advertentie

maandag 14 mei 2012

Weekblog week 19 - 2012 ( 6 t/m 12 mei)


Het was fantastisch om mee te maken. Zelfs de Lambada aardbeien hebben hun luchtdoop gehad met de Culiair van Bas Ballonvaarten en creatieve meesterkok Angélique Schmeinck


Mooi om te zien hoe Angélique een feestmaal tevoorschijn toverde, deels boven in de heteluchtballon gegaard. Het eten wordt in koffertjes de ballon in gehesen en daalt in gare toestand weer af in de mand.


Op de Floriade wordt het aardbeienveld bij het Huis van de Smaak druk bezocht. Er wordt al flink geloerd naar rijpende aardbeien


Deze kinderen hebben er zin in. Samen met moeder worden ze student aan de Aardbeienacademie. De mouwen worden al opgestroopt.


Een aardbeienveld kan heel wat inspiratie opleveren zie je wel, ook al is er buiten nog geen rijpe aardbei te bespeuren. Een schilder-eventje leverde mooie kunstwerken op, compleet met stro en grond erin verwerkt.


Ja dat heb je ervan als je een paar dagen in de wolken bent geweest. Dan moet deze blog bij hoge uitzondering een dag geduld hebben. Gisteren stond ik met vrouw en dochter in Amsterdam te genieten van een benefiet concert met een hele rits toonaangevende muzikanten, zoals Van Velzen, Krystl, The Scene, Handsome Poets en Postmen. Als Aardbeienacademie had ik een steentje bijgedragen aan dit evenement voor KiKa (strijd tegen kinderkanker) en we werden dan ook als VIP's binnengehaald met oesters en bijpassend garnituur. Ook een aardbeienteler moet wel eens wat variatie in zijn bestaan hebben en een keer buiten de deur komen....  Het leverde weer leuke contacten op die wellicht in de toekomst weer voor wat kruisbestuiving kunnen gaan zorgen.

Zaterdag was ik ook al in de wolken, maar dan bijna letterlijk. Ik mocht met Angélique Schmeinck mee in de CuliAir ballon. Als je nog eens iets unieks mee wil maken en van lekker eten houdt, dan moet je eens met die ballon meevaren. Echt een avondvullende belevenis. Voordat de ballon opstijgt worden de eerste gerechtjes al in het weiland geserveerd en eenmaal in de lucht begint het avontuur pas echt. Angélique heeft een soort buitenboordkeukentje aan de ballon bevestigd en maakt er een sterrendiner in klaar. De kabeljauw werd gegaard in koffertjes die boven in de ballon gehesen werden. Die CuliAir ballon is behalve een immens ding dat met behulp van warme lucht opstijgt, ook een heteluchtoven van 12.000 kubieke meter inhoud. Het dessert bestond onder ander uit heerlijke Lambada aardbeien die ik voor de gelegenheid had meegebracht.

Zaterdag was er hier op het bedrijf ook nog een schilder-eventje. Een aantal mensen hadden hun schildersezels her en der op het bedrijf neergezet en lieten zich onder begeleiding van kunstenares Meike Schapink inspireren door de omgeving. Ik zag leuke kunstwerken ontstaan en ik kon zelfs iets aardbeiigs ontwaren op de beschilderde doeken. Het is zeker voor herhaling vatbaar!

Op de Floriade heb ik afgelopen week weer een dag doorgebracht. Het aardbeienveld daar heeft ook zijn onderhoud nodig, maar ook deze keer werd ik weer voortdurend, plezierig van het werk gehouden. De eerste aardbeien van het ras Flair zag ik beginnen te rijpen. Ze waren nog niet half rood, maar met een dag of drie zouden ze plukrijp zijn geweest. Nieuwsgierige blikken van vooral kinderen, soms aangemoedigd door hun ouders deden me al vrezen dat deze aardbeien voortijds geplukt zouden gaan worden. En inderdaad, na enkele uren met andere dingen bezig te zijn geweest was er geen rode blos meer te zien, behalve wellicht op een paar kinderwangetjes. De vogels waren gevlogen....maar daar is geen kruid tegen gewassen heb ik inmiddels wel begrepen.

Afgelopen week heb ik eens geteld hoeveel aardbeienrassen ik zelf heb staan hier in Oirschot. Ik kwam tot 28 rassen die hier hopelijk rijpe vruchten gaan opleveren. Laten we daar eind juni maar eens iets heel leuks mee gaan doen. Dan is er weer een aardbeienweek op de Floriade in het Huis van de Smaak. Een goed georganiseerde proeverij lijkt me wel wat, waarbij proevers punten kunnen geven aan hun favoriete aardbei. De week erna zouden we de proeverij hier op de Aardbeienacademie in Oirschot nog eens kunnen gaan herhalen. Dat lijkt me wel wat. Nog wel even denken over hoe ik dat dan in het vat ga gieten. Na 10 rassen geproefd te hebben wordt je zelf misschien al wel een aardbei.....

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!










Geen opmerkingen: