advertentie

zondag 6 februari 2011

Weekblog week 5 - 2011 ( 30 jan t/m 5 febr)

Volgende week maandag is het weer Valentijnsdag. Als u het ook een uitdaging vindt om samen met uw geliefde liefdesaardbeien te kweken, lees dan deze Nieuwsbrief en schrijf u dan samen HIER in voor de Aardbeienacademie

Dit zijn Annet en Richard Kalter, aardbeientelers uit IJsselmuiden. Na een nooit meer te vergeten reis naar Egypte gaan ze zich weer helemaal toeleggen op lekkere aardbeien uit de kas. Bewaar uw aardbeiengeduld nog even tot eind maart en laat u tot die tijd niet misleiden door mooi uitziende rode knolletjes uit Egypte en andere Middellandse-Zeelanden (foto www.agf.nl)

In de Levensmiddelenkrant deed ik uit de doeken hoe ik het supermarktschap beleef

Zoiets proberen te kweken kan natuurlijk ook. (foto www.agf.nl)



Mijn 38 collega's die vorige week nog vol spanning in Cairo zaten te wachten op een vluchtmogelijkheid zijn gelukkig weer ongedeerd thuis. Met de nodige schrik in de benen wellicht en in ieder geval met een verhaal wat ze nooit meer zullen vergeten, maar zonder in Egypte een aardbei gezien te hebben. Ik kwam de Egyptische aardbeien afgelopen donderdag trouwens wel tegen tijdens een wandelingetje door de wijk Lombok in Utrecht. Ze zagen er prachtig uit en ze waren ook niet duur. Met in mijn achterhoofd ook het verhaal van mijn collega's heb ik om te proberen een doosje meegenomen.
.
Tsja, ze waren niet lekker, maar dat is waarschijnlijk gekomen door een fout in het distributiekanaal. Dat lag echt niet aan de aardbeien op zich, hoewel ze van nature wel een stuk harder zijn dan onze eigen Nederlandse aardbeien. De smaak kwam me heel herkenbaar voor. Ik ben ooit betrokken geweest bij proeven om aardbeien langer houdbaar te maken. Als de zuurstof (O2) uit de verpakking verdwenen was en plaats gemaakt had voor koolzuur (CO2) dan gingen die aardbeien dus zo smaken. Uiterlijk een perfecte presentatie, maar een ronduit vieze smaak. Geen idee hoe dat die aardbeien vanuit Egypte hier zijn gekomen, maar als dat in een te afgesloten container is gebeurd, dan denk ik dat het daar mee te maken heeft. Gewoon nog even wachten met aardbeien eten dus. Over een maand zijn er al weer uit Nederlandse kassen. Een heel stuk beter, dat weet ik zeker.
.
Mijn uitstapje in Lombok was even een inspiratie-intermezzo. Dat doe ik wel vaker als ik in een andere omgeving ben. Even daarvoor heb ik bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) geprobeerd om een 50-tal ambtenaren van inspiratie te voorzien. Ik hoop dat het gelukt is, maar uit de reacties te horen heb ik er toch een aantal aan het denken gezet. Ik was door EL&I-er @joostreus (en maker van het filmpje van de Strawberrymob) gevraagd om als ervaringsdeskundige een presentatie te houden over Maatschappelijke Innovatie in de Tuinbouw.
.
Tsjee, ik ervaringsdeskundige? Na wat gegoogel op de kreet 'Maatschappelijke Innovatie', kwam ik al snel tot de conclusie dat ik daar inderdaad al vele jaren ervaring mee heb. Een definitie: 'met nieuwe technologieën, producten en diensten een oplossing genereren voor een maatschappelijk probleem, door dat probleem aan te pakken als innovatievraagstuk'. Een hele mond vol, maar dat is het dus.
.
Veertien jaar geleden heb ik al de kar getrokken om de aardbeienteelt een aantal flinke stappen vooruit te laten zetten op het gebied van duurzaamheid. Het Milieukeurproject heette dat in die tijd, als antwoord op de kritische noten van milieuorganisaties aan het adres van de aardbeienteelt. We zijn daar toen behoorlijk succesvol mee geweest. De jaren daarna ben ik me vooral gaan richten op smaakaardbeien, dus om behalve duurzaamheid ook de smaak van aardbeien op een hoger plan te trekken. Ook die beweging heeft zich doorgezet. En zo mag je dan, na vele jaren leergeld te hebben betaald, ineens als ervaringsdeskundige optreden op een ministerie... Belangrijkste les voor mij was toch wel dat je als ondernemer nóg zo'n goed product kunt hebben. Maar als de omgeving die nodig is om het product bij de consument te brengen er niet klaar voor is, is het een mission impossible.
.
De toekomst ziet er voor mij goed uit denk ik. Ik las deze week namelijk in de Nieuwsbrief van LTO-Vollegrondsgroentenet.nl dat ze mij als ambassadeur willen behouden voor de toekomst. Ik verheug me er al uitgebreid op dat ik ook in de toekomst mijn steentje kan bijdragen aan de promotie en het imago van de Nederlandse aardbeien en ben nu reuze benieuwd naar het voorstel waarmee de sector uiteraard snel zal komen.
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan,
.
P.S. reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

1 opmerking:

Boris Boef zei

Ik had laatst aardbeien van AGF gekocht in de co-op, altijd goeie aardbeien daar maar van AGF heb ik nog niet eerder gezien daar. Deze smaken erg raar, anders dan altijd. Ben van plan ze weg te gooien.