advertentie

zondag 27 november 2011

Weekblog week 47 - 2011 (20 t/m 26 november)


Na mijn presentatie over 'vernieuwend ondernemerschap' werd ik nog even aan de tand gevoeld. Dat viel overigens reuze mee.


Bezig aan mijn presentatie tijdens het Ondernemend Café bij HAS Den Bosch


Een pot met Elianny planten in herfstkleur. Van deze planten zijn afgelopen zomer al flink wat lekkere vruchten geplukt. Volgend seizoen geven we ze nog een herkansing. Tot begin april gaan ze de vriescel in bij 1 graad onder nul.


Een Lambada plant ziet er nu wat minder rooskleurig uit, maar dat komt volgend jaar weer helemaal goed met ze. Eind mei 2012 verwacht ik hier, onder de blote hemel, lekkere aardbeien van te plukken.


Collega aardbeienteler Frits Vriend uit Benningbroek siert de Trotse Tuinders Kalender 2012 als Adonis. Behalve Frits laten nog 11 andere tuinders zich van hun beste kant zien.
De kalender is te bestellen via info@trotsetuinders.nl, maar het betreft een limited edition, dus wees er snel bij!



Tsjonge, wat was het mooi weer afgelopen week om de aardbeiplanten in te pakken. Met 's morgens net enkele graden boven het vriespunt is het echt ideaal. Ik zou het bijna jammer gaan vinden dat we nog zo weinig planten hebben staan in vergelijking met voorgaande jaren. Maar ja, we hebben vorig jaar rond deze tijd een beslissing genomen die deze consequentie met zich meebracht. Poeh, waar is de tijd gebleven? Het eerste jaar na de grote klap zit er al weer op.

Het oprichten en vormgeven van de Aardbeienacademie was wel het grootste karwei in het afgelopen jaar, hoewel er nu nog veel van wat er uitgedacht werd onzichtbaar is. Als de aardbeiplanten allemaal in de vriescel zitten ga ik daar weer mee aan de slag. Komende week verschijnt de negende Nieuwsbrief van de Aardbeienacademie, met daarin alweer een volgende mijlpaal waar de laatste maanden hard aan gewerkt is. Psst.., nog niet verder vertellen, maar als je nieuwsgierig bent, kijk alvast maar even... en zoek de nieuwigheid. Er moet nog wel iets aan gesleuteld worden de komende tijd (tips zijn welkom). Het assortiment normaal dragende aardbeiplanten wat ik voor studenten beschikbaar heb is in ieder geval fors uitgebreid. In het voorjaar komen daar dan nog de doordragende rassen bij. Nooit, nee nooit zal een aardbei nog zomaar een aardbei zijn voor degenen die een assortiment aardbeirassen op hun balkon of terras telen.

Aardbeienacademie studenten kunnen in 2012 vanaf eind mei tot oktober aardbeien plukken als ze dat willen. Daar ga ik ze dan uiteraard weer bij helpen. Mooi was het eerste studiejaar ook dat de studenten elkaars aardbeikunsten lieten zien. Behalve dat ze zo van elkaar leerden, heb ik er als oude rot in het vak ook nog iets van opgestoken. Bijvoorbeeld dat kippengrit prima spul is om de slakken van je aardbeien af te houden. En dat blauw vogelnet beter is dan zwart vogelnet. Blauw zien vogels blijkbaar beter, zodat ze er niet zo snel in verstrikt raken.

Donderdag was ik bij de HAS in Den Bosch (Hogere Agrarische School). Ik mocht er een presentatie komen geven over vernieuwend ondernemerschap. Over of je de uitdaging aangaat door het geheel anders gaan te doen, of dat je in je bekende vertrouwde cirkeltje blijft ondernemen. En dan natuurlijk over het hoe en waarom en over het leergeld dat ik betaald heb. Leuk vond ik het dat mijn eigen bankman ook een van mijn toehoorders was. De reacties na afloop gaven me een warm gevoel, net als enkele weken geleden in Portugal waar ik ongeveer hetzelfde verhaal mocht vertellen.

Om de paar maanden wordt bij HAS Den Bosch een Ondernemend Café georganiseerd. Het viel me op dat de verscheidenheid onder de 150 bezoekers erg groot was en de sfeer ideaal om te netwerken. De Topklas Ondernemers, dat zijn HAS-studenten die tijdens hun afstudeerjaar al een bedrijfje op aan het zetten zijn kregen de gelegenheid een pitch te geven over hun plannen. Natuurlijk hebben die jongens en meisjes partners en meedenkers nodig om hun plannen te laten slagen. Het was gaaf om te zien hoeveel bereidwillige mensen daar die avond rondliepen. Ik ga volgende keer weer denk ik. Er valt altijd wat te halen.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: