advertentie

zondag 28 augustus 2011

Weekblog week 34 - 2011 (21 t/m 27 augustus)

De nieuwe Lambada plantjes doen goed hun best. Binnenkort zijn ze beschikbaar voor studenten aan de Aardbeienacademie

Van deze Eliannyplanten hebben we deze zomer aardbeien geoogst en daarna al het oude blad afgeknipt. Nu staan ze er weer fris bij
Het verschil tussen 3 maanden proberen te leven zonder eten en met af en toe een beetje voeding

Een heerlijk, maar o zo simpel te maken nagerecht: Wat brokken meringue (schuimgebak) en wat stukjes aardbeien door elkaar husselen. Dan wat dungeklopte slagroom erdoor en klaar is ie. Het blaadje basilicum smaakt er ook goed bij, dus gewoon mee opeten





De zomerkoninkjes moesten zich de afgelopen week weer fier overeind proberen te houden, de aanhoudend natte dagen trotserend. Hopelijk krijgen we nu toch snel nog een mooi nazomertje, anders zal het met de aardbeien in de open lucht snel gebeurd zijn. Als aardbeien langer dan een etmaal nat zijn, dan is de kans op schimmels groot. Zonder scheurtjes in de vruchten lukt het al bijna niet meer, zeker niet als we de aardbeien helemaal rijp laten worden. En dat doen we eerlijk gezegd toch wel, want onrijp hebben ze beduidend minder smaak. Hoewel gescheurde aardbeien niet geschikt meer zijn voor de gewone winkelverkoop, zijn ze dat bij uitstek wel voor onze fruitsnack Volsmaakt knijpfruit. Gescheurde aardbeien zijn vaak lekkerder dan hun soortgenoten met gave huidjes. Het scheuren van de vruchten ontstaat doordat de planten gewoon doorgaan met water en voeding opnemen uit de grond, terwijl er door het vochtige weer nauwelijks verdamping is. De vrucht kan dan zijn overtollige vocht niet kwijt en scheurt uit zijn jasje.


Nu de nieuwe aardbeiplanten prachtig staan te groeien is er alweer een hoop werk aan de campuswinkel voor de Aardbeienacademie. Binnenkort kunnen de nieuwe planten besteld gaan worden en kunnen nieuwe studenten zich inschrijven. Een beetje geduld is nog wel nodig, want door het donkere weer van de laatste tijd maken de planten maar traag nieuwe wortels. Beter iets later planten met goeie wortels dan overhaast aan de gang gaan. Aangezien alle planten in een 8 cm potje staan is wat later uitplanten geen enkel probleem. Losse plantjes zonder kluit hadden begin augustus al geplant moeten zijn, maar met een potplant kun je zelfs nog in het voorjaar planten. Voor een vroege oogst kun je echter het best nog in de nazomer planten. Ik heb de keus uit maar liefst 10 verschillende rassen en in het voorjaar komen er daar nog een aantal bij. Via de gratis Nieuwsbrief van de Aardbeienacademie houd ik je op de hoogte. Als je daar nog niet op geabonneerd bent dan kun je dat HIER doen.


Die Aardbeienacademie houdt me sowieso goed bezig. Het moet voor mij een hoofdactiviteit gaan worden. De komende maanden ga ik me verdiepen in hoe we er een soort lifestyle van kunnen maken. Want wie wordt er nu niet blij van aardbeien? Zelf aardbeien telen doe je echt niet alleen voor die heerlijke aardbeien die je er op een bepaald moment van kunt plukken. Ik heb afgelopen tijd gezien dat heel veel mensen er als student ook veel plezier aan beleefd hebben. Ze hebben in ieder geval ook ervaren dat het niet allemaal van een leien dakje gaat. Ideetjes om de Aardbeienacademie nog veel leuker en interessanter te maken heb ik al een hele boel. Samen met Pop Up lab in Rotterdam gaan we die ideeën verder laden, zodat het ook echt concrete business wordt. En of dat al niet genoeg is ben ik nog betrokken geraakt in een project van het innovatieplatform Flowers & Food, samen met enkele andere fruittelers. Als het aan mij ligt komen daar ook nog mooie dingen voor de Aardbeienacademie uit. Moet haast wel, want een voorgesprekje met 3 mensen van Waag Society die ons gaan begeleiden heeft me enthousiast gemaakt.


O ja, minister Maxime Verhagen twitterde afgelopen week dat de overheid meer durfkapitaal beschikbaar wil stellen aan ondernemers die hun nek uitsteken. Ik vroeg hem wie er er dan gaat bepalen wie daarvoor in aanmerking komt. Dat is dus AgentschapNL volgens hem. Nou, ik knoop het maar vast goed in mijn oren want het zou best wel eens kunnen dat de Aardbeienacademie aan de deur gaat kloppen.


Nog een toetjestip: Ik heb geëxperimenteerd met het combineren van aardbeienjam en bitterkoekjes. Dat ging dus perfect om die samen in een potje te doen. De aardbeienbitterkoekjesjam was al lekker op de boterham, maar pas echt verrukkelijk is de combinatie met gele vla of custard. Serieus, om je vingers bij af te likken.


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

groeten van Jan


P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf.






Geen opmerkingen: