advertentie

zondag 4 maart 2012

Weekblog week 9 - 2012 (26 februari t/m 3 maart)


Afgelopen week zijn we begonnen met het bouwen van de aardbeienpresentatie op de Floriade. Die gaat prachtig worden. In elke cirkel komt een ander aardbeienras. Vanaf 5 april is de Floriade in Venlo voor publiek geopend.


Evenals vorig jaar gaan Willem & Drees weer aardbeienplanten van de Aardbeienacademie aanbieden in de supermarkten waar zij een plaats verworven hebben. Deze planten van het smakelijke ras Rumba zijn hiervoor al opgepot.


Ik hou er niet van om alleen maar naar het werken gaan staan te kijken. Dus ik heb zelf ook de schop ter hand genomen tijdens het bouwen op de Floriade. (foto Ad Berends)


Deze aardbeiengazpacho is één van de heerlijke gerechtjes van QQQ die bij de opening van het Academisch Aardbeienjaar én tijdens de Floriade zijn te proeven. 


Kunstenaar Arthur Dreissen legt hier de laatste hand aan een nieuwe Strawberrytree. Er zit veel werk in het maken van zo'n roestvrijstalen presentatie-object. 


Het is weer een zeer afwisselende week geweest, waarbij het meeste toch weer om de aardbeien draaide. Niet gek natuurlijk, zegt deze erfelijk met het aardbeienvirus besmette blogger. Maar liefst twee keer ben ik afgelopen week geïnterviewd. Het dagblad Trouw dacht dat ik wel iets zou kunnen bijdragen aan een artikel over stadslandbouw. Tja, mijn Aardbeienacademie heeft wel iets met telen in de stad en een interview in een landelijk dagblad sla ik nooit af. In de loop van april zullen we kunnen zien hoe het artikel geworden is.

Een ander interview was voor regionale Omroep Dommelland tv. (vanaf 25 minuten) De presentatrice had ik onlangs al ontmoet tijdens een schilderworkshop van de Boxtelse kunstenares Meike Schapink waar zij ook de penselen ter hand genomen had. De samenwerking tussen Meike Schapink van MMS Creaties en de Aardbeienacademie deed mij voor de tv-camera's belanden. Vechtend tegen de kriebelhoest heb ik me door het interview heengeworsteld...... Maar goed, de reacties die ik gehad heb waren positief. De ondertitel 'Jan Robben - Aardbei accedemie' vond ik wel goed gevonden. Gewoon op zijn Brabants geschreven.....

Op de Floriade zijn we deze week begonnen met het bouwen aan de presentatie van de aardbeiensector. Dat werd ook wel tijd, want over ruim 4 weken gaat de Floriade al open. Maar echt, het wordt fantastisch. Ik heb het er ook behoorlijk druk mee durf ik wel te zeggen. De hovenier heb ik een dag meegeholpen en aanwijzingen gegeven, alle aanduidingsbordjes moeten nu gemaakt worden en voor de aardbeienweken zijn de aardbeienhapjes al getest. Dat was overigens niet het slechtste werk. Onze QQQ is enkele dagen geleden flink in de weer geweest met een kist Sonata aardbeien, geschonken door mijn collega Rob van der Wouw. Nu waren die aardbeien al hartstikke goed en zeker voor de tijd van het jaar, maar de hapjes die ervan gemaakt werden waren subliem. Slechts met pure ingrediënten bereid, was het privéproeverijtje een hemelse prikkeling voor alle zintuigen.

Overigens, deze Floriade-hapjes kunnen ook al op zaterdag 31 maart geproefd worden tijdens de opening van het Academische Aardbeienjaar 2012. QQQ komt ze dan ter plaatse maken en deze tv-kok van RTV-DeBetuwe vindt het leuk als je haar op haar vingers kijkt. Zoals al eerder gezegd komt 24Kitchen tv-kok, Angélique Schmeinck deze dag openen en zij gaat dan een tipje van de sluier oplichten van haar allernieuwste Smaakvrienden-boek dat in het najaar uit gaat komen. Wil je er ook bij zijn, meld je dan aan! In de laatste Nieuwsbrief van de Aardbeienacademie staat het volledige programma, evenals de aanmeld-instructie.

De drukte rondom de planten voor de aardbeienteelt van dit jaar is weer losgebroken. Én natuurlijk ook de drukte voor de teelt door de studenten van de Aardbeienacademie. Er worden al weer volop planten besteld. De keuze is trouwens aanzienlijk groter dan vorig jaar. Zelfs Lambada en Korona staan nu klaar om in de vele thuistuintjes een plekje te krijgen. Ik stuur de planten met liefde en plezier op, maar nog leuker vind ik het als je de planten op 31 maart, bij de opening van het Academische Aardbeienjaar persoonlijk komt ophalen. Vanwege het praktische is vooraf bestellen dan wel handig.

Tot slot: we houden het nog even spannend, maar er is een ludieke kick-off in voorbereiding voor de officiële start van het Nederlandse aardbeienseizoen. Natuurlijk zijn er nu ook al Nederlandse aardbeien, maar we gaan pas écht rumoer maken als de zomerkoninkjes in groten getale van kleur verschieten. Je merkt het vanzelf, reken maar!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


Geen opmerkingen: