advertentie

zondag 19 mei 2013

Weekblog week 20 - 2013 (12 t/m 18 mei)


Lambada's zoals we die nu verkopen in onze aardbeienwinkel in Oirschot. En ze zijn lekker, heb ik hoogstpersoonlijk vastgesteld.


De 27 rassen aardbeiplanten die we hebben staan uitgestald bij onze aardbeienwinkel.


Leuk werk, het aanleggen van de demonstratietuin van de Aardbeienacademie


Zes stuks 'Eetbare Wand' naast elkaar opgehangen en gevuld met 24 verschillende rassen aardbeien.


Het ras Flair staat er nu zo bij. Komende week moet er stro tussen de planten gelegd worden. Over twee weken verwacht ik daar de eerste aardbeien te plukken.

Enkele jaren geleden namen we een drastisch besluit, met als gevolg dat we nu uitkijken op een net ontkiemd maisveld. Althans, tussen de contouren van de demonstratietuin van de Aardbeientuin in wording, zien we de maisplantjes de kop opsteken. Ik heb er nooit van wakker kunnen liggen dat we die grond niet meer aan onszelf hebben. De hink-stap-sprong naar het afscheid nemen toe was veel zwaarder. Achteraf gezien hadden we deze megasprong wellicht al direct na de hagelbui van 3 juni, 17.35 uur in het jaar 2000 moeten nemen. Maar goed, zonder die hagelbui waren heel veel mensen niet op mijn pad gekomen en had ik heel veel bijzondere ervaringen waarschijnlijk niet gehad.

Op dit moment ben ik dus vooral actief met het creƫren van de demonstratietuin. Hier kan ik veel creativiteit in kwijt en vrijwel elke dag ben ik er 's avonds tot het donker is mee bezig. Zo graag doe ik dat, al is het veel ambachtelijk handwerk. In jaren heb ik de schop en schoffelstelen niet zo lang vastgehad, maar het voelt goed, ondanks de kloven in mijn vingers en de pijn in mijn rug, die ik tijdens het werk niet voel, maar 's avonds op de bank wel. Maar ja, ik word dan ook al een oude man..., tussen de bedrijven door ben ik deze week ook nog vijfenvijftig jaar geworden. Als er verjaardagsbezoek kwam moest ik uit de stromende regen naar binnen worden geroepen.... even losgeweekt van mijn lievelingswerk.

Over een kleine vier weken staat de workshopdag 'de ene aardbei is de andere niet' gepland. De aanmeldingen lopen binnen, maar er kunnen nog best wat mensen bij. Plek zat op de Aardbeienacademie. Een paar weken mooi weer hebben we overigens nog wel nodig om alles op tijd klaar te kunnen krijgen. Nou ja, alles zal niet meevallen, want het is een dynamisch proces die Aardbeienacademie. Ineens komt er weer zo'n leuk idee langs en dan moet daar toch weer eens wat mee gebeuren. Zo heb ik afgelopen week een heuse Eetbare Wand opgehangen, van maar liefst 6 meter lang. Op de Floriade kwam ik in contact met de eigenaar van dit systeem voor verticale teelt. We spraken af om het eens uit gaan te proberen met aardbeienplanten. 24 rassen heb ik er in geplant, vooral om eens te zien welke rassen het meest geschikt zijn voor dit systeem en hoe het groeit. Het ziet er mooi uit, dat in elk geval. Mocht je ook interesse hebben in een Eetbare Wand, kom dan gerust eens kijken. Bij de Aardbeienacademie kun je hem zelfs aanschaffen.

Afgelopen vrijdag is onze aardbeienwinkel weer geopend. Het rassenaanbod is een beetje wisselend en gaat met het seizoen mee. Nu hebben we vooral Lambada aardbeien, maar af en toe ook wel Elsanta, Everest of nog iets anders. Over enkele weken wordt ons assortiment flink uitgebreid, want dan gaan de aardbeiplanten in onze demonstratietuin hun vruchten afwerpen. Van alle 27 rassen die er in onze tuin staan is Flair duidelijk het vroegste ras. Wel leuk trouwens, dat veel mensen die aardbeien komen kopen, ook met aardbeienplantjes naar huis gaan. Bij onze aardbeienwinkel staan de plantjes van al onze 27 rassen op aanrechthoogte uitgestald. In elk geval levert dat genoeg aardbeiengesprekstof op voor onze bezoekers, want voor veel mensen is het nog steeds een verrassing dat de ene aardbei de andere niet is.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: