advertentie

zondag 6 mei 2012

Weekblog week 18 - 2012 (29 april t/m 5 mei)




Deze prachtige bloem van Lambada zal hopelijk over ruim 3 weken een heerlijke en mooie aardbei zijn geworden. Aan de grootte van de bloem te zien wordt het in ieder geval een heel grote aardbei.


Vanmorgen maakte ik dit broodje, met Lambada aardbeien, basilicum, honing en zwarte peper. Een heel simpele, maar super lekkere combinatie


De ananasaardbeitjes staan nu flink te bloeien. Vorig jaar wilden deze planten maar niet in bloei komen. Nu is het haast overdadig. Ik kan niet wachten tot ze rijp zijn.



Koppert Cress directeur Rob Baan en zijn echtgenote kwamen me even gezelschap houden op de Floriade. We spraken natuurlijk over hoe belangrijk het is is dat telers zich hier laten zien en met consumenten in contact komen.


Het wiedwerk duurde wel erg lang, maar ik zou dat elke dag wel willen doen bij het Huis van de Smaak op de Floriade. Echt eervol is het om daar te mogen werken en met consumenten te praten over aardbeien.


Na de geweldig goed verlopen aardbeienweek op de Floriade moest ik deze week thuis weer flink aan de bak.  Na een hele week nagenoeg niks uitvreten op het aardbeienbedrijf hier in Oirschot lag er een serieuze berg werk te wachten. Inmiddels ligt alles weer redelijk op schema, mede ook dankzij het niet al te prachtige weer van de laatste tijd. Het schiet buiten allemaal niet zo hard op met de aardbeien. De eerste bloemetjes zijn nu wel uitgebloeid, maar voordat er een rijpe aardbei te plukken is zijn we wel weer enkele weken verder. Vorig jaar was het extreem vroeg, nu wordt het misschien wel extreem laat. Het zou best kunnen dat er rond 1 juni een groot tekort aan aardbeien is omdat de kassen dan zijn leeg geplukt en de buitenteelt nog maar net op gang gaat komen.

Zoals ik de hele zomer zal gaan doen ben ik ook de afgelopen week een dag op de Floriade geweest, bij het Huis van de Smaak waar de aardbeien staan te groeien en inmiddels ook staan te bloeien. De aardbeiplanten moeten ook daar verzorgd worden en die rol heb ik grotendeels op me genomen. Met veel plezier overigens want het is daar elke dag feest. Er begon flink wat klein onkruid door de kokosmatten te groeien. Die kokosmatten hebben we aan de binnenkant van de betonijzeren korven geplaatst om te voorkomen dat de grond eruit spoelt en bovendien ziet het er natuurlijk en mooi uit. Al onkruid wiedende ving ik reacties van de Floriade-bezoekers op en die maakten me blij. Met menig bezoeker heb ik een praatje gemaakt en zo kom je er achter wat mensen nou echt interesseert over die aardbeien. Grappig om te zien is ook dat mensen rondom te aardbeienveldjes lopen, duidelijk op zoek naar die eerste rijpe aardbei. Iemand vroeg of ik niet bang was voor de vogels. Ik geloof niet dat vogels de kans krijgen......

De mensen hangen aan je lippen, zoveel honger naar informatie hebben ze. Zo weten de meeste mensen die ik sprak echt lekkere aardbeien zeker te waarderen, maar in de winkel herkennen ze die niet. Ze ervaren er althans lang niet altijd het genot van zoals ze dat tijdens de aardbeienweken wel gedaan hebben. Maar ja, die aardbeien waren rijp geplukt én vers. Wat gaan we daar aan doen telers? Nee, nee telers...niet naar de supermarkten wijzen. Het is óns product!! Al die enthousiaste consumenten kunnen ónze ambassadeurs worden. Dan hoeven we niet steeds zelf te roepen hoe lekker onze aardbeien zijn maar doen onze klanten dat voor ons en vooral ook voor zichzelf. Want hoe meer ambassadeurs voor lekkere Hollandse aardbeien hoe makkelijker het ook wordt om ze te kopen. De foodrevolutie komt echt vanuit de consument en we kunnen als telers maar beter zorgen dat we wakker zijn en meeliften en vooral mede-initiatief nemen om dingen te veranderen en te verbeteren.

Het is zonde dat we niet voor elke dag een teler bereid kunnen vinden om daar de honneurs waar te nemen. Overigens zijn er bij het Huis van de Smaak ook enkele gastvrouwen die mensen prima informatie kunnen geven. Maar het zou juist voor telers zo interessant kunnen zijn om consumenten te spreken en te horen welke behoeften ze hebben zodat daar dan op ingespeeld kan worden. Elke teler zou dat gewoon moeten doen, al is het maar een halve dag zodat je de andere halve dag als dagje uit kunt gebruiken. Ik zal eens bij gaan houden waarover bezoekers praten als ik er weer aan het wieden of iets anders aan het doen ben. Dat levert vast een hoop inspiratie en plezier op.

Erg leuk was het deze week om onderstaande reactie per e-mail te krijgen van een Floriade-bezoekster vanuit Japan:

Thank you so much. I will not forget you.
Your strawberry is very sweet and delicious.
But I bought at the market in Amsterdam was not good.
I would like to eat your strawberry again.
Dank u well.
Beste van geluk aan u

Ze meldde er ook nog even bij dat ze single is..... 

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!













Geen opmerkingen: