advertentie

zondag 20 maart 2011

Weekblog week 11 - 2011 (13 t/m 19 maart)

Lekkere aardbeien mogen best iets kosten, maar deze groenteboer wil ze niet verkopen denk ik.

Tijdens de introductiedag van de Aardbeienacademie worden alle bezoekers die per auto komen, vanaf de parkeerplaats met deze huifkar naar ons bedrijf vervoerd en uiteraard ook weer terug.

Er zullen ook dit jaar weer veel gebakjes en vlaaien met onze smaakaardbeien belegd worden. Degenen die met de Aardbeienacademie meedoen moeten ze dan wel eerst zelf plukken. Ik vind aardbeien ook het lekkerst als ik ze een paar seconden tevoren zelf heb geplukt. Echt waar.....

Dit is het enige stuk grond wat we overhouden om smaakaardbeien op te telen. De rest van de grond hebben we afgelopen week verkocht. Het is weer een beetje overzichtelijker geworden.




Joepie....weer een zorg minder. Het stuk grond dat we te koop hadden staan is dan toch nog verkocht. De buurt zal er aan moeten wennen dat daar sinds 25 jaar geen aardbeien meer komen te staan maar maïs. Voor mij is het nu al wennen, dat ons bedrijf nu niet verder meer reikt dan het eind van het betonpad. Ook wel weer makkelijk en op het stuk grond dat we overhouden kunnen nog heel veel lekkere aardbeien groeien. Komende week gaan we in ieder geval vast beginnen met het poten van de eerste aardbeiplanten. Ik heb prachtige Elianny planten op de kop getikt en die gaan er als eerste in. De bakkerijen van Van Vessem & Le Patichou in regio Haarlem en Brood & Banketservice in Amsterdam kijken er evenals vorig jaar weer reikhalzend naar uit hebben ze me deze week laten weten.
.
Het is nu een week geleden dat Willem & Drees begonnen zijn met het verkopen van onze aardbeiplantjes in supermarkten. Het gaat razend goed, beter dan ik zelf verwacht had. De reacties van mensen die ze gezien hebben en vooral ook die ze gekocht hebben, vliegen me om de oren. Keileuk is dat. Op een sticker die op de verpakking zit, staat een verwijzing naar de Aardbeienacademie. De plantjesactie van Willem & Drees is ook vooral bedoeld om mensen te interesseren voor ons nieuwste initiatief, de Aardbeienacademie. Dat werkt dus heel goed zo. Gisteren waren ze zelfs in Amsterdam te koop, bij het Food Film Festival. We gaan zeker nog enkele weken met deze actie door. Onder andere bij verschillende Jumbo supermarkten zijn de plantjes te verkrijgen. Binnen 3 dagen nadat ze van ons erf verdwenen zijn, blijken ze telkens al verkocht te zijn, dus nog supervers. In juni gaat Gijs ook een actie met een link naar de Aardbeienacademie doen, maar dan met reeds bloeiende planten. De verwachtingen zijn hoog gespannen bij me. Fantastisch is het dat er zoveel enthousiasme is voor de Aardbeienacademie.
.
Op 2 april start de Aardbeienacademie pas echt. Dan is er op mijn bedrijf in Oirschot een introductiedag. Als je het programma wil zien en wellicht onze nieuwsbrieven voortaan per e-mail wilt ontvangen dan moet je maar eens op de website kijken. Beter is het natuurlijk om dan ook maar meteen in te schrijven op de Aardbeienacademie. Ook bij het organiseren van deze introductiedag stuiten we op veel enthousiasme van allerlei ondernemende mensen, zoals die van het Land van Oirschot. Enfin, kijk dus op de website van de Aardbeienacademie.
.
De plantjes die we enkele weken geleden hebben opgepot hebben nog niet veel groei vertoond. Door de koude nachten en het weinig zonnige weer van de laatste tijd is er weinig wortelactiviteit. Boven de grond zie je wel iets veranderen, terwijl de wortelvorming nog slechts traag op gang komt, vind ik. Maar ja, het is nog maar 20 maart, wat zeur ik eigenlijk? Een paar dagen lekker weer en dan zal de groei vanzelf beter worden.
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: