advertentie

zondag 12 mei 2013

Weekblog week 19 - 2013 ( 5 t/m 11 mei)


De merels en duiven hoeven zich de komende zomer weer geen zorgen te maken op de Aardbeienacademie. Zoals altijd is het er goed kersen eten.  


Onze twee jongsten, Paul en Sabine hebben deze week planten mee opgepot. Ik mocht ook meehelpen..


Een student (klant) van de Aardbeienacademie stuurde me trots de vorderingen van zijn aardbeienplanten. 
Het staat er netjes bij!


Er is veel ambachtelijk werk aan het aanleggen van een demotuin. Heerlijk werk vind ik dat.


De 9 doordragende rassen die we deze week hebben overgepot in grote potten zijn voor de oogst vanaf eind juni.


Of ik ook van die Bergen op Zoomse kleine aardbeitjes heb, want die zijn zo lekker....... Eh, tja wat moet ik nu met zo'n vraag? Enkele weken geleden regeerde Koning Winter nog, weliswaar deels in de tijd van Koning Lente, maar ineens is het toch weer Moederdag en vinden best veel mensen het gek dat er dan nog geen aardbeien zijn. Althans, niet bij ons. Afgezien van het feit dat de buitenteelten toch wel enkele weken achterlopen, is er met Moederdag nog nooit één vollegrondsaardbei rijp geweest. Ik heb niks tegen die goeie aardbeien die nu in ruime mate in de winkels liggen hoor. Die komen nu voornamelijk uit Nederlandse kassen. Afgelopen week heb ik door het mogen proeven van drie verschillende rassen, zelf mogen ervaren dat het met de smaak nu over het algemeen wel goed zit. Als ze maar rijp geplukt zijn tenminste. Dus niet geplukt als rood met een wit randje, want narijpen doet een aardbei niet meer. Een aardbei is geen banaan die dat blijkbaar wel doet.

Ik weet niet wat ze nu precies bedoeld hebben met die Bergen op Zoomse kleine aardbeitjes waar deze week om werd gevraagd. Dat kleine aardbeien per definitie lekkerder zijn dan grote exemplaren is sowieso een fabeltje. Waar smaakverschillen wél vandaan komen heeft mijn collega Marcel Dings al eens beschreven in een gastcolumn voor de Aardbeienacademie. De tongval van de mensen die erom vroegen verraadde een licht West-Brabants chauvinisme. Bij mijn weten worden er in Bergen op Zoom en omgeving dezelfde rassen geteeld als in de rest van aardbeientelend Nederland. Vroeger had je de 'Bredase aardbei', ook zoiets wat een begrip is geworden. Nog steeds wordt er door sommige consumenten gevraagd om deze aardbeienvariant. Speurwerk in een schoolboek van mijn vader leerde me dat het ras Scarlet destijds ook wel de Bredase aardbei genoemd werd. In dat aardbeienboek uit 1949 worden de eigenschappen van het ras enigszins de hemel ingeprezen. Persoonlijk kan ik me niet herinneren dat ik het ras ooit gezien heb.

Een aantal jaren geleden heb ik overigens een flink aantal zeer oude rassen opnieuw beproefd. Rassen zoals Deutsch Evern, Jucunda, Cambridge Vigour en vele andere onderwierp ik aan het experiment. Altijd wordt er maar gezegd dat vroeger alles lekkerder was. Nou mensen, ik kan jullie verzekeren dat zulks niet het geval was. Of mijn smaak is de afgelopen decennia danig verpest, wat ik dus niet geloof. Ook bij proeverijtjes met 'gewone' mensen delfden de zeer oude rassen allemaal het onderspit in vergelijking met een aantal moderne rassen. In mijn demonstratietuin heb ik nu weer tientallen aardbeirassen staan, die straks geproefd mogen worden. Voor volgend jaar heb ik me voorgenomen om weer een poging te doen die zeer oude rassen in het assortiment op te nemen. O ja, twee uitzonderingen qua smaak zijn er op de zeer oude rassen: de witte Ananasaardbei en de Framboosaardbei (Frau Mieze Schindler). Die hebben beide al een vaste plaats in mijn assortiment.

Afgelopen week ben ik vooral bezig geweest met de aanleg van de demonstatietuin. Een hectare aardbeien heb je met de machine zo geplant, maar dat kleinschalige gecreëer waar ik nu mee bezig ben is zeker zoveel werk. Mijn spierballen groeien er wel van denk ik....en als ik niet nat word van de regen, dan is het wel van het zweet.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!




Geen opmerkingen: