advertentie

zondag 12 februari 2012

Weekblog week 6 - 2012 (5 t/m 11 februari)


Op 31 maart a.s. is de opening van het Academisch Aardbeienjaar 2012. Het programma maak ik volgende week bekend. De creatieve topkok Angélique Schmeinck komt de dag in ieder geval openen zei ze vanmiddag nog tegen me.


Deze aardige dame zorgde er vorig jaar voor dat het kwartje pas écht goed bij me viel. Laat de natuur zijn gang gaan en laat zo de gelijkgestemden op je pad komen. Dat scheelt een hoop trekken en duwen aan onwilligen en ongemotiveerden


Op de meest verrassende plekken kom je gelijkgestemden tegen. Zoals vorig jaar hier, bij het vervullen van een hartenwens voor een kind (via Stichting Doe een Wens). Met iemand op deze foto die ik daarvoor nog nooit gezien had werk ik nu aan verschillende projecten samen. 


Nu er deze winter dan toch geen tocht der tochten meer komt zou het wel fijn zijn als de lente zo zoetjes aan maar losbarst. Rond deze tijd van het jaar begint het bij aardbeientelers zoals ik toch al vaak te kriebelen. Ik wil weer vooruit met de geit. Niet dat er nu niks te doen is. Ik vermaak me prima met van alles organiseren, uitzoeken en afspraken maken met mensen waar het tijdens de zomerdrukte niet gauw van komt. De laatste weken ben ik veel bezig geweest met voorbereiding van zaken rondom de inzending van de aardbeiensector op de Floriade. Ook de activiteiten van de Aardbeienacademie barsten binnenkort weer los. Dus vervelen is er echt niet bij, bij deze aardbeienman.

Onze complete aardbeienpresentatie moet nog opgebouwd en geplant worden op de Floriade en dat terwijl het evenement al over zeven weken opengaat. Het liefst zou ik daar morgen mee aan de slag gaan, want dat is echt nog wel wat werk. Met een week mooi weer kunnen we echter heel veel doen daar en dat komt ook goed uiteraard. De eerste planten voor de Floriade heb ik net uit de vriescel gehaald, zodat ze alvast kunnen ontdooien. Afgelopen week kon je jezelf trouwens in onze vriescel op gaan warmen. Het was er een stuk beter om uit te houden dan buiten. Komende week worden de eerste aardbeien voor de Floriade geplant, voorlopig eventjes in de kas bij een collega. Zo kunnen we er voor zorgen dat als koningin Beatrix de Floriade op 4 april komt openen er ook al wat aardbeienbloemetjes te zien zijn.

Ik moet eerlijk zeggen, het is ooit beroerder geweest om dingen voor elkaar te krijgen. Sinds ik me voortaan laat leiden door de instelling om vooral dingen te doen met gelijkgestemden, gaat het allemaal een stuk soepeler. En het mooie is dat je die gelijkgestemden helemaal niet hoeft gaan te zoeken. Die komen gewoon op je pad. Er is weinig overtuigingskracht nodig om samen met die mensen iets voor elkaar te krijgen. Het klikt en je hebt aan halve woorden genoeg. Niks getrek meer aan onwillige en niet-snappende organisaties of personen omdat je dacht dat je die nodig had. Afgelopen week kwam ik op twitter een mooie spreuk tegen die daar wel bij past vind ik: 'je mag zijn zoals je bent, om te worden wie je bent, maar nog niet kunt zijn.....'). Als je met gelijkgestemden dingen doet, die allemaal andere, maar complementair aan elkaar zijnde kunstjes kunnen dan kom je veel eerder op het punt om te kunnen zijn wie je bent. Of praat ik nu te cryptisch?

Soms lijkt het ook een soort warm bad om met gelijkgestemden samen te werken. Een bad wat steeds met warm water wordt bijgevuld. Deze week was zo'n warme week. Elkaar inspireren, eventjes gezellig afspreken en afspraken maken en dingen doen. Veel energie krijg ik van die mede-enthousiastelingen die me dan nog zo van tjak-tjak-tjak, op een positieve manier achter de vodden zitten. Echt ongelooflijk wat we de afgelopen weken zo allemaal al in gang gezet hebben. Zoiets lukt alleen met gelijkgestemden ofwel 'people of common attitude' zoals een vriendinnetje een jaar geleden tegen me zei en die het me pas echt goed liet snappen. Die gelijkgestemden ben ik echt dankbaar. Ze weten zelf wel wie en wat ik bedoel.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: