advertentie

zondag 25 september 2011

Weekblog week 38 - 2011 ( 18 t/m 24 september)


Het begin is alvast gemaakt voor een eigen Facebook- pagina van de Aardbeienacademie.


Een flinke variatie aan rassen en typen aardbeiplanten staat er op Aardbeienacademie Headquarters


Kijk, dat is nou eens een lekkere traktatie voor op school. De foto werd me toegetwitterd door Liesbeth deSchutter


Toch wel lekker, zo'n nazomertje. Bijna of helemaal weer aardbeienweer zou je zeggen. Deze week hebben we echter de laatste afgedragen aardbeienplanten van dit seizoen opgeruimd. Deels krijgen ze een tweede leven, hier op het bedrijf óf in een tuin of op een balkon of terras van een student van de Aardbeienacademie. Planten met ervaring zijn dat dus. Alle doordragende rassen zijn met potgrond en al op de composthoop terechtgekomen. Doordragers voor een tweede seizoen aanhouden is geen goed idee, want dan pluk je volgend jaar alleen maar kleine rommel.

Het eerste seizoen na het doorhakken van de grote knoop zit er dus weer op. Eerst zag het er naar uit dat ik zelf helemaal geen aardbeien meer zou telen, maar dat is dus nog meegevallen. Wel op een aanzienlijk kleiner stukje grond, maar dat heeft ook zijn voordelen, zoals meer afwisseling voor mezelf. Ik vind het best wel relaxt om af en toe in mijn eentje bezig te zijn, zoals afgelopen week met het uit elkaar zetten van de nieuwe aardbeiplantjes. De plantjes krijgen dan meer licht en dat is beter voor de bloemknopaanleg, waar ze nu druk mee bezig zijn. Als ik een beetje kromstaand werk doe kan ik het beste denken. Dat had ik vroeger thuis ook al als we met de hand spruitjes moesten plukken. Geregeld loop ik dan even naar de heftruck waar ik een aantekeningenboekje op heb liggen.

Deze week heb ik met het PopUp lab een fantastisch plan besproken wat we in de loop van oktober uit gaan voeren. Binnenkort zal ik de details prijsgeven. Het speelt zich dan gedurende enkele weken af in Rotterdam en ik ga daar dan nog wat mensen voor uitnodigen. Het heeft in ieder geval te maken met het creëren van een goed én leuk businessmodel voor de Aardbeienacademie. In het kader daarvan heb ik ook alvast een Facebook-pagina voor de Aardbeienacademie gemaakt. Die kan straks mooi als een soort thuisbasis gaan dienen voor studenten van de academie. Ik ben overigens zelf nog een beetje een groentje op Facebook-gebied, dus inmiddels druk aan het oefenen.

Vorige week had ik het over de activisten, de lijdzamen en de uitstappers. Het gaat helemaal niet goed in de tuinbouw en ik zie jammer genoeg veel mensen in een slachtofferrol acteren en lijdzaam toezien. Ja, ik weet inmiddels zelf ook dat het niet meevalt om positief te denken als je vermogen aan het smelten is. Maar ik weet ook dat bij de pakken neer gaan zitten ook geen soelaas biedt. Iemand anders lost je probleem niet op, dus lijdzaam wachten en vertrouwen op de voormannen en -vrouwen van de gevestigde ordes is geen goed idee. Ik zie ook dat er zomaar mat, slapjes of helemaal niet gereageerd wordt op blogs en columns van mensen die willen inspireren, prikkelen en uitdagen. Een teken aan de wand als je het mij vraagt.

Binnenkort is de Hortifair weer. Een leuke en interessante beurs waar je de hele gevestigde orde van toeleveranciers en mensen die je product verkopen weer kunt ontmoeten. Maar je kunt jezelf er dit jaar ook laten prikkelen door mensen die je product en je verdere hebben en houden eens van andere kanten bekijken. Foodlog houdt er een seminar. Niet dat deze de waarheid en de succesformules wél in de kontzak heeft, maar door je te mengen in dit clubje loop je grote kans om buiten je eigen kringetje te gaan denken en een aanknopingspunt te vinden voor iets nieuws. De toekomst begint echt bij jezelf en in het klein. Ik heb me alvast aangemeld, wat wie weet wat voor match er weer te maken is. In de Trendrede staat deze zin: 'in plaats van te denken dat wat wij doen geen zin heeft, gaan we doen wat ons zin geeft. Mooi gezegd toch? Of wat kinderboekenschrijver Guus Kuijer deze week twitterde: 'vergeet politici, vergeet de staat, kweek aardbeien en dans op straat'. En daar sluit ik me graag bij aan.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op mijn aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: