advertentie

maandag 21 mei 2012

Weekblog week 20 - 2012 (13 t/m 19 mei)



Een picknickmand vol Lambada aardbeien mee naar de Floriade was een groot succes! Behalve genot leverde het een hoop gespreksstof met bezoekers op.


Hoe je mensen kunt verleiden en laten verbazen met een aardbei en het verhaal er omheen 


Dit Spaanse gezin smulde ook van de Nederlandse Lambada's. Wow, zulke aardbeien hebben ze bij ons in Spanje niet...... Yes, I know :-)


Met Ad Berends, creatief directeur van het GroenteFruit Bureau filosofeerde ik een tijdje over de promotiekansen van de aardbeiensector op de Floriade.


In het Drentse Orvelte hebben we hopelijk weer een hoop zieltjes gewonnen voor de Aardbeienacademie. We vertoefden er twee dagen.



Afgelopen week is nogal gevarieerd geweest, maar niet alleen met wat ik allemaal uitgespookt heb. Een aantal dagen ben ik behoorlijk van mijn apropos geweest. Het doet me best wat om in negatieve zin onderwerp van gesprek te zijn geweest in een clubje van aardbeienkistenvullers. Gelukkig weet ik me gesteund door mensen die het wél snappen hoe ik het doe en wat ik doe. Ik wil er eigenlijk geen woorden aan vuil maken, want dat zijn die lui niet waard, maar ik zou volgens hen te ver van de sector af staan en er schijnt verontwaardiging te zijn dat ik het gezicht van de sector ben. Het artikel van twee weken geleden in Trouw was blijkbaar de aanleiding om een vergaderpunt aan mij te wijden. Wat een eer! Van mij mag een van hen het gezicht van de sector worden. Dat ze maar goed hun best doen. Tssssss!!! Ze weten zeker niet hoeveel tijd ik ook al voor HEN gratis heb opgeofferd!

Deze week was er weer de nodige aandacht in de media. In het gezondheidsmagazine Uitzicht stond ik met een mooi artikel over aardbeien en de Aardbeienacademie, met bijzondere aandacht voor de antioxidanten in aardbeien. In Landleven kwam ik de aanprijzing van de Aardbeienacademie ook al tegen, zonder dat ik overigens wist dat het daar in zou komen staan. O ja, in de nieuwe Libelle schijn ik ook te staan en op Vrouw & Passie. Ja, het moet tergend zijn voor die hardwerkende sectorgenoten die wél dichtbij de sector staan. Ik gun het ze ook zo..... Misschien kunnen we ze blij maken met een dagje met consumenten praten op de Floriade. Misschien gaan ze het dan snappen. Maar ach, als het goed gaat waarom zou je dingen dan veranderen?  En nee, ik hoef me niet te verantwoorden.


Op Hemelvaartsdag was ik weer op de Floriade, voor het wekelijkse wied- en controlewerk in het aardbeienveld bij het Huis van de Smaak. Het gesprekjes aanknopen met de bezoekers is altijd het leukste en hoe gaat dat nou beter dan met een aardbei erbij. Als experiment had ik een picknickmand vol Lambada aardbeien meegenomen en dat sloeg aan. De leukste vraag die ik kreeg was over waar nou die aardbeien straks te vinden waren aan de planten. De mevrouw zag wel heel veel bloemetjes, maar ja daar heb je toch niks aan.....? En waarom de kroontjes er bij de aardbeien van tegenwoordig zo moeilijk vanaf gaan. Dat is dus vooral een raseigenschap, want er zijn genoeg rassen waar de kroontjes prima vanaf gaan, maar die liggen vaak niet in de winkel. Rijp oogsten scheelt trouwens ook een heleboel.

Zaterdag en zondag vertoefde ik in Drenthe op de Tuin- en Culinair Fair in Orvelte. Als Aardbeienacademie was ik daar voor het tweede achtereenvolgende jaar present. Het is een leuke beurs en zo komt de Aardbeienacademie ook eens in het Noorden. Behoorlijk veel mensen uit de regio kwamen dan ook speciaal voor de aardbeienplanten naar Orvelte. Hopelijk zorgen die enthousiaste mensen weer voor een olievlekje en breidt het legioen Aardbeienacademie-studenten weer flink uit. Wel leuk trouwens, dat mensen vaak moeten glimlachen als je ze vertelt over de Aardbeienacademie en over de grote verschillen in aardbeirassen. Al die mensen gaan ook anders kijken naar aardbeien in de winkel, want nu weten ze: de ene aardbei is de andere niet!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!









2 opmerkingen:

BenB Carpe Diem zei

Jan, ik denk inderdaad dat je de juiste houding hebt: je niet verplicht voelen je te verantwoorden, maar gewoon doorgaan met hoe je het tot nu toe gedaan hebt. Op enig moment zal de sector het wel snappen vermoed ik. Hoor wie het zegt: alsof ik enig verstand heb van de aarbeiensector. Maar nieuw is nu eenmaal voor veel mensen gelijk aan eng. Succes!

Josje zei

Ach Jan, ik ken dat wel zo van het maaiveld en je hoofd erbovenuit steken !!Weet je wat het is.... als niemand het doet veranderd er nooit wat en leefden we nog in grotten.... bij wijze van.
Gestaag doorgaan Jan... trek het je maar niet te veel aan.Jouw aardbeien zijn in ieder geval excellent van smaak.Ik hoef die geforceerde van de supermarkt niet meer!!Groeten Josje.