advertentie

zondag 19 september 2010

Weekblog week 37 - 2010 (12 t/m 18 september)

Drie enigszins uitgebluste fruittelers na drie dagen Real Food Festival. Van links naar rechts: Theo Vernooy (kersenteler), ikzelf en Theo Douven (blauwebessenteler)


Henny van Bergeijk (links) van Raspberry Maxx interviewt culinair schrijfster Edith Dourleijn. Ikzelf interview René Bink, directeur van StreekSelecties. De interviews leveren waardevolle inzichten op voor de optimalisatie van 'Volsmaakt'.

Vier constructief kritische jongeren die uitgebreid en vol enthousiasme hebben deelgenomen aan onze interviews. Heel belangrijk natuurlijk dat de jeugd ons product gaat waarderen.


Zeer leuk dat Foodlog.nl founder Dick Veerman en zijn echtgenote ons kwamen verblijden met een bezoek. Kritisch zoals Dick altijd is, hebben we de proeve desondanks redelijk goed doorstaan is mijn conclusie van deze test. Het oordeel van Dick geeft de fruitteler in elk geval moed.



Nu zijn we dan toch echt gestopt met de pluk voor de supermarkten en zo. Door de vele plensbuien die het aardbeienveld soms letterlijk onder water hebben gezet liep de houdbaarheid hard achteruit. Het was ook al geen echt aardbeienweer meer voor de consumptie. Spruitjes moeten natuurlijk ook weer een keer de kans krijgen. Op de valreep hebben we nog een leuke aardbeienactie met Imagro gedaan, die we via twitter geïnitieerd hebben. Leuk medium vind ik dat. We hebben nog wel een tijdje een beetje van die lekkere aardbeien, maar die gebruiken we dan voor op de Strawberrytree.
.
Onze Poolse medewerkers zijn inmiddels dan ook weer naar huis vertrokken. Ze hebben het goed naar de zin gehad. Met deze hectische zomer waarin we ook nog met een ernstig privé-gezondheidsprobleem te maken kregen was het fijn om op deze mensen te kunnen bouwen. Zonder hen hadden we die aardbeien nooit goed van het veld af kunnen krijgen.
.
Deze week stond vooral in het teken van publiciteit die we gekregen hebben en voelsprieten uitsteken naar meningen van consumenten en zakelijke partijen waaraan we onze producten willen verkopen. Het is een zeer leerzame week geweest. Het Financieele Dagblad had een artikel gepubliceerd over twitterende en bloggende fruittelers. Een leuk en vooral ook eerlijk verhaal is het geworden. Op donderdag was ik in de uitzending Lekker van Streek van Omroep Brabant TV. Ook een heel leuk item is dat geworden vind ik. En in het Slowfood Magazine trof ik een gaaf artikel aan over de afgelopen zomer georganiseerde #Strawberrymob.
.
De afgelopen 3 dagen heb ik vertoefd op het Real Food Festival in Den Bosch waar we ons nieuwe product in wording 'Volsmaakt' hebben gepresenteerd. Volsmaakt is een samenwerking tussen 5 kleinfruittelers en het bedrijf TOP-bv. We zijn een innovatieve kleinfruitsnack aan het ontwikkelen. Door heel veel bezoekers van het festival te laten proeven én te interviewen hebben we bijzonder veel nuttige informatie gekregen om Volsmaakt te optimaliseren en op de juiste manier in de markt te zetten. Echt boeiend om met zo'n goed team hier aan te werken.
.
Tijdens het Real Food Congres heb ik Rene Bink, directeur van StreekSelecties geassisteerd in een paar workshops. StreekSelecties is het bedrijf dat onze GIJS aardbeienverkoop mee organiseert. Het filmpje van de #Strawberrymob was een fraaie en zeer gewaardeerde afsluiter van de workshops.
.
Via twitter heb ik afgelopen week de vraag gesteld: 'Welk gevoel zou jij graag willen opwekken en/of bevredigen als je aardbeien koopt of eet? Is belangrijk voor mij als aardbeienteler'. Deze vraag leverde een hoos aan reacties op en alle reacties bij elkaar geven ons bedrijf weer veel input voor de verdere ontwikkeling die u als consument aan zal moeten spreken. Zo proberen we het continu en stapje voor stapje beter aan te sluiten op de latente en natuurlijk ook voor de hand liggende behoeften.
.
Een paar boekdelen sprekende reacties wil ik u alvast niet onthouden:
.
'Het gevoel dat een aardbei bij me op moet wekken is die van liefde en geluk'
'Het gevoel dat er niets in het leven nog toe doet, naast de aardbei'
'Aardbeien zijn pas écht sexy als de geur mijn speekselklieren al laat exploderen'
'Goede aardbeien spot je met je neus'
'Het is de lekkerste niét verboden vrucht voor diabetes patienten'
'Aardbeien moeten rood zijn van buiten én van binnen'
'Het eten van aardbeien moet voelen als het krijgen van zonnezoentjes'
'Écht lekkere aardbeien staan voor liefde, hartstocht, warmte en zomergevoel. Nou Jan, probeer daar maar eens wat van te bakken'
.
Ik denk, nee ik weet wel zeker dat we hier best iets van kunnen bakken. Weer inspiratie genoeg!
.
Nou mensen, tot de volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf.



Geen opmerkingen: