advertentie

maandag 24 september 2012

Weekblog week 38 - 2012 (16 t/m 22 september)


De Frisan staat nog mooi te bloeien.


Er zijn altijd wel mensen blij te maken met een paar lekkere aardbeien


De ambassadeur van Israël (2e van links) mocht ik ook aardbeien laten proeven en er iets over vertellen


Met Ad Berends, directeur en geestelijk vader van het Huis van de Smaak toost ik op het succes. Het aardbeiendrankje heb ik zelf gemaakt.


Water en aardbeien hebben iets bijzonders met elkaar. Ik ga het binnenkort de bezoekers aan de Food Inspiration Days laten ervaren


Afgelopen week sprak ik een collega-aardbeienteler met afkickverschijnselen. Ik had al aan een half woord genoeg want het is vermoedelijk bij de meeste telers een jaarlijks terugkerend ongemak. Maandenlang loop je de benen onder je kont uit en dan bijna ineens is het gedaan met de oogst. Plotseling komt er nog nauwelijks werk uit je handen en komt er soort van schuldgevoel over je heen als je eens een paar uur langer blijft liggen. En als dat maandenlang rennen nou eens iets zoden aan de dijk gezet had, dat zou nog wel schelen, maar de telers van vollegrondsaardbeien hebben over het algemeen weer veel te goedkoop afscheid moeten nemen van hun vers geplukte zomerkoninkjes. De teler die ik sprak gaat er dan ook mee stoppen, hij ook al dus. Een andere collega die ik sprak heeft zijn lidmaatschap van de veiling opgezegd en dat zal ook niet vanwege de weelde zijn. Overigens zullen er in Nederland voorlopig niet minder aardbeien geteeld gaan worden. De kleine bedrijven pakken hun biezen en veel grote bedrijven worden groter. Zo gaat het al jarenlang.

Als aardbeienambassadeur probeer ik een rol te spelen om de consumptie van Nederlandse aardbeien te helpen verhogen. Op de Floriade ben ik daar samen met anderen intensief mee bezig geweest. Het zou geweldig zijn als we de komende 5 jaar de consumptie alvast met een halve kilo aardbeien per gezin omhoog kunnen brengen. Maar ja, als het in afzetland zo'n zootje ongeregeld blijft zoals het nu is, dan wordt die extra marktruimte er gewoon weer simpel bijgeteeld en blijft het een race om de laagste kostprijs. We moeten naar consumentenmerken en een race om de beste in plaats van een race om de goedkoopste. Consumenten kopen in de winkel Spa of Sourcy of San Pellegrino. Het is allemaal water, maar toch verschillend en ze hebben het water een naam gegeven. Waarom kan dat nou niet met aardbeien?

Over Spa gesproken....ik ga eind oktober op de Food Inspiration Days in Eindhoven een paar dagen ambassadeur zijn voor Spa. Ik vertel nog niet wát ik er ga doen, maar ik was deze week verbaasd na het doen van een experimentje en het had iets met water en aardbeien. Het lijkt me een leuke uitdaging om dat publiek uit de topgastronomie dezelfde verwondering te laten ervaren als die ik zelf had. Moet kunnen denk ik dan. Laatst zei iemand ook al tegen me dat ik waarschijnlijk voor alle producten waar ik voor de volle 100% achter sta een passievolle ambassadeur kan zijn. En gelijk heeft ie...;-)

Op dinsdag 2 oktober, tijdens de laatste week van de Floriade ga ik nog een keer goed uitpakken voor de promotie van de Nederlandse aardbeien. Het vollegrondsseizoen is dan wel voorbij, maar in de kassen beginnen de aardbeien alweer te rijpen. Ik ga in het Huis van de Smaak op de finaledag van de 'Zilveren Champignon' -een prestigieuze kookwedstrijd- laten zien en proeven dat we in Nederland óók in de nazomer en herfst nog fantastisch smakende aardbeien hebben. De leveranciers en veredelaars van aardbeien zijn per e-mail al gevraagd om hun topproduct ter beschikking te stellen. Ik doe nu ook nog even een oproep aan alle telers die trots zijn op hun product. Meld je bij mij en ik zorg dat je aardbeien onder de aandacht komen bij een flink aantal sterrenkoks, meesterkoks, tv-koks en heel veel 'gewone' consumenten.

O ja, ik heb laatst een alcoholisch aardbeien-limoen-drankje gemaakt. En als ik daar dan over rep en het hier en daar laat proeven komen de smeekbedes om het recept. Nou, vooruit dan maar:

1. schil 10 limoenen heel dunnetjes, zodat je alleen het groen van de schil hebt
2. neem een glazen pot die je goed kunt afsluiten en giet 1 liter alcohol 96% bij de schilletjes
3. laat dit een week intrekken en schud het spul elke dag een beetje
4. los 700 gram suiker op in 1,4 l water door het te verwarmen
5. laat het suikerwater afkoelen
6. zeef de limoenschilletjes uit de alcohol
7. meng de limoenalcohol door het suikerwater (nu heb je limoencello van ongeveer 40%)
8. doe het in flesjes en bewaar het goed koud (tot hiertoe is het recept van Gerrit Jan Groothedde)
9. neem dezelfde glazen pot en vul die tot de rand met in kwarten gesneden aardbeien
10. vul de overgebleven ruimte in de pot met Armagnac (40%) tot de aardbeien onder staan
11. laat dit 2 weken trekken en giet de aardbeien af door een zeef
12. meng 1 deel limoencello met 1 deel aardbeienarmagnac
13. bewaar het drankje koud. Sterk spul !!
14. van de in Armagnac geweekte aardbeien kun je nog jam maken (apart smaakje)


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf.




2 opmerkingen:

Gerrit Jan Groothedde zei

Haha, een deel van dat drankje komt mij op de één of andere manier heel bekend voor. ;-) Maar het geheel is vast heel lekker.

Jan Robben zei

ik heb het er even bijgezet Gerrit Jan. Zal morgen een flesje meebrengen