advertentie

zondag 4 september 2011

Weekblog week 35- 2011 (28 aug t/m 3 sept)


Het maakt echt wel veel uit, de smaak- en eeteigenschappen van de ene of de andere aardbei. Het is zonde als verwachtingen niet worden waargemaakt. Wij, telers kunnen daar verandering in brengen. Op deze foto zijn een aantal culinair jounalisten zich tegoed aan het doen aan twaalf verschillende soorten aardbeien. 


Voor dit gerecht met komkommersmoothie is een lekker zoete aardbei gewenst. Voor de jam kun je beter een aardbei hebben met een friszuur mondgevoel.


Volgend jaar hebben we weer heerlijke Korona aardbeien. Persoonlijk zijn ze mijn favoriet. De planten staan al heerlijk te groeien. Afgelopen week heb ik de uitlopers ervan verwijderd. Dan kunnen ze hun energie optimaal in de aanleg van bloemknoppen steken


Ik heb deze zomer wat proefjes gedaan met nieuwe rassen. Omdat het nogal kleine friemelplantjes waren die ik gekregen had hebben ze niet naar beste kunnen gepresteerd. Ik geef ze nog een herkansing want er zat best wel wat leuks bij.


De oogst van de aardbeien in de buitenlucht begint hier nu heel wat minder te worden. Niet in de laatste plaats door de overvloedige regenbuien die we gehad hebben. Al met al is de oogst toch best goed geweest, ondanks het grillige zomerweer. Het begint onderhand te wennen, het idee dat een beetje standvastig mooi zomerweer iets was van vroeger tijden. Het kan ook zijn dat we die vermeende slechte zomers elkaar gewoon aanpraten. Eerlijk gezegd heb ik voor mezelf liever zo'n kwakkelzomer dan een vier weken durende hittegolf. Een hete zomer is lekker om met een roseetje op een terrasje onder de notenboom te zitten. Onder die kokende zon te moeten werken en je aardbeien helemaal gaar te zien worden vind ik helemaal niks. Maar goed, smaken verschillen.

Over smaak valt sowieso al niet te twisten. Als het over aardbeien gaat dan is er veel verschil in de ene of de andere aardbei. Studenten van de Aardbeienacademie kunnen komend jaar zelf ervaren dat er een giga groot verschil in smaak zit tussen verschillende rassen. En om dan nog maar niet te spreken over alle andere factoren die de smaak van aardbeien beïnvloeden. Daarnaast heb je voor het optimaal creëren van gerechten wel de juiste smaak- en eeteigenschappen nodig. Als je aardbeien in de winkel koopt dan ontbreekt die kennis volledig. Vrijwel alle aardbeien worden op het uiterlijk beoordeeld en gekocht en thuis kom je er dan wel achter of ze in de smaak vallen of niet. Telers helpen overigens voor een belangrijk stuk mee om die Russische roulette in stand te houden. Een miskoop is dodelijk voor de motivatie om weer snel met enthousiasme en plezier nieuwe zomerkoninkjes te kopen. De anonimiteit straalt van de producten af, terwijl telers de laatste tijd wel steeds meer bezig zijn om te laten zien dat ze trots zijn op hun product.

We zouden eens kunnen beginnen om smaakprofielen op te stellen voor aardbeien. Door er dan op een goeie manier over te communiceren kan een consument al aan het doosje zien of een bepaalde aardbei perfect is om zo uit de hand te eten of dat hij een ideale variëteit is om vlaaien mee te versieren of jam mee te maken. Mijn ervaring is dat de kans op genieten van een aardbei groter is als je hem kunt koppelen aan de juiste bereiding en aan het uitgelezen eetmoment. Zou het niet fantastisch zijn als het doosje aardbeien wat je koopt een smaakgarantie afgeeft en die ook waarmaakt? Niet geheel toevallig weet ik dat een groep Nederlandse telers er samen de schouders onder aan het zetten is om die kwaliteitsbeweging de goede kant op te krijgen. En ik help natuurlijk graag een handje mee.

Hier op het bedrijf ben ik nu druk bezig de planten klaar te stomen die volgend jaar vruchten moeten afwerpen. Een groot deel is bestemd voor de studenten van de Aardbeienacademie. Over korte tijd zal de zogenaamde Campuswinkel klaar zijn en kunnen die planten besteld worden. Afhalen van planten kan vanaf nu overigens al in Oirschot. Wil je ze via de website bestellen dan moet je nog eventjes geduld hebben. Als de Campuswinkel klaar is, staat ook de hele assortimentslijst online. Hou de Nieuwsbrief maar in de gaten. Omdat de planten in een pot staan, is het nog tijd genoeg om ze te planten. Dat kan in oktober ook nog makkelijk. @webtic en @latebytes werken nu met man en macht aan de winkel en de preview die ik al gehad heb maakte mij in ieder geval al blij.

Leuk trouwens, die betrokkenheid van mijn collega-aardbeientelers en andere ambassadeurs van de Aardbeienacademie. Ik deed afgelopen week een oproep aan liefhebbers om een gastcollege te schrijven. We hebben een wachtrij......Zelfs QQQ die deskundig is op het gebied van voedselovergevoeligheid gaat een gastcollege geven. Ik ben reuze benieuwd naar haar verhaal. Aardbeien staan jammer genoeg, voor sommige mensen nou eenmaal ook bekend als dingen waar ze bultjes en jeuk van krijgen.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!



1 opmerking:

Unknown zei

Het zou inderdaad handig zijn als je weet waar je welke aardbei voor kunt gebruiken! Geldt ook voor bv. tomaten.... Miskopen zorgen voor consuminderen van dat produkt. Zonde!