advertentie

zondag 2 januari 2011

Weekblog week 52 - 2010 (26 dec t/m 1 jan)

Onze aardbeienwinkel wil ik helemaal gaan moderniseren, met volop aandacht voor smaak, geur en educatie.

Dit soort tafereeltjes zou ik graag weer terugzien hier in Oirschot

Lekker hoor! Ik verheug me alweer op de zomer. Niks lekkerder dan een aardbei, zelf van de plant geplukt. U kunt dat straks ook als deelnemer aan de Aardbeienacademie

Als ik zelf nog aardbeien ga telen, dan is deze Mara des Bois er zeker weer bij.

Ik heb zin om regelmatig wat stenen in de vijver te gooien. Op de Landelijke Aardbeiendag zal ik eens kijken of ik goed kan mikken.



Mooi moment nu om weer eens met frisse moed en ambitie vooruit te kijken. Ik wil van 2011 beslist een leuk en mooi jaar gaan maken. Tijd om een hoop gedoe achter me en achter ons te laten en heerlijke dromen gaan waar te maken. Op 19 januari mag ik een lezing houden op de Landelijke Aardbeiendag. Dit evenement is al ruim 12 jaar jaarlijks terugkerend en mag zich meestal verheugen op zo'n 500 professionele bezoekers. Allemaal op de een of andere manier werkzaam in de aardbeiensector. Zowel telers, toeleveranciers als mensen die zich met verkoop bezighouden zijn vertegenwoordigd. De titel van mijn verhaal is dan 'Kansloze missie of kantelpunt?' Nou, degenen die mij al kennen weten wel voor welke optie ik zal kiezen en dat ik dat ook zal onderbouwen. Reken maar dat ik wat knuppels in het hoenderhok ga gooien, maar ook stenen in de vijver. Ik ga daar wat zaadjes zaaien en hopen dat ze op een vruchtbare bodem vallen.
.
Komend jaar hoop ik, ondanks mijn eerdere belofte dat ik zou stoppen met het telen van smaakaardbeien, toch nog wat heerlijke aardbeien te kunnen telen. Ik kan nu nog niks beloven, maar de droom is er zeker wel. De aardbeien die ik dan eventueel zelf ga telen zullen wel echt alleen de bijzondere aardbeien zijn, zoals Korona, Lambada, Mara des Bois en andere lekkernijen.
.
In 2011 gaan we Volsmaakt eindelijk introduceren. Vanaf ergens in het voorjaar nog op beperkte schaal en vanaf het moment dat er weer nieuw zomerfruit gegroeid is gaan we de productie en verkoop fors opschalen. De interesse is in ieder geval nu al heel groot. Veel van mijn energie zal dan ook in de introductie van Volsmaakt gaan zitten verwacht ik. Mooi is dat we voor dit initiatief met 6 bedrijven samenwerken aan het oprichten van een nieuw bedrijf.
.
De vorige week aangekondigde start van de Aardbeienacademie heeft al veel losgemaakt. Inmiddels hebben zich al heel veel mensen ingeschreven voor de nieuwsbrief. Uit heel Nederland, maar zelfs ook al Nederlandse inwoners van België, Frankrijk en Spanje. Via de nieuwsbrief zal binnenkort het sein gegeven worden dat mensen ook daadwerkelijk kunnen inschrijven voor de Aardbeienacademie. Via de voor- en achterdeur zijn bij ons al veel leuke ideeën binnengekomen om de academie inhoud en vorm te geven. Het is ook juist de bedoeling dat de deelnemers zelf het nieuwe concept mee in gaan vullen. En gezien de reacties gaat dat fantastisch lukken. Van de introductie dag op zaterdag 2 april a.s. gaan we maar een leuk feestje maken als het aan mij ligt. Ook zin om mee te doen?
.
Ik ben inmiddels al druk bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe aardbeienconcepten, ook voor anderen. Deze week mag ik het eerste conceptidee al presenteren aan een vooraanstaand bedrijf in de aardbeiensector. Spannend, want op die manier werken is nog nieuw voor mij. Het is al wel een leuk idee al zeg ik het zelf. Natuurlijk zoek ik ook voor mezelf naar interessante nieuwe uitdagingen, maar andere bedrijven mogen dus ook gerust aankloppen. De schoorsteen moet hier onderhand weer eens gaan roken immers.
.
Als we hier in Oirschot zelf toch nog wat lekkere aardbeien gaan telen, dan wil ik onze aardbeienwinkel een andere plaats gaan geven en geheel moderniseren. De entree moet aantrekkelijker worden en ik wil meer ruimte voor informatie en educatie. Dit schilderij wat een vriendin van ons gemaakt heeft mag natuurlijk ook in de nieuwe winkel niet ontbreken. Ik durf er nog bijna niet aan te denken dat de mogelijkheid er nog is om zelf te telen, maar dan wordt het assortiment aardbeirassen nog een stukje breder dan wat we nu hebben. Nog meer keus in de winkel en als u op bezoek komt moet u alle smaken kunnen proeven en er moet een heerlijke aardbeiengeur in de winkel hangen. Het in mijn dromen nog aan te leggen aardbeienveld zal straks recht tegenover de winkel liggen en dat ga ik dan zo maken dat het eenvoudig is om ook daar een kijkje te nemen.
.
Ik droom nog even verder. Onze tuin rondom het huis en rondom de schuren is ook aan een grondige metamorfose toe. Lekker veel kruiden wil ik graag in de tuin opnemen en een tuinontwerp dat mooi past bij onze langgevelboerderij. O ja, een keer een weekje op vakantie, daar droom ik ook nog van. Dat is al zo lang geleden dat ik het me nog nauwelijks kan heugen. Poeh, ik zal het nog druk krijgen om alle dromen te gaan verwezenlijken. Nou ja, moet kunnen. Als we komende week maar een beetje geluk hebben met de verkoop van een stuk grond. Dat zou al een hoop schelen. Duim a.s. vrijdag maar een beetje mee voor ons, als u wil.
.
Ik wens ook u een gezond, vreugde-, succes-, vrede- en liefdevol 2011 toe. Hopelijk komen ook uw dromen uit.
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


Geen opmerkingen: