advertentie

zondag 9 juni 2013

Weekblog week 23 -2013 (2 t/m 8 juni)


Ik ontdekte hem toen ik de plantjes water had gegeven. Het beestje had zich ook even gedoucht en liep er als een verzopen katje bij. Tussen de aardbeiplanten had hij een heerlijk schuilplekje.


De eerste aardbeien van het ras Flair zijn rijp.


De planten voor de volgende teeltronde staan alweer te groeien. Over een paar weken komen ze op een ander plekje te staan waar de vruchten geplukt gaan worden.


De planten in de demotuin van de Aardbeienacademie staan er nu mooi bij. 


De bosaardbeitjes onder de walnotenboom hebben zich tot een mooie bodembedekker uitgebreid.



En ja hoor....de eerste rode aardbeien van de koude grond zijn gesignaleerd! IJs en weder dienende is het de zomerkoninkjes toch weer gelukt om rijp te worden. De aardbeien van het ras Flair hebben de strijd om de eerste te zijn gewonnen, maar ja, dat had ik al voorspeld. Dat is gewoon de vroegste van de 27 rassen die we hier hebben staan. Met een beetje geluk houdt het nu dan ook tot oktober niet meer op met de aardbeienrijperij. Minstens de helft van de aardbeien die we plukken zal van de doordragende rassen komen, verwacht ik. Die komen pas over een maandje goed op gang.

Op 16 juli is mijn Aardbeienacademie het decor voor de finale van de verkiezing van De Beste Aardbei van Nederland. NieuwVers en Foodlog hebben deze wedstrijd uitgeschreven, in navolging van andere verkiezingen. Het beste brood, de beste paprika's, tomaten en boerenkaas zijn onder andere de revue al gepasseerd. Nee, ik doe zelf niet mee aan de wedstrijd, maar behalve dat ik mijn locatie beschikbaar stel voor de finaledag, mag ik onderdeel uitmaken van de vakjury. Dat vind ik al uitdaging genoeg. De aardbeienteelt is zo divers dat het opletten zal zijn om geen appels met peren te gaan vergelijken. Telers die onder glas telen zijn vaak ontzettend innovatief bezig met energie en andere milieuthema's. Inmiddels weet ik uit eigen proefervaring ook dat er ook onder glas vaak zeer smakelijke vruchten geoogst worden.

Half juli is niet echt het glasseizoen meer, eigenlijk nog nauwelijks, op een enkel innovatief zijn nek uitstekend bedrijf na. Daarentegen is het vollegrondsseizoen dan volop aan de gang en zullen aardbeien van die teelt wellicht op dat moment het beste smaken. Veel aardbeien komen rond die tijd ook van verhoogde stellingen in de open lucht. De smaakjury zal daar wel uitkomen denk ik. Als vakjury kijken we zo breed mogelijk en niet naar momentopnames. Daarom heet de verkiezing ook 'De Beste Aardbei van Nederland' en niet 'De Lekkerste Aardbei van Nederland'. De lekkerste van de dag kan morgen wellicht een heel andere zijn dan vandaag. Mijn collega Marcel Dings schreef er een keer een gastcolumn over voor de Aardbeienacademie. Maar goed, De Beste Aardbei moet natuurlijk wél lekker zijn en niet af en toe, maar vrijwel altijd. Als teler kun je daar ook je best voor doen, met een bepaalde teeltstrategie, rassenkeuze, bemestingsniveau, plukrijpheid, enzovoort. Dat zijn allemaal dingen waar de vakjury naar kijkt. Desalniettemin, een leuke uitdaging de komende tijd. Telers die mee willen doen kunnen zich tot 1 juli a.s. inschrijven. En iedereen die er een mening over heeft mag meekletsen op Foodlog.

Rond de gebouwen van de Aardbeienacademie ben ik nog steeds bezig met de inrichting van het terrein. Behalve veel aardbeienrassen laat ik ook steeds meer manieren zien waarop je thuis aardbeien kunt telen. Op dit moment ben ik bezig een teeltsysteem neer te zetten, wat geheel gemaakt is van materialen die al jaren bij me in de schuur stonden en niet meer gebruikt werden. Inmiddels is er ook een ambachtsschool (of hoe heet dat tegenwoordig) bezig om een leuk thuisteelt-idee uit te werken tot een concreet prototype. Eerder hadden zij al een torenvalkenkast voor me gemaakt. Hopelijk kunnen we het resultaat nog voor de schoolvakantie begint laten zien. Leuk project is dat wel, zeker ook omdat de school heel enthousiast meedenkt.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!




Geen opmerkingen: