advertentie

zondag 11 november 2012

Weekblog week 45 - 2012 (5 t/m 10 november)


Nog even een paar mooie dingen ophalen, als beeld van een half jaar aardbeienambassadeur zijn op de Floriade. Hier in gesprek met de kroonprins over de lekkerste aardbeien


Net als de rest van het Huis van de Smaak team waren chefs Hein Willemsen en Peter Zandboer ook door het dolle heen dat we de Floriade Award gewonnen hebben


Veel nieuwe en bekende gezichten zijn er aan het netwerk vastgegroeid. Vriendschappen en leuke manieren van samenwerking zijn er ontstaan. Op de foto weervrouw Marjon de Hond, chef kok Huub Oudshoorn en  gastvrouw Anouk Rothoff


Onder de aardbeienkroon en in het aardbeienveld heb ik heel veel gesprekjes gevoerd, vaak met mini-aardbeienproeverijtje erbij. Op deze foto met Anneke van de Kamp van groenteveredelaar Rijk Zwaan


Vele duizenden mensen hebben we laten zien dat aardbeien heel veelzijdig zijn. Onze privékok QQQ was echt een topchef. Ook in het contact met de bezoekers deed zij het fantastisch, waaronder zeker ook met kinderen


Begin van de week heb ik me enigszins op zitten winden over een artikeltje in het clubblad voor aardbeientelers die zich verbonden voelen met belangenbehartiger LTO Vollegrondsgroente.net. Het stukje was een terugblikje op de Floriade en een vooruitblikje op de volgende Floriade over 10 jaar. De eerste helft van het artikel, dat over de terugblik, daar kon ik me wel redelijk in vinden. Ik word er zelfs zelf in genoemd als 'aardbeiliefhebber' die veel heeft laten zien en alle kansen gepakt heeft om mooie verhalen over aardbeien te vertellen. Dat klopt ook zeker, maar ik heb vooral ook veel geluisterd naar de bezoekers. Vertellen zonder te luisteren is maar half werk. Door te luisteren komen niet alleen de directe vragen op je af, maar ook de onderliggende vragen, verwachtingen en nog diepere latente behoeften die mensen wel hebben, maar ze zelf niet altijd beseffen. De kunst is om er die uit te pikken en daarmee kansen te creëren. Dus de kwalificatie 'aardbeiliefhebber' klopt in die zin wel vanwege de liefde voor het product, maar de rol die ik mezelf daar heb aangemeten is wel iets breder, dacht ik zo.

De tweede helft van het stukje was een vooruitkijkje naar de volgende Floriade. De strekking daarvan was dat als we tussen deze Floriade en de volgende Floriade geen intensief contact meer onderhouden met consumenten, dan zouden we ook maar direct moeten stoppen met ons druk te maken voor de volgende Floriade. Ik kan me wel iets voorstellen bij die visie, maar als we nu al zoiets prachtigs en unieks als een volgende Floriade gaan afschieten, dan geef ik je op een briefje dat er verder ook weinig tot niks zal gebeuren. De Floriade zou gezien kunnen worden als een mooi doel om de komende jaren naartoe te werken. Niet als doel op zichzelf staand, maar als de som van alle energie, dwarsverbanden, creativiteit, samenwerking, prikkels, vriendschappen, dynamiek, gelijkgestemden en wat er allemaal nog meer voor mooie onverwachte bijverschijnselen zullen ontstaan.

Maar goed, stel dat LTO vollegrondsgroenten in al zijn hoe dan ook verkregen wijsheid besluit om niet als sector in de Floriade te gaan investeren, dan kunnen losse ketens of bedrijven dat natuurlijk nog wel gaan doen. Die optie wordt ook als meest voor de hand liggend genoemd in het artikel. De kracht van het Huis van de Smaak was nu om al die kracht te verenigen. De sector heeft dan wel flink geïnvesteerd in het faciliteren van een podium waarop bedrijven en deelsectoren zich konden presenteren, maar ze moesten dat dan nog wel zelf doen. En zo hoort het ook. Maar ook al sta je als bedrijf of deelsector heel specifiek jouw product te promoten, de hele sector profiteert er van mee. En ja ik weet het, het zijn uiteindelijk maar een heel beperkt aantal gekken die er de kar voor hebben getrokken.

Als LTO er over gaat vergaderen, dan moeten ze maar eens nadenken over hoe ze die paar gekken gaan faciliteren. Niet alleen tijdens de Floriade over 10 jaar, maar vooral vanaf nu, zo snel mogelijk. Het is heel makkelijk om te zeggen dat ketenpartijen het zelf maar moeten gaan doen. In feite is dat wel zo, maar zoals ik voorzichtig ingeschat heb dat zeker 90% van alle telers en ook een groot deel van de tuinbouwbestuurders het Huis van de Smaak niet eens heeft bezocht, dan vraag ik me af wie de ketenpartijen de verhalen zullen gaan laten vertellen. Laat staan wie er naar consumenten gaat luisteren. Of moeten daar studenten of marketeers voor gaan zorgen? Laat me niet lachen....Mijn advies dus: geef de Floriade 2022 in Almere nu al de positie van doel om keihard naartoe te werken.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!





1 opmerking:

Ulko zei

Jan,

Missie geslaagd! We moeten juist nu nadenken over hoe producten onder de aandacht moeten worden gebracht. En niet over negen jaar als er ineens een Floriade voor de deur staat. Jij weet dat en ik heb het gezien afgelopen Floriade. Maar als we met 2022 net zo omgaan als in de aanloop naar 2012 dan geef ik weinig kans op betrokkenheid van de sector. Dan blijven we leunen op de enkele "Jan Robbens" van deze wereld om de sector onder de aandacht te brengen. En hoe goed jij ook je best doet, dat doet onrecht aan de mooie producten die we maken en de mooie verhalen die daar bij horen.