advertentie

zondag 18 maart 2012

Weekblog week 11 - 2012 (11 t/m 17 maart)


De 'kroon op het werk' is deze week geplaatst op de Floriade. In de grote ronde gaten, bovenin de kroon zullen nog 8 joekels van kunstaardbeien geplaatst worden. Rondom deze kroon zullen 24 verschillende rassen aardbeien te bewonderen zijn. 


Bij elk aardbeienras op de Floriade wordt een soortgelijk bordje geplaatst, met rasnaam, pictogrammen, QR-code en de naam van de website waar uitgebreide informatie over het ras te vinden is. Alle bordjes zijn ontworpen door Wick Gloudemans.



Er staat al een aardig assortiment aardbeiplanten te wachten voor studenten aan de Aardbeienacademie. Via de Campuswinkel zijn nu al 12 rassen te verkrijgen. Vanaf april komen daar nog een aantal doordragende rassen bij. Die zijn pas net opgepot en blijven eerst nog enkele weken onder mijn hoede.


De planten die begin april op de Floriade zullen staan, staan nu, na 4 weken in de warme kas van collega Marcel Dings te hebben vertoefd al buiten om een beetje te wennen aan het buitenklimaat.


Het is nog pril, maar dit kleine plantje van het ras Eves Delight zal naar verwachting dit zomerseizoen ruim een kilo heerlijke en supermooie aardbeien gaan opleveren. Ook op de Floriade staat hij in het assortiment.



Vroeger had ik het pas echt druk als het aardbeienseizoen volop aan de gang was. Ik kan me nog een tijd herinneren dat ik niet eens een agenda had. Hooguit werden er toen wat dingetjes op de kalender geschreven. Vaak kon ik 's morgens ergens aan beginnen en daar was ik dan de hele dag mee bezig. Hoewel er dan veel werk verzet kon worden, gaf dat toch een rustiger gevoel. Dat is heden ten dage wel anders, maar dat heb ik natuurlijk ook aan mezelf te danken. Ik wilde het zo nodig anders gaan doen dan iedereen al deed.

Ik heb bijvoorbeeld de Aardbeienacademie opgericht, wat sommige mensen dan weer een briljante vondst noemden. Maar zoals alles wat je aandacht geeft groeit, zo heeft ook een 'briljante' vondst aandacht nodig. Vorig jaar hebben we op 1 april een fantastische openingsdag beleefd. Dit jaar gaan we er op 31 maart weer zo'n mooie dag van proberen te maken. Het volledige programma van de opening van het academische aardbeienjaar 2012 kun je lezen op de website van de Aardbeienacademie.

Gisteren heb ik nog met onze hoofdgast Angélique Schmeinck gesproken over haar rol. Ze komt op deze dag een live gastcollege verzorgen over de 'smaakvrienden' van de aardbei. Wist je trouwens dat Angélique die vrienden heeft onderverdeeld in boezemvrienden en spannende vrienden en dat je die op 31 maart ook zelf mag gaan ontdekken? QQQ zal al je zintuigen laten prikkelen door het laten proeven van niet-alledaagse combinaties met aardbeien. Ik heb al wat mogen voorproeven en écht, het is allemaal verrukkelijk. Meld je aan, want er gaat op 31 maart een culinair aardbeienboekje voor je open.

Op de Floriade is afgelopen week de 'gouden' aardbeienkroon geplaatst. Deze eyecatcher wordt omringd door 24 verschillende rassen aardbeien die daar het hele Floriade-seizoen van 26 weken te zien zullen zijn. Het is niet de bedoeling dat de aardbeien die daar groeien door iedereen geplukt gaan worden, want dat is voor de aantrekkelijkheid van de aanblik een minpuntje. Er komt een mooi bord bij te staan waarmee we duidelijk maken dat de aardbeien die daar groeien aan Alzheimer patiënten geschonken worden. En dat gaan we dus ook écht doen. De komende weken ga je daar meer van horen en zeker vanaf het moment dat de Floriade op 4 april officieel geopend wordt.

De aardbeienplanten van de Aardbeienacademie die door Willem & Drees aan de man en vrouw gebracht worden zijn bijna niet aan te slepen. De reacties van mensen die ze in de supermarkt gekocht hebben zijn erg leuk. Ik hoop overigens wel dat ze de teelttips van de Aardbeienacademie zullen lezen. Als je ook planten wil hebben van verschillende aardbeienrassen, dan kun je daarvoor ook terecht in de Campuswinkel van de Aardbeienacademie. Ik verstuur ze 2 keer per week. De laatste weken waren er wat technische probleempjes bij het bestellen, maar die lijken nu gelukkig weer verholpen. Browsers en cookies, wie heeft het ooit bedacht en ervoor gezorgd dat we niet meer zonder ze kunnen? Nee erger nog: slapeloze nachten zorgen ze ook nog voor :-)

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

1 opmerking:

Romeo Lame zei

Leuk om weer een update te lezen!