advertentie

zondag 27 mei 2012

Weekblog week 21 - 2012 (20 t/m 26 mei)


Al ooit aardbeiensushi gegeten? Ik vond het heerlijk. Het is gemaakt door QQQ tijdens een teambuildingsavondje van Hollandse Aardbeien 


Sinds vandaag hangt er een nieuw schilderij van Meike Schapink in onze aardbeienwinkel. Het is geïnspireerd op het gedicht van De Verliefde Aardbei. Het schilderij is te koop. Op de achtergrond hangt het prachtige schilderwerk van Pieternel, maar dat is niet te koop.


Leuk artikel in de nieuwste Foodies over mijn passie. In de winkel zullen ze vast nog wat exemplaren hebben als je het wil lezen. 


Ik had op de Floriade wat kinderen aan het werk gezet om Lambada aardbeien uit te delen. Ze hebben er zelf ook van genoten! Het straalt er vanaf.


Een rijtje kokkerellende aardbeiencollega's tijdens de teambuildingsavond van Hollandse Aardbeien. Van links naar rechts: Rob Luysterburg, Frits Vriend, Carola Hereijgers, Peter van de Ven, Marcel Dings en Chantal Bormans.


Anderhalve week geleden vroor het 's nachts nog tussen de aardbeien. Nu beginnen de eerste exemplaren buiten een kleur te krijgen. De allereerste zijn trouwens hier al op de keukentafel beland en ook weer spoorloos verdwenen. De planten moeten flink wennen aan het weer wat we nu al een paar dagen hebben. Rond de dertig graden en dan die harde wind erbij is een beetje teveel van het goede. Zoveel water als de planten nu nodig hebben kunnen ze bijna niet opgedronken krijgen. Met het weer is het altijd wat, ik kan er niks aan veranderen, dus daar leg ik me dan ook maar bij neer.


Afgelopen week zijn we als club van Hollandse Aardbeien weer bij elkaar geweest om de activiteiten van de laatste tijd te evalueren en vooruit te kijken naar nieuwe promotie-activiteiten. Best gezellig ook om zo met een aantal gelijkgestemde collega's en andere enthousiaste ambassadeurs aan deze kar te trekken. De hele avond werden we daarbij verblijd met gedurfde, maar o zo smakelijke aardbeiengerechtjes van QQQ. Heb je wel eens aardbeiensushi gegeten, of varkenshaas met gefrituurde asperges en aardbeienportsaus. Met dit warme weer is de aardbeiengazpacho ook niet te versmaden. Een aantal recepten kom je binnenkort tegen op de website van Hollandse Aardbeien. Als je een aantal gerechtjes ook wil proeven dan kan dat in de week van 25 juni tot en met 1 juli op de Floriade in het Huis van de Smaak. Als de zon dan schijnt en dat hoop ik toch wel, gaat QQQ buiten bij het aardbeienveld op pure zonne-energie aardbeiengerechtjes bereiden. Dat doet ze dan met behulp van de Solarcooker. Ze is alvast aan het experimenteren heb ik begrepen.

Donderdag was ik weer een hele dag op de Floriade. 's Morgens voordat de poorten open gingen had ik van 3 rassen de planten vervangen. De nachtvorsten van een aantal weken geleden hadden zoveel stress bij die planten veroorzaakt dat ze moeite hadden om zich snel te herstellen. Mooie donker- en lichtrose bloemen hebben een aantal van die rassen trouwens. Ik denk dat die planten door de bezoekers het meest gefotografeerd worden van alle aardbeirassen die er staan. Ik was er een week niet geweest en dan merk je toch wel dat het onkruid gewoon doorgroeit. Er was werk genoeg dus en omdat ik de picknickmand met Lambada aardbeien weer bij me had, had ik aanspraak genoeg om er een hele dag vol te maken. Vind ik ook niet erg trouwens, eerder leuk zelfs want we krijgen op de Floriade echt eer van ons werk.

Een meneer was enthousiast naar alle 24 aardbeirassen aan het kijken en maakte een leuke opmerking: 'Hier staan wel 24 rassen, maar die van mij, de Fragaria staat er niet bij zie ik. Ken je die?' Eh, ja meneer....alle aardbeirassen die hier staan heten Fragaria. Zo heten ze allemaal van voren in het Latijn. En de dame die vroeg of ze wat uitlopers van de Lambada mee mocht nemen. Tsja, dat zijn alleen nog maar wat slierten zonder plantje aan het eind. Ook weer even uitgelegd dat zoiets geen zin heeft en hoe het wél werkt. En dan al die mensen die steeds denken dat grote aardbeien minder lekker zijn dan kleintjes....Dan gaat de picknickmand open en wordt de proef op de som genomen. 'Wauw, die zijn echt lekker' is dan steevast de reactie in alle wereldtalen uitgesproken. Als ik er dan ook nog bij vertel dat die Lambada's uit een Nederlandse kas komen, zijn ze alwéér van een vooroordeel verlost: ook goeie aardbeien uit een kas zijn super lekker!! Hopelijk vertellen deze enthousiaste mensen het weer door aan familie, vrienden en kennissen. En zo wordt de wereld telkens een stukje aardbeibewuster.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: