advertentie

maandag 12 september 2011

Weekblog week 36 - 2011 (4 t/m 9 september)


Ik ben druk doende om van de Aardbeienacademie mijn hoofdactiviteit te maken.


Nieuwe technieken in combinatie met sociale media gaan een belangrijke rol spelen in het businessmodel van de Aardbeienacademie


De nieuwe planten voor de oogst van 2012 staan er fris en fier bij. Een deel ervan is bedoeld voor mijn studenten aan de Aardbeienacademie

Duidelijk gevalletje van te lang in het water te hebben gelegen. Zonde, maar het seizoen is helaas iets eerder voorbij dan ik gehoopt had.


Planten hier afhalen kan al wel, maar voor bestellen via de website moet je nog heel even geduld hebben. Er wordt door @webtic en @latebytes hard getimmerd aan de online Campuswinkel. Daar is binnenkort keuze uit 10 rassen aardbeienplanten en verschillende soorten aardbeienjam.



De aardbeien beginnen al die regen nu toch wel vreselijk beu te worden laten ze me merken. Ze pikken het niet meer om de hele dag in de nattigheid te moeten liggen en met zijn allen hebben ze besloten om zich helemaal te barsten te drinken. En daar krijgen ze dan weer een rotgevoel over. Dus, ik ga die planten maar uit hun lijden verlossen. Het is mooi geweest en de planten voor volgend jaar vragen ook alweer de nodige aandacht.

Afgelopen week ben ik erg druk geweest met nadenken over nieuwe wegen en puzzelen met nieuwe manieren om mijn producten zo goed mogelijk bij de liefhebber te krijgen. Maar ook zodat die er zoveel mogelijk plezier aan beleeft en eerlijk gezegd ook over hoe ik er plezier aan beleef en hoe ik de Aardbeienacademie tot mijn hoofdactiviteit kan maken. Een bezoek aan Het Landje van de Boer in Overveen en een hele dag brainstormen en brainwaven met een paar collega fruittelers en creatieve ontwerpers van De Waag in Amsterdam hebben me nog duidelijker gemaakt dat wat ik al wilde, de weg is waarop ik verder ga. Ik wil het liefst al mijn producten zélf afleveren bij de eindgebruiker, dus in de meeste gevallen de consument. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet alles zelf doen en er kan zeker ook business voor iemand anders uit voortkomen. Ik hoop zelfs dat het gaat gebeuren. Ja, het klinkt wellicht ingewikkeld en er zit misschien wat tegenstrijdigheid in, maar toch is het zo......

Ik wil zoals gezegd mijn Aardbeienacademie tot mijn hoofdactiviteit gaan maken, dus nog véél meer mensen laten genieten van het telen van hun eigen aardbeien, maar met zo weinig mogelijk gesjouw van planten via winkels, tuincentra en markten. Het verhaal wat er bij hoort wil ik liefst zelf blijven vertellen. En met allerlei schakels ertussen verwatert dat verhaal, heb ik te weinig grip op de kwaliteit en wordt het product waarschijnlijk ook onnodig duur.

Via de QR-code op het zakje met Volsmaakt knijpfruit kunnen mensen mij iets horen en zien vertellen over de aardbeien die erin zitten. Althans, dan moet je wel zo'n smartphone hebben met QR-app, maar binnen afzienbare tijd loopt iedereen toch met zo'n ding. Ik heb begrepen dat er zelfs al weer een nóg geavanceerdere manier is om informatie via smartphones tot je te krijgen. Die nieuwe technieken om informatie te delen kunnen natuurlijk ook heel goed gebruikt worden voor de Aardbeienacademie. Nog even en de planten vertellen je zelf wat ze willen dat je doet. Nou ja, bij wijze van spreken dan.

En dan die sociale media hè... Nog steeds doen er veel mensen lacherig over en vinden ze dat ze er geen tijd voor hebben. Sorry mensen die er nog niet aan toe zijn, maar ik denk dat sociale media de smeerolie van de toekomst worden om de zaak in beweging te krijgen en te houden. Met waardenetwerken die je er mee op kunt bouwen ga je verder komen en kun je ontsnappen uit de mainstream. Doe je niet mee, dan loop je vast. Dat denk ik tenminste.... Ik zie in ieder geval een hoofdrol voor sociale media bij het verder ontwikkelen van de Aardbeienacademie. Daar ga ik me de komende tijd dan ook maar eens druk over maken, ik bedoel druk mee bezig houden.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf

Geen opmerkingen: