advertentie

zondag 11 maart 2012

Weekblog week 10 - 2012 (4 t/m 10 maart)


Er ligt weer een berg met Osmocote bemeste aardbeienpotgrond op het erf. Studenten van de Aardbeienacademie die op 31 maart aanwezig zijn kunnen deze perfecte potgrond dan ook kopen en meenemen.


Willem & Drees verkopen nu mijn aardbeienplanten in de winkels. De eerste vracht planten vloog de winkels uit. 


Collega aardbeienteler Marcel Dings controleert de aardbeienplanten, bestemd voor de Floriade. De vroegste plantingen worden bij hem in de kas opgekweekt, zodat we in april al mooie planten kunnen laten zien.


De Elsanta, Lambada, Korona, Darselect, Flair en Elianny planten die de hele winter buiten hebben gestaan hebben de vorst zo te zien goed doorstaan. Ze waren tijdens de strenge vorst afgedekt met plastic folie en een flinke laag sneeuw. Ze beginnen alweer te groeien, In juni plukken we daar vruchten van is de bedoeling.


Begin van de week kwam er per twitterkoerier een berichtje naar me toe dat er een paarsachtige aardbei ontwikkeld is die zoet zou smaken en ook nog eens boordevol antioxidanten zou zitten. Een 'extra gezonde' aardbei las ik. Geweldig zou je zeggen, maar de laatste tijd ben ik meer en meer ondergedompeld in de wereld van voedselovergevoeligheid en over zogenaamde 'gezonde' producten gaan nadenken. Er zijn dus best veel mensen die ziek worden van eten wat normaal gesproken goed voor je is.

Afgelopen zomer mocht ik via Stichting Doe een Wens een hartenwens mee vervullen, van een kind wat voor tientallen voedingsmiddelen allergisch is. Daar besefte ik dat het genieten van eten niet voor iedereen vanzelfsprekend is, sterker nog: voor veel mensen kan eten een gevaarlijke bezigheid zijn. Ik ontmoette daar QQQ , die zich met haar kookkunst helemaal verdiept heeft in deze materie en mensen met raad en daad kan bijstaan. Er groeide een blijvend contact en we werken nu samen aan verschillende projecten, zoals aan de Floriade. Niet geheel toevallig was ik dus deze week als een soort vreemde eend in de bijt aanwezig bij een workshop over 'Lekker koken, óók met Voedselovergevoeligheid'.

Nu weet ik dat er al een hypoallergene appel bestaat, de Santana. Dat is een appel waarbij de kans op het optreden van allergische reactie na het eten ervan flink gereduceerd of verdwenen is. Ik vroeg me dus tijdens het spreken van mensen met ernstige voedselovergevoeligheid af, of er wellicht ook al aardbeienrassen bestaan die hypoallergeen zijn. Het zou me eerlijk gezegd verbazen als er nog nooit iemand op het idee gekomen is om daar in de veredeling rekening mee te houden. Vrijwel al die mensen die ik sprak zouden o zo graag eens een lekkere aardbei eten, maar ze durven het niet. Ik heb me voorgenomen om eens wat uit gaan te zoeken rond dat thema. Als er aardbeienmensen zijn die er meer van weten, dan zou ik dat graag vernemen.

Eergisteren zijn de eerste aardbeienplanten door Willem & Drees opgehaald. Ze worden verkocht in supermarkten. Vorig jaar hebben we ook een succesvolle plantenactie met hen gedaan, maar gisteren, de eerste verkoopdag van dit jaar overtrof alle verwachtingen. Ik heb me vandaag dan ook met de aardbeienplanten moeten bezighouden, want morgen staan Willem & Drees weer op de stoep. Wel leuk hoor dat iedereen daar ook zo enthousiast is en dat ze me in het weekend bellen als de planten bijna op zijn.

De aanmeldingen voor de opening van het Academisch Aardbeienjaar 2012 op 31 maart a.s. lopen ook binnen. Er worden flink planten besteld en veel mensen zijn benieuwd naar wat onze bijzondere gast, topkok, tv-kok en CuliAir-kok Angélique Schmeinck komt presenteren. Ik heb al wel iets gehoord natuurlijk. Ze gaat je meenemen in de veelzijdige culinaire wereld met de aardbei als middelpunt. Angélique geeft je alvast een kijkje in haar nieuwe boek wat in het najaar gepresenteerd wordt. Wil je er ook bij zijn? Meld je dan even aan. Da's ook handig vanwege de koffie, de thee en de lekkere hapjes. O ja, AardbeienSofie komt ook, zij is de nieuwste act van De Hartendames. AardbeienSofie weet alles van de levenswijsheid die er in een aardbei steekt. Ik ben benieuwd! Je bent dus van harte welkom!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: