advertentie

zondag 5 mei 2013

Weekblog week 18 - 2013 (28 april t/m 4 mei)


De demonstratietuin van de Aardbeienacademie krijgt steeds meer vorm. 


Dit informatiebord stond vorig jaar bij het Huis van de Smaak op de Floriade en nu dus op de Aardbeienacademie (met dank aan de sector)


Met vereende krachten hebben we gisteren de torenvalkenkast weer een nieuwe plek gegeven. Voor dit broedseizoen te laat denk ik. Vandaag zaten er echter al 2 kauwen op..... dat is niet de bedoeling....


Trots: op het koninklijk menu stonden Lambada aardbeien


Met al dat prachtige koninklijke gebeuren, zomaar op een doordeweekse dag, is de week weer voorbijgesneld. Ondanks de feestelijkheden is het lang geleden dat ik zoveel tijd in gezelschap van een schop heb doorgebracht. Het handmatige gegraaf en geploeter van de afgelopen weken zorgt er wel voor, dat de demonstratietuin van de Aardbeienacademie al aardig wat vorm begint te krijgen. Ik vind dit wel erg leuk geploeter trouwens. Het was een welkome afwisseling om het ambachtelijke spitwerk te combineren met overdagse tv-kijkerij. Een aantal mensen in het internationale koninklijke gezelschap bij de kroningsplechtigheid heb ik vorig jaar nog van lekkere aardbeien voorzien op de Floriade.

Best leuk om die nu weer in deze setting terug te zien, zoals de prinses van Thailand die toch een heel ander tiepje is dan onze Máxima. En niet te vergeten natuurlijk onze nieuwe koning en koningin die ik daar in het Huis van de Smaak Lambada aardbeien heb laten proeven en heb mogen spreken. Op het kroningsdiner voorafgaand aan de kroningsdag stonden nu ook Lambada aardbeien op het menu. Nee, dat kan geen toeval zijn...haha.Voor die Lambada's was het trouwens 'ontkroningsdag', maar dat ter zijde....

Het was trouwens een week met nog meer leuke aardbeienberichten. Laatst werd ik gebeld door een journaliste die een verhaal mocht maken voor een magazine, gekoppeld aan een tv-programma. Ik zal de naam nog even niet noemen, want het wordt half juni pas naar de abonnees gestuurd. Dezelfde journaliste schrijft echter ook voor de Volkskrant en tot mijn verrassing stond er vrijdag een leuk stukje over aardbeien in die krant. Met een verwijzing naar mij en mijn Aardbeienacademie. Altijd goed voor de klandizie blijkt nu wel. Vandaag kreeg ik een leuk berichtje, dat er vanwege Bevrijdingsdag voor alle wachtenden in de rij voor het Anne Frank Huis aardbeien beschikbaar zouden zijn. Anne had duidelijk iets met aardbeien geloof ik. Een leuke geste van degenen die dat bedacht hebben.

Ja echt, de leukste dingen maak je soms mee op de Aardbeienacademie. Consumenten, die thuis aardbeien gaan kweken komen vaak met de meest uitdagende vragen, ogenschijnlijk simpele vragen, zoals: 'waaraan herken ik dat een ananasaardbei rijp is.....?' Tja, die blijft wit, dus dan kun je het beste met je neus richting de grond gaan en ruiken. Als ie naar ananas ruikt, dan is ie goed.... Nog een leukerdje: een man die er door zijn vrouw op uitgestuurd was om aardbeienplantjes te halen, gaf me anderhalve euro fooi. Ik zei, weet je wat? 'Dan krijgen allebei de kindjes een extra plantje met een etiketje met de naam erbij'. Dolblij waren ze! Daags naderhand kreeg ik van moeders een berichtje hoe blij ze waren met de plantjes. 'Dit is veel leuker dan een hond.....' Daar word ik dan ook weer blij van.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes, doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!











Geen opmerkingen: