advertentie

zaterdag 5 november 2011

Weekblog week 44 - 2011 (30 okt t/m 5 nov)

Ik hoorde deze week dat de Strawberrymob van 2010 het begin is geweest van een intensieve samenwerking tussen Foodlog, Urgenda en de Youth Food Movement. Leuk om te horen!


Mijn vader is razend enthousiast over de Tuinderstroonrede. In zijn arbeidszame leven was hij een gedreven tuinbouwbestuurder. En gedreven is hij nog. Hij doet mee met de discussie op Foodlog


Afgelopen maandag was de Strawberrytree present bij Seats 2 Meet in Utrecht, tijdens een diner met daarbij aangeschoven de Amerikaan Joe Pine


Productschap Tuinbouw voorzitter Agnes van Ardenne nam deze week de eerste Trotse Tuinders kalender in ontvangst op de Horti Fair. Complimenten voor de dames en de fotograaf Henk Bouwman



Het is toch eigenlijk best raar dat het nu nog steeds weer is om het terrasmeubilair buiten te zetten. Ik kan me nog een eerste week van november herinneren dat er een pak sneeuw lag en dat het een graad of acht vroor. Nu staan verschillende rassen aardbeiplanten volop te bloeien terwijl dat helemaal niet de bedoeling is. Die bloemen worden dit jaar echt geen aardbeien meer en vriezen nog wel dood. Overigens zijn de planten wel zo goed gegroeid dat er waarschijnlijk nog meer dan genoeg bloemen voor volgend jaar overblijven. Gelukkig maar, want zonder bloemetjes komen er ook geen aardbeien.

De Horti Fair is inmiddels weer achter de rug. Ik heb er twee hele dagen vertoefd en nog zelden zo'n goede sfeer meegemaakt als dit jaar. Voor de stands met techniek ben ik er niet geweest, want ik heb de komende tijd weinig materieels te investeren, hoewel die stands wel voor een inspirerend decor zorgen natuurlijk. De gelijkgestemden die ik op zo'n beurs tegenkom, spreken mij persoonlijk meer aan. Er was overigens ook genoeg te beleven. Een leuk evenementje was de presentatie van de Trotse Tuinders kalender. Enkele twittervrienden van me kwamen in het voorjaar op het idee om in deze tijd van veel negativiteit in de tuinbouw met iets positiefs te komen. Uiteindelijk is er met veel vrijwilligerswerk een mooi product ontstaan wat op de Horti Fair gepresenteerd is. Hulde voor deze mooie samenwerkers. Ik heb er maar direct eentje gereserveerd, al is het maar omdat mijn aardbeienvriend Frits Vriend de kalender siert in de maand mei.

De presentatie van de Tuinderstroonrede was ook een evenement waar ik bij was. Ook weer een initiatief van een club vrijwilligers die hart hebben voor de tuinbouw en voor goed eten. Je moet hem zelf maar even lezen en er op reageren als je wil. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg ervan en volg het initiatief dan ook op de voet. Grappig is dat mijn vader van bijna 82 nu ook meedoet in de discussie op internet. Nadat ik hem de geprinte versie van de tuinderstroonrede had laten lezen werd hij enthousiast. Voor hem is het vooral leuk om de herinneringen van vroeger op te halen. Hij weet wel waarom het fout gegaan is met de tuinbouw.....

Normaal gesproken ga ik maar een dag naar de Horti Fair, maar aangezien ik een tijdje terug een grote mond gehad heb tegen de directeur van de Horti Fair, Frans-Peter Dechering, moest ik nu wel twee keer. Een aantal maanden geleden werd mijn interesse gewekt voor het Horti Congress, maar schrok nogal van de 295 euro die bezoekers moesten betalen. Ik stuurde een paar tweets naar Frans-Peter met de boodschap dat wij, arme tuinders dat niet kunnen betalen en dat er waarschijnlijk meest stropdassen in de zaal zouden zitten. Om mij te overtuigen van mijn ongelijk hebben we een leuk dealtje gesloten.....Dus ik zat bij het congres. Met voornamelijk stropdasmensen....... Maar eerlijk is eerlijk, ik heb zeker wel interessante dingen gehoord, waar tuinders op termijn de vruchten van zouden kunnen plukken. We hebben afgesproken dat we het samen nog eens gaan evalueren. Ik word zijn ambassadeur :-)

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: