advertentie

zondag 29 juli 2012

Weekblog week 30 - 2012 (22 t/m 28 juli)


Zo hangen de Honeoye aardbeien er hier in Oirschot nu bij. De beste om jam en andere zoete bereidingen mee te maken, boordevol aroma en ik heb horen zeggen dat het de aardbei is met de grootste hoeveelheid antioxidanten


Informeel bezoekje van tuinbouwbobo's.... Links Ulko Stoll (sectormanager Vollegrondsgroente.net) en rechts Jan Roefs (voorzitter Vakgroep Vollegrondsgroenten LTO-Nederland)


Aan de boomhut in Villa Flora op de Floriade hangen Toscana aardbeienplanten, met mooie roze bloemen en rode aardbeien. Onbereikbaar voor gretige bezoekers. Collega Marcel Dings onderhoudt deze planten. Ik mocht er vandaag naar kijken.


De paadjes naast het aardbeienveld heb ik ook maar eens onderhanden genomen. En even mijn aardbeienriem geshowd, gemaakt door mijn talentvolle nicht Dionne van den Bijgaart.


Het zoeken naar bolletjes van geluk gaat onverminderd voort....zelfs het zoeken alleen al levert hilariteit op 


Zo'n rustige julimaand als dit jaar heb ik nog nooit beleefd geloof ik. De aardbeien zaten bij ons even in een dipje. Dat komt omdat ik nu vooral doordragers heb staan en die zijn een tijdje geleden blijkbaar vergeten om nieuwe bloemen aan te leggen. Het zal wel met het weer te maken hebben gehad. De doordragers op de Floriade hadden hetzelfde euvel. Nu staat het echter allemaal volop te bloeien en de eerste vruchten zijn alweer geplukt. Augustus kan een productieve maand worden. En met een beetje hulp van de weergoden kan ook september nog een mooie aardbeienmaand worden. Voor een gestroomlijnde verkoop van de hele productie moet ik wellicht nog een list verzinnen. Die afwijkende rassen, zoals de superlekkere QQQ passen niet in de gangbare verkoopkanalen. Ik zag er een mooie bestemming voor op de Floriade, maar het is de bezoekers helaas niet gegund. Die moeten worstenbroodjes en friet eten. Daarom mogen ook onze gezonde gratis weggeefporties niet te groot zijn. Ik bedenk nog wel iets verrassends....

Het blad Fit met Voeding, met als ondertitel 'magazine voor een dynamische levensstijl' publiceerde onlangs een artikel over de Aardbeienacademie. Het blad staat vol met gezondheidsclaims, weliswaar met telkens de bron erbij van het een of andere instituut wat verantwoordelijk is voor de onderzoeksgegevens. Zo schijnt, volgens het artikel waarin ik figureer, een drankje op basis van aardbeien een ontstekingsremmende werking te hebben. Ik heb wel eens begrepen dat als ik als teler zoiets zou zeggen dat het dan strafbaar is, omdat ik niet met gezondheidsclaims mag communiceren. Als magazine mag je dat klaarblijkelijk wel, evenals de betreffende onderzoekers of wellicht pseudo-onderzoekers. Of mag ik het dan ook vertellen, als ik er telkens maar de bron bij vermeld? Zonde dat al die onderzoekjes in de overvolle lades van instellingen blijven liggen. Wat ik me trouwens altijd wel afvraag is wie die onderzoeken betaald heeft. In sommige gevallen zou ik ook best sceptisch kunnen zijn als ik zou weten wie de financier is.....

Afgelopen vrijdag, tijdens die gloeiend hete dag kreeg ik bij het Huis van de Smaak de bobo's Jan Roefs en Ulko Stoll van de LTO-vollegrondsgroentesector op bezoek. De aardbeiensector valt tuinbouwbestuurlijk gezien ook onder die sector. Onder het genot van vier verschillende rassen aardbeien ontspon er een gesprek over onder andere de promotie van producten en in het bijzonder van de aardbeien in de toekomst. Zoals ingewijden weten is de collectieve verzameling van promotiegelden via de productschappen niet meer mogelijk. Elke teler betaalde verplicht mee aan promotie of hij nou wilde of niet. Zeg maar een soort belasting. Ik weet het, die rekeningen doen altijd pijn en zeker in moeilijke tijden zoals nu. Hoe zal dat in de toekomst dan moeten gaan? Zoiets als de aardbeienpromotie in en om het Huis van de Smaak op de Floriade is nu collectief betaald.

Gaat straks een club zoals Hollandse Aardbeien het op vrijwillige basis doen, die daar dan de nodige pecunia voor uittrekt? Met als gevolg natuurlijk dat anderen die hun nek niet uitsteken ervan meeprofiteren? Of gaan er nog meer 'merken' ontstaan, zoals Greenery, Driscolls en andere logo's die je nu ook al op aardbeiendoosjes terugvindt? Gaan deze 'merken' zich uitdrukkelijker manifesteren als de algemene collectiviteit wegvalt? Die 'merken' van nu zijn in feite ook al grotere of kleinere collectiefjes. Het zou zomaar eens kunnen dat er na het wegvallen van de PT-geldophaalstructuur meer promotie gaat komen dan voorheen. De kleinere collectiefjes bestaan veel meer uit gelijkgestemden en zijn daardoor veel slagvaardiger. Maar toch, voor grote projecten zoals een Floriade zullen de handen dan misschien toch weer ineengeslagen moeten worden. De tijd zal het leren.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!













Geen opmerkingen: