advertentie

zondag 6 maart 2011

Weekblog week 9 - 2011 (27 febr t/m 5 maart)

We gaan toch weer wat smaakaardbeien planten, maar niet meer op deze manier. Komende weken laat ik wel zien hoe we dat dan wél doen.

De aardbeien die we gebruiken om te verwerken in Volsmaakt, verpakken we op deze manier. De zak gaat dicht, kisten op pallets en hupsakee de vers geplukte, zongerijpte aardbeien gaan de diepvries in.

Het aardbeienras Elianny wil ik zeker weer planten. Typisch is zijn hoog opstaand kroontje. Hoog opstaande kroontjes zijn over het algemeen een teken dat je een heerlijk zoete aardbei te pakken hebt. Lambada is er ook zo eentje.

Volsmaakt, nu moet het dan toch eindelijk gebeuren. Over een paar weken beginnen we met produceren. De nieuwe verpakkingen zijn ontworpen en onderweg. Het komt er heel leuk uit te zien. En de smaak van wat er in zit is natuurlijk fantastisch!




Soms heb je wel eens van die dagen dat er een aantal losse eindjes bij elkaar lijken te komen. Afgelopen week had ik zo'n ervaring. Of het nu kwam omdat ik in de inspirerende omgeving van Seats 2 Meet in Utrecht terechtgekomen was, óf omdat ik in real life kennisgemaakt had met chaosbestrijder @kaatmossel, ik weet het niet zeker. Daarbij opgeteld nog een plezierige ontmoeting met een bevlogen eigenaar van Intratuin, met een collega aardbeiplantenkweker en met iemand die zich Imagine & Realize Potential noemt. Ja, dan moeten de lijntjes onderhand wel bij elkaar kunnen komen zou je haast zeggen. En niet te vergeten natuurlijk de twee mensen van Syntens die ook nog een hele middag mijn ideeën mee hebben helpen scherpstellen.

.
Het hangt echt allemaal aan elkaar. Mijn geschiedenis als teler van smaakaardbeien, hoe ik dat ben geworden en hoe ik daar een naam mee heb opgebouwd. Mijn ervaringslessen wil ik heel graag verspreiden onder andere ondernemers die daar wellicht lessen uit kunnen trekken. Daarnaast is er nog de Aardbeienacademie waarmee ik consumenten heel dicht bij de aardbeienteelt wil betrekken, doordat ze zelf in een deel van hun aardbeienbehoefte gaan voorzien. De gesprekken en ontmoetingen van afgelopen week hebben verbindingen gelegd, of op zijn minst een begin gemaakt met het leggen van verbindingen tussen de verschillende doelgroepen en activiteiten.
.
Er borrelde ineens wel de vraag op wát ik nu eigenlijk ben. Ben ik nog aardbeienteler of smaakaardbeienteler? Nee, nog maar voor een stukje. Vroeger was ik dat wel, toen ik de hele dag met de teelt bezig was. Maar wat ben ik nu dan wel? Ik gooide de vraag eens op twitter en er kwam een hausse van suggesties, zoals aardbeieninspirator, aardbeienfilosoof, aardbeienguru, aardbeienprofessor, aardbeienambassadeur, aardbeienentertainer, aardbeienmissionaris, aardbeienfuturist en aardbeien C.O.A.C.H. (de puntjes nog nader in te vullen). Mocht je nog andere ideeën hebben, laat het gerust eens weten. Ik wil nu onderhand wel eens weten wat ik ben in mijn nieuwe rol, na het doorhakken van de zware knoop in november vorig jaar. Zoals @kaatmossel zich chaosbestrijder noemt zo zoek ik ook nog naar een allesomvattende titel.
.
Niet onbelangrijk: deze week hebben we besloten om in ieder geval zeker weer te gaan telen voor de rechtstreekse verkoop van smaakaardbeien aan consumenten . Ook de aardbeien die in ons binnenkort op de markt te brengen nieuwe product Volsmaakt terechtkomen, blijven we zelf telen. Voor de rest moeten we het nog even zien. We gaan in ieder geval zeker géén aardbeien meer telen voor winkeliers of andere afnemers die top-smaakaardbeien willen verkopen voor kiloknallerprijzen. Komende week ga ik het hele teeltplan rond proberen te krijgen. Nou ja, ik heb het al wel grotendeels in mijn hoofd zitten, maar er moet nog wat meer smaakdiversiteit in vind ik zelf. Een dag vrijmaken om op strooptocht te gaan, zit er komende week dus wel in.
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


3 opmerkingen:

kaat mossel zei

Aardbeiensmurf :-) Het is niet zo makkelijk jou te omschrijven. Maar dat komt goed, die naam die valt straks als een kwartje. En mocht 'tussen het groen' de mijne worden... dan ruim ik daar een enorme plek in voor die heerlijke aardbeien!

Kaat

Willem zei

Aardbeieninnovator zou ik zeggen.
Innovatief met aardbeien. Denk volgens mij precies de lading.l

Patrick zei

Aardbeioloog. :-)