advertentie

zondag 30 september 2012

Weekblog week 39 - 2012 (23 t/m 29 september)


Het allerlaatste doosje aardbeien van het seizoen heb ik deze week aan Ome Frans en tante Mien gegeven, die 50 jaar getrouwd waren. Vroeger hadden ze een toonaangevende groente- en fruitwinkel.


Rik en Iris van de Ven, zoon en dochter van collega's Peter en Dianca van de Ven kwamen zichzelf tegen op de Floriade


Deze aardbeienkroon is TE KOOP. Ongeveer 3 meter doorsnee en 3 meter hoog. Belangstellenden mogen zich via mij melden


Vriend Han Fleuren verleidt Floriade-bezoekers met een Minitree. Dit miniatuur appelboompje is uitstekend te combineren met aardbeiplanten van de Aardbeienacademie


Zouden mensen met een aardbeienallergie er ook baat bij hebben? Daar zullen we eens onderzoek naar gaan doen lijkt me. Toevallig ben ik afgelopen week nog bij Scelta Institute geweest.  Een prachtig bedrijf!


De week begon met plannenmakerij en met interessante gesprekken over hoe sommige dingen anders en beter kunnen dan ze nu gaan. De Floriade is bijna voorbij en dan moet er toch weer wat gebeuren om het gat dat er gaat vallen zinvol op te vullen. Dat gaat zeker wel lukken. Ongeveer 700 uren heb ik dit jaar in het aardbeienambassadeurschap op de Floriade gestoken. Ik zou het zo weer doen! Jammer genoeg is de volgende Floriade pas over 10 jaar. Helemaal in Almere, nog 50 kilometer verder van Oirschot dan Venlo, maar ik heb nu al zin om daar als aardbeienambassadeur en wellicht meer bij betrokken te mogen worden. Och, misschien woon ik tegen die tijd daar wel in de buurt.

Oeps, nou doe ik het weer....ik zeg ambassadeur, dat is iets wat ze in de tuinbouw nog niet kennen. Althans, uit een twittergesprek maakte ik dat op. Ambassadeur zijn is een functie en hetgeen ik doe voor de sector en het product schijnt een roeping te zijn. Dat doe je uit liefhebberij en zendingsdrang voor de goede zaak. Ik moet promotor zeggen. Ja dat kan, maar dat doe ik niet. Nou ja, ik zie mezelf dan ook wel als promotor, maar ik probeer daarbij nog veel meer 'ambassadeurswerk' te doen. Ik probeer ook lobbyist te zijn voor het goede product, maar het schijnt dat een goed product zijn eigen lobbyist is. Als ik dan zeg dat ik behalve promotor ook lobbyist, luistervink en kansenontdekker en -aangever probeer te zijn moet ik weer niet alles tegelijk willen zijn....

Tja, ik durf te beweren dat we juist mensen te weinig hebben die van alles tegelijk willen en kunnen zijn. Ik snap ook wel dat je niet alles even goed kunt, maar wat heb je eraan om alleen maar producten te laten proeven en erover te vertellen, zonder verbindingen te kunnen leggen? Het is echt heel leuk -en dat vinden veel boeren en tuinders- om te vertellen en te laten zien hoe alles groeit en wat voor technieken je gebruikt en waarom. En trots kan ik laten zien en proeven dat er zoveel verschillen zijn tussen de diverse aardbeirassen. Leuk ook om mensen allerlei tips mee te geven over wat ze met je product allemaal kunnen. Geweldig, dat is allemaal promoten.

Maar wat nu als die in het Huis van de Smaak geproefde gele tomaatjes, die Eves Delight aardbeien, die oranje paprika's, die super suikermais, die gele oesterzwam, die anijschampignon, die tahoon-cress en die prei zonder zand niet in jouw supermarkt te koop zijn? Dan kom je er niet meer met een beetje ouderwets promotiewerk. Dan moet je consumentenkracht gaan organiseren. Slimme maniertjes bedenken om je consumentenfans te betrekken om het door hen gewenste product in de winkel te krijgen. Natuurlijk moeten ze dan eerst weten dat de producten er zijn en wat ze er mee kunnen doen. En ja, als consumenten massaal naar een bepaald product gaan vragen wat er niet in voldoende mate is? Als dat het probleem is, dan lossen de ondernemers in tuinbouwland dat heel snel op hoor!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!




Geen opmerkingen: