doeken te doen, maar word daarin nog gehinderd omdat de verkoop van een deel van onze grond nog niet rond is. Het is allemaal een beetje te complex en intiem om hier te vertellen. Dat ik dus nog een stukje heel erg lekkere aardbeien wil gaan telen staat inmiddels voor mij buiten kijf. Begin uw vingers maar vast af te likken, op zijn Rutte's gezegd.
.
Woensdag jl. was de topdag van de afgelopen week. De dagen daarvoor had ik grotendeels nodig voor de voorbereiding en de dagen erna om er weer een beetje van bij te komen. 's Morgens eerst een presentatie gehouden over de 'knoop doorhakken', 'knuppels in het hoenderhok' en 'stenen in de vijver' op de Aardbeiendag in Den Bosch. 's Middags naar de Biovak in Zwolle geweest voor een presentatie over het gebruik van sociale media en 's avonds nog even naar Almere om met @eetschrijver te brainstormen over de Aardbeienacademie. Dat was nog eens een dag vol energie.
.
Hoewel ik in het verleden al 8 keer spreker ben geweest op de Aardbeiendag, was deze keer voor mij de bijzonderste en de spannendste. Voor dik 450 collega-sectorgenoten een openhartig verhaal vertellen over de stap die we met ons bedrijf gezet hebben en de weg er naartoe is toch anders dan voor een zaal willekeurige mensen te spreken. Na afloop heb ik geweldige reacties gekregen. Ook met dagvoorzitter Tom Egbers kon ik het goed vinden. Hij stelde goeie vragen en het lukte me mijns inziens goed om de doorgewinterde vragensteller van repliek te dienen. Er moest in ieder geval gelachen worden in de zaal. Tom kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk 4 jaar te vroeg geboren ben, aangezien veel mensen zeggen dat ik in mijn denken 4 jaar vooruit loop. Ik weet niet of het zo is, maar ze zeggen het..... :-)
.
Wat me nogal opviel in het verhaal van voorzitter Toon van de Berg van de Landelijke Aardbeien Commissie, is dat hij denkt dat op het gebied van verkoop en afzet de kaarten geschud zijn. Dat de supermarkten zo'n grote voorsprong hebben dat goedbedoelde nieuwe kanalen daar nauwelijks tussen kunnen komen. Volgens hem zal de teelt met de laagste kostprijs winnen. Toon legt zich wat mij betreft iets te gemakkelijk neer bij de macht van de supermarkt.
.
In mijn verhaal heb ik juist opgeroepen om ons daar niet bij neer te leggen en te gaan werken aan gezamenlijk concepteigenaarschap. Daarbij elkaar niet langer als klanten en leveranciers zien met tegenstrijdige belangen, maar samen ervoor gaan voor iets waarin we allemaal geloven, zowel telers, supermarkten als consumenten. Ik denk dat u als consument er ook niet echt op zit te wachten dat alles alleen maar goedkoop in de winkel ligt. Volgens mij hebt u er ook nog wel behoefte aan dat er wat te kiezen is en dat de aardbeien die u koopt lekker zijn. Met de Strawberrymob van afgelopen zomer hebben we laten zien dat u als consument een flinke vinger in de pap kunt hebben. Zeuren en blijven zeuren om goeie producten helpt echt! Laat die inkopers niet bepalen waarmee u het winkelwagentje moet vullen!
.
Uw eigen aardbeitjes telen, op grijpafstand van de keuken kan vanaf dit jaar dus ook door deel te nemen aan de Aardbeienacademie. Lees HIER de nieuwsbrief en schrijf je HIER in. Volg de honderden liefhebbers die u hierin al zijn voorgegaan. Het valt me op dat de meeste inschrijvers ook op de introductiedag van de Aardbeienacademie naar Oirschot willen komen. Misschien moet ik maar eens iets gaan regelen met de horeca in Oirschot. Het wordt echt leuk, dus doe mee!
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

2 opmerkingen:

Unknown zei

De macht alleen bij de supermarkt? Dat is een oude manier van denken. Dankzij internet staat de consument een stuk sterker: hij kan zich beter informeren, hij kan beter samenwerken, hij kan beter zaken doen.
Het feit dat jij honderden afnemers hebt voor de Aardbeienacademie is daar een bewijs voor.
Ik denk dat de sector een boeiende periode voor zich heeft. Dat vraagt om creatieve en innovatieve oplossingen.

Jan Robben zei

Arjan, vanzelfsprekend ben ik het met je eens. De wereld is wat dat betreft snel aan het veranderen. Tuinders moeten daar aan mee doen en niet achterover leunen. Zelf communiceren met degene die je product op eet hoort er voortaan bij.