advertentie

zondag 9 september 2012

Weekblog week 36 - 2012 (2 t/m 8 september)


De finale van het lekkerste aardbeienrecept was een leuk evenement van Hollandse Aardbeien


leuke prinsessen 


De Strawberrytrees zijn nog steeds geregeld op tournee. Zoals afgelopen week in Nijmegen bij Croy de Goffert. De prosecco wordt nog even ingeschonken, juist voordat het bruiloftsgezelschap aanvalt


Anouk Rothoff laat haar bavaroiscreatie zien die ze maakte tijdens de finale van de aardbeienreceptenwedstrijd


Nog zo'n 30 dagen is de Floriade geopend. Het lijkt wel steeds drukker te worden. Gisteren zag het er zo uit in de Fresh Garden bij het Huis van de Smaak.

Ik ben geloof ik nog steeds niet helemaal geland, na de geweldige zonovergoten zondag 2 september, met als hoogtepunt de ontspannen gesprekjes met het koninklijk gezelschap. Hoewel ik de kroonprins 10 jaar geleden ook al eens heb gesproken blijf ik het toch bijzonder vinden. Wat een schaal met heerlijke Lambada aardbeien en een aardbeienstropdas al niet kunnen doen. Er was die dag nóg een hoogtepunt op de Floriade. Bij het aardbeienveldje met de aardbeienkroon in de Fresh Garden van het Huis van de Smaak vond de finale plaats van de aardbeienreceptenwedstrijd, die de club van Hollandse Aardbeien had uitgeschreven. Ik mocht samen met anderen in de vakjury plaatsnemen.

Deze wedstrijd was het zoveelste evenement in een serie om in Nederland geteelde kwaliteitsaardbeien onder de aandacht te brengen. Hoewel het effect van promotieactiviteiten slecht te meten is, kunnen we stellen dat we veel aandacht gekregen hebben. Beroepsmarketeers hoor ik vaak praten over het bereik wat acties hebben, om daarmee het succes af te meten. Ik vind zelf dat het rendement belangrijker is, wat dus moeilijk te meten is. Ik weet als geen ander dat veel bereik niet garant staat voor meer verkoop. Wat je promoot moet ook makkelijk verkrijgbaar zijn. En dat is het dus vaak niet. Promotie heeft mijns inziens dan ook vooral pas effect en rendement als consumenten onze ambassadeurs worden. Consumenten die het niet meer pikken als het product waarvan zij in katzwijm vallen niet te koop is of onvindbaar is.

Aardbeien en ook andere soorten zachtfruit zijn impulsproducten. Tenminste dat vind ik. Als je ze tegenkomt en ze zien er goed uit, of ze prikkelen op een andere manier je zintuigen dan kom je in de verleiding om ze te kopen. Zijn ze buiten beeld dan is het maar een beperkte groep mensen die deze producten op het boodschappenlijstje heeft staan. In de stedelijke gebieden, waar de meeste mensen wonen holt het aantal verkoopplaatsen achteruit. De supermarkten blijven over en daar zijn ze één van de tienduizenden producten. Als de 'omzetsnelheid x de marge' hoge verwachtingen heeft bij de supers is de uitstalling uitgebreid. Is er weinig aan de aardbeien te verdienen, dan is de aardbeienetalage klein en wordt die de rest van het seizoen vaak ook niet meer groter.

De 'officiële' consumptie van aardbeien ligt in Nederland per jaar op zo'n twee-en-een-halve kilo per gezin! Dat is schrikbarend weinig. In Duitsland en Engeland ligt het ongeveer een kilo hoger en ik vraag me dan af hoe dat komt. Die Duitse en Engelse aardbeien zijn echt niet lekkerder. Ik weet echter van Engeland dat de uitstallingen in de winkels formidabel en groots zijn. daar kun je niet omheen. In Duitsland zijn er in veel regio's aardbeienkraampjes langs doorgaande wegen te vinden.. Zowel in Engeland en Duitsland wordt je dus meer verleid en zijn de impulsverkopen groter. In Nederland wordt tweederde van de aardbeien in de provincie Noord-Brabant geteeld. Ik zou wel eens willen weten of de consumptie van aardbeien hier ook een stuk hoger is dan in de rest van het land. Ik vermoed van wel. In het verhogen van de impulskracht liggen wat mij  betreft veel kansen.

En áls de aardbeien die gekocht worden dan ook bijzonder lekker gevonden worden, zorg er dan als telers voor dat ze ook herkenbaar zijn. Dan bouw je tenminste een band op met je consument. Ambassadeurtjes kweken gaat op die manier ook zoveel makkelijker.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: