advertentie

zondag 26 december 2010

Weekblog week 51 - 2010 (19 t/m 25 december)

Deze enthousiaste meneer is Gerrit Jan Groothedde, beter bekend als Eetschrijver. Tijdens de Strawberrymob had hij een flinke voorraad aardbeien gescoord. Hij ondersteunt me bij het realiseren van de Aardbeienacademie

Is het niet fantastisch dat u straks onder mijn begeleiding uw eigen lekkere aardbeien kunt gaan telen?

Hier begint het allemaal mee, prachtige aardbeiplanten. 2 seizoenen telen is zeker goed voor een kilo aardbeien per plant

De Strawberrymob op 4 juli in Amsterdam op het Museumplein was een hoogtepunt in 2010. Vanaf toen wist ik het zeker: u kunt als consument het inkoopbeleid van supermarkten veranderen. Als u maar met zijn velen bent en volhoudt!

Het borrelt alweer vreselijk in mijn hoofd. Als dat geen bruisend 2011 wordt.......


Laat ik deze laatste blog van 2010 maar niet beginnen met een terugblik op het afgelopen jaar. Mocht u daar toch behoefte aan hebben, schroom dan niet om mijn wekelijkse blogs nog eens door te spitten. Ik ben blij dat ik in februari jl. het voornemen heb opgevat om wekelijks te gaan bloggen en dat ik dat tot op de dag van vandaag heb volgehouden. Het is ook voor mij heel leerzaam gebleken en wekelijks een moment van overdenking en zelfreflectie. 2010 is in ieder geval een heel bewogen jaar geweest met zowel hoogte- als dieptepunten. Ik dank dan ook enkele niet nader te noemen mensen waar ik altijd terecht kon voor advies of gewoon om mijn sores mee te delen, die ze jammer genoeg soms zelf ook hadden. Het is geweldig fijn als je ook je zorgen met vrienden kunt delen en niet alleen de happy feelings.

Maar dan nu, ik heb weer ontzettend veel energie om aan de slag te gaan met nieuwe dingen. Mijn hoofd borrelt ervan, dus reken maar dat 2011 een bruisend jaar gaat worden. Zoals ik enkele weken geleden beloofd heb zou ik vandaag, Tweede Kerstdag een eerste plan presenteren. Niet dat het al helemaal af is, maar in mijn hoofd begint het al stevige vormen aan te nemen. Nou ja, míjn hoofd? Ik heb hiervoor meedenkers en meedoeners in de personen van Gerrit Jan Groothedde, Nique Sanders en Paul Jongsma. Om maar meteen met de naam van het project in huis te vallen: De Aardbeienacademie.

De afgelopen tijd heb ik toch wel heel veel reacties van mensen zoals u gekregen, die hun bezorgheid uitten over de toekomstige verkrijgbaarheid van echt lekkere aardbeien. Tsja, het was al niet zo eenvoudig om die aardbeitjes via winkels bij u op de keukentafel te krijgen, dus we hebben er iets op bedacht. Ik heb immers ook nog een behoorlijke partij aardbeiplanten in de koelcel staan. Daar wilde ik iets leuks mee gaan doen.

Via de Aardbeienacademie kunnen lekkere aardbeien binnen ieders handbereik komen. En zo vers ook, zoals u ze wellicht nog nooit gegeten heeft, of het moet zijn dat uw buurman aardbeien teelt. U gaat die lekkere aardbeien nu namelijk zelf telen en ik ga u daar persoonlijk bij helpen. Lokaler dan op grijpafstand van uw eigen keuken kan het niet zijn. Zelf roep ik al jarenlang dat ik aardbeien het lekkerst vind als ze net geplukt van de plant direct opgegeten worden. Lekker rijp geworden aan de plant, vergeet alle suiker en andere additieven en geniet van een pure aardbei zoals een aardbei hoort te zijn.

Hebt u een eigen stukje grond, een terras of zelfs maar een balkonnetje? Of ziet u kansen om er met uw kinderen op school iets mee te doen? Bent u opa of oma en vindt u het een leuk idee om met uw kleinkinderen iets educatiefs te doen en ze te laten genieten van hun zelf geteelde aardbeien? Zijn de aardbeien juist rijp als de vakantiekoffers gepakt zijn, dan is het wellicht een leuke geste om uw huis- en hond- of poesoppas blij te maken met lekkere aardbeien. Misschien is het ook wel leuk om er een sociaal buurtproject van te maken?

Eerst samen de aardbeitjes telen en dan een aardbeienfeest of jamkookdag organiseren. En bij het telen van die lekkere aardbeien krijgt u dan persoonlijke online begeleiding van mij, middels filmpjes, foto's en tekst. Omdat het een echte academie kan gaan worden zult u ook veel van elkaar kunnen gaan leren. Aardbeienacademie.nl wordt een interactieve website waarop u ook uw eigen leuke aardbeiwetenswaardigheden, zoals recepten en eigenwijze teeltmethoden met elkaar én met mij kunt delen. Zelfs ik laat me graag inspireren en dat leidt vast weer tot nieuwe leuke dingen.

Binnenkort kunt u zich als toekomstig 'smaakmaker' inschrijven voor de Aardbeienacademie. Maar nú al mag u zich HIER al inschrijven voor een nieuwsbrief zodat u niks hoeft te missen. Het academiejaar start op zaterdag 2 april 2011. Op die dag organiseren we een introductiedag in Oirschot waar u uw mede-smaakmakers kunt ontmoeten en waar we dan natuurlijk ook een gezellige dag met allerlei lekkers van maken. Het door u gekozen 'smaakmakerpakket' kunt u dan meenemen, waarmee u thuis direct aan de slag kunt. Is de reis naar Oirschot te ver voor u, dan kan het 'smaakmakerpakket' uiteraard tegen de kostprijs worden opgestuurd. Maar een dagje of weekendje Oirschot is ook best wel om uit te houden hoor.

Aardbeien telen is niet zo heel moeilijk, maar er kunnen veel dingen net niet goed gaan, waardoor het resultaat toch tegen kan vallen. Vandaar dus mijn persoonlijke begeleiding. Begeleiding op een niveau dat je in het normale tuinplantenleven niet krijgt. Om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken starten we dit jaar met slechts 1 aardbeienras, de relatief makkelijk teelbare Elsanta die tegen een stootje kan. De Elsanta? Ja, de Elsanta en de keuze daarvoor heb ik niet voor niks gemaakt. Ik heb zelf de Elsanta enkele jaren geleden losgelaten en dat had er vooral mee te maken dat dit ras, niet voldoende rijp geplukt onvoldoende lekker is. In het Elsanta-handelskanaal waar ik mee te maken had moet een aardbei toch wel zeker een week mee kunnen. Als u ze rijp laat worden en geen week hoeft te bewaren, dan zult u proeven dat het bij lange na niet de hupsakee-aardbei is die doorgaans in het supermarktschap ligt. Ik ga u laten ervaren dat de aardbeien die u zelf van uw eigen planten gaat plukken u in positieve zin zullen verbazen. Simpelweg omdat we de planten gaan vertroetelen en de aardbeien dus rijp gaan plukken.

We starten met de teelt ook allemaal op hetzelfde moment. De eerste week van april dus. De eerste aardbeien kunnen we dan tegen half juni al verwachten. En laat het dan toevallig nét aardbeientijd zijn. Als we het eerste jaar van de Aardbeienacademie goed door komen zullen we het rassenassortiment gaan verbreden, zodat ook zelfgeteelde Korona's, wellicht Lambada's, maar zeker ook doordragende soorten als Mara des Bois op de keukentafel zullen verschijnen. Zo, ook zin gekregen om uw eigen lekkere aardbeitjes gaan te telen? Meld u dan vast aan voor de Nieuwsbrief en u hoort van mij!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf.

11 opmerkingen:

Petra Robben zei

Hallo Jan,
Ik was nieuwsgierig naar je plan voor 2011 en aangenaam verrast dat je een online Aardbeienacademie gaat beginnen. Zoals je in mijn Twitter-account ziet, houd ik me bezig met Erfgoededucatie. Ik heb vorig jaar een module E-Learning gevolgd aan de Open Universiteit en sindsdien ben ik sterk geinteresseerd in methoden van online leren.

Ik kan me voorstellen dat het kweken van aardbeien in je eigen achtertuin een stapsgewijs proces is. Er is enkele jaren geleden een Cursus 23 dingen ontwikkeld. Deze was bedoeld meen ik voor bibliotheken: om in 23 stappen digitaalvaardig te zijn. Misschien moet jouw aardbeienacademie ook in 23 of 25 stappen worden gedaan...Ik zal eens een link doorsturen, misschien kun je inspiratie opdoen. En mocht je educatieve ondersteuning nodig hebben, dan wil ik daarover best eens met je praten.
Je nicht Petra

Jan Robben zei

Hoi Petra, dank voor je reactie. Ik ben wel geïnteresseerd in je 23 stappen digitaalvaardig zijn. En met jou praten wil ik sowieso wel een keer, al was het maar omdat je mijn nicht bent die ik al lang niet meer in levende lijve gezien heb. De laatste keer dat ik je zag sprong je nog touwtje geloof ik :-)

Petra Robben zei

Dag Jan, touwtje springen is wel erg lang geleden ;-)maar we blijven familie.

Bij deze een link naar cursusopzet 23 dingen http://plcmcl2-things.blogspot.com/
Digitaal vaardig is uiteraard compleet anders dan een fatsoenlijke aardbeienstruik telen, maar stapsgewijs informatie opbouwen over bepaalde soorten aardbeien. Hoe bewerk je je grond? Hoe onderhoud je zo'n plant en waar moet je op letten?

Dat lijken me de vragen waar het zoals over gaat. Misschien eens afspreken in Berkel-Enschot als je op bezoek bent bij je ouders?

Bertje zei

Hallo Jan,
Veel succes met je aardbeienacademie. Ik heb wel een vraagje vanuit een winderig Den Helder waar toch een zeeklimaat heerst.
Ik heb zelf al enige jaren korona's op de tuin en die doen het uitstekend. (wat een lekker ding is dat!)
Nu heb ik al een paar keer gehoord dat Lambada's het minder goed doen in dit klimaat. Klopt dat? of is het een fabeltje.
Bert

Jan Robben zei

Bert, Lambada's zijn sowieso al moeilijker te telen en zeer gevoelig voor meeldauw. Of dat aan zee erger is dan elders weet ik niet. Dat kunnen we straks op de Aardbeienacademie van elkaar leren. Korona's zullen het wel goed doen denk ik. Ook in Scandinavië doen die het goed, dus van wat frissigheid is Korona niet vies. Korona e.d. zullen we waarschijnlijk pas vanaf het tweede seizoen gaan doen met de Aardbeienacademie. We moeten niet te ingewikkeld beginnen.

Richelle zei

Wat een mooi initiatief! Ik wil ook! Ik woon alleen in het zuiden van Andalucía, Spanje, maar ik betaal graag voor de verzendkosten! Ik heb natuurlijk aardbeien in mijn eco-moestuin hier, al jaren, maar ik wil die van jou, Jan! Ik heb het afgelopen jaar al diverse keren kwijlend achter mijn beeldscherm gezeten als ik de verhalen van Eetschrijver over jouw aardbeien las, gelijk familie en kennissen in Nederland op de hoogte gesteld van verkrijgbaarheid bij DEEN, maar die smaaksensatie wil ik zelf ook ervaren! Ik schrijf me gelijk in voor de nieuwsbrief en wens je veel sterkte met dit fantastische initiatief!

Natuurlijke Wereld zei

Beste Jan,

Zo treurig als ik het bericht vond dat de Koning van Kwaliteitsaardbei stopte met telen, zo mooi is het te lezen dat je weer een nieuw initiatief voorbereidt.
Vroeger of later moet het toch lukken dat Nederland de omschakeling maakt van kwantiteit en verpakt water naar kwaliteit en topsmaak?

Succes! Ik hoop van je te horen.

Jan Paul van Soest

Jan Robben zei

Hoi Richelle,

Zal ik het komen brengen?Ik ben wel eens in Andalusië geweest. Dat smaakte naar meer. Heerlijke vis en zo daar en lekker weer in het voorjaar.

groet, Jan

Jan Robben zei

Hoi Jan Paul,

Leuk dat jij ook nog bijhoudt wat ik zo'n beetje doe. Ik had van Wouter van der Weijden ook al een leuke reactie gekregen. Heb goed herinneringen aan de tijd dat ik voor CLM actief was. Succes met alles, we komen elkaar vast weer ergens tegen.

groet, Jan

Richelle zei

Hola Jan, je bent van harte welkom hoor! We hebben hier zelfs een klein vakantiehuisje bij ons cortijo gebouwd, waar je evt. kunt verblijven als je dat wilt (max. 2 volwassen, 2 kids). Mail me maar als je daar meer van wil weten!
Groeten!

Jan Robben zei

Hola Richelle, dat klinkt wel heel erg goed. Zou nog best eens kunnen dat we daar een keer gebruik van maken. Ik ben er in ieder geval wel heel hard aan toe. In de buurt van Malaga? Heb je een website of foto? Mailen mag ook: jan@aardbeien.net

groet,
Jan