advertentie

zondag 5 december 2010

Weekblog week 48 - 2010 (28 nov t/m 4 dec)

Smaakaardbeien kunnen in de winkel veel meer als impulsartikel ingezet worden en ook de verkoop van aanverwante artikelen mee omhoog stuwen. Een mooie eyecatcher kan daar bij helpen
Ik ben op zoek naar Ja-En mensen. 'Nee' heb ik de afgelopen jaren al vaak genoeg gehoord
TEDxAmsterdam was weer een super inspirerende belevenis. Ik ga mijn best doen om volgend jaar weer uitgenodigd te worden.

Volsmaakt heeft het in de verkiezing voor De Smaak van Nederland 2010 helaas niet tot winnaar geschopt. Ik feliciteer Honingtomaten met de publieksprijs en Hottie Sambal met de juryprijs.

Deze week gaan we ruim 5 hectare grond in de verkoop zetten.



Laat ik maar beginnen met een korte terugblik op mijn bezoek aan het hoofdkantoor van PLUS Retail. Ik ben er heengegaan vanwege een constructief gesprek wat ik voor ogen had. Met enige teleurstelling heb ik het pand verlaten, omdat ik het gevoel had gekregen dat ik toch vooral op het matje geroepen werd. Waarschijnlijk heb ik met de verkeerde mensen in de organisatie gesproken. Blijkbaar zijn een inkoopmanager en een category manager niet geïnteresseerd in de diepere achtergrond van het producentenverhaal. Ze hadden het in ieder geval te druk om ook mijn blog even te lezen. Mijn mening dat na mijn grote stap ook PLUS wel eens sterker uit alle publiciteit zou kunnen komen, deelden zij helemaal niet. Ze leven bij de waan van de dag. Met name de kritische publicatie in Distrifood, waar ik niks aan kon doen, zou hen schade hebben gedaan. De Strawberrymob was daarentegen dan weer iets waar ze wel blij van waren geworden. Dagjesmensen dus. Echte Ja-Maar mensen. Ik doe het liever met Ja-En mensen.
.
Gelukkig mocht ik de volgende dag naar TEDxAmsterdam, een ideeëncongres voor 'Ideas worth Spreading'. Dat voelde echt als een warm bad. De positieve energie die er op zo'n dag vrij komt is echt onbeschrijflijk. TED staat voor Technologie, Entertainment en Design. Stuk voor stuk thema's waarmee we in de groente- en fruitsector ook nog heel wat kunnen doen. Met name met de combinatie van deze thema's. Ons nieuwe product Volsmaakt pastte perfect op die dag en maakte dan ook onderdeel uit van het 'Food for Thought' lunchpakket. De reacties waren supergoed. Op de website van TEDxAmsterdam zijn de 'talks' terug te zien en te horen, evenals de interviews van Aldith Hunkar (je weet wel, die vroeger het Jeugdjournaal presenteerde). Ook zij en haar zus zijn inmiddels fan van Volsmaakt :-)
.
In mijn vorige blog sprak ik over concepten. De kale leverancier-klantrelatie heeft wat mij betreft zijn langste tijd gehad en moet plaats maken voor gezamenlijk niet uitwisselbaar concepteigenaarschap. TEDx-spreker Alef Arendsen sprak over de succesfactoren die een productconcept nodig heeft om als innovatief product opgepikt te kunnen worden door de 'early adopters'. Een productconcept moet vooral 'cool, fun, now en true' zijn. Cool, zodat je ermee gezien wil worden. Fun, omdat het plezier geeft. Now, omdat het moet passen bij de tijdgeest en het moet beschikbaar en bereikbaar zijn. True, omdat het een eerlijk product moet zijn, transparant en met een goed kloppend verhaal.
.
Projecteer de succesfactoren 'fun, cool, now en true' op de hoofdthema's technologie, entertainment en design, en je kunt de mooiste concepten bedenken. Ook voor aardbeien en andere groenten en fruit. Zo wordt marketing vanzelf onderdeel van de concepten. Spontaan zullen fans en ambassadeurs het voor je op gaan nemen en het succesverhaal van de daken schreeuwen. Geen kletsverhalen meer om het mooier te maken dan het al is, maar authentieke verrassende concepten waar alle schakels in de keten blij van worden. En niet op de laatste plaats de consument.
.
Nou vooruit, alvast een voorschotje wat we zouden kunnen gaan doen. Ik ga me even beperken tot aardbeien. Maar je kunt het zo doorvertalen naar ander klein fruit, honingtomaten of bijvoorbeeld Tas-Toe-paprika's. Laten we een prachtig ketenconcept met smaakaardbeien in een supermarkt gaan opzetten. Een concept dat nog verder reikt dan de deur van de supermarkt. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat er ook gewillige mensen bij supers zijn die mee willen denken en niet afwachten tot ze iets kant-en-klaars aangereikt krijgen. Dat werkt niet, want dan begint het ge-jamaar weer. Nee, geen geëmmer, maar vanaf het begin meedenken en medeconcepteigenaar worden. Niet enthousiast of kont tegen de krib? Dan gaan we naar de volgende. Waarom supers? Omdat je via die weg heel veel mensen kunt bereiken.
.
Laten we het maar rigoureus gaan aanpakken. De groente- en fruitafdeling mag blijven voor de uitwisselbare bulkproducten. Producten die onderscheidend zijn, dus ook waarmee de supermarkt zich kan onderscheiden, moeten een prominentere plaats krijgen, elders in de winkel. Dat zijn producten die het waard zijn om gezien en gegeten te worden. Eyecatchers voor impulsaankopen moeten we er van maken, die ook na consumptie geen teleurstelling achterlaten.
.
Voor de smaakaardbeien zie ik dan al een mooi eilandje in de winkel, met een exotische uitstraling. In ieder geval in het echte aardbeienseizoen worden smaakaardbeien gepresenteerd en niet zomaar, maar als eetconcepten. Smaakaardbeien, slagroom, yoghurt, mascarpone, monchou en andere zuivelproducten waarmee aardbeien graag gezien worden, mogen op hetzelfde eilandje vertoeven. Rollen beschuit, vlaaibodems en lange vingers horen er ook bij. Om aardbeien lekker te dippen zouden aceto balsamico en chocoladefondue-setjes ook niet misstaan. Voor mijn part in het midden van het eilandje een mooie Strawberrytree. En een heerlijke aardbeiengeur hoort er natuurlijk bij. Ik zie het al helemaal voor me. Wedden dat het een druk bezocht eilandje gaat worden?
.
Natuurlijk heeft het product dan een eigen website en een twitteraccount nodig. Hiermee kunnen lekkere receptsuggesties en andere zaken worden uitgewisseld en kan het verhaal achter de smaakaardbeien gezien en wellicht zelfs gehoord worden. En reken dan maar dat die aardbeien ook altijd écht lekker zullen zijn, want social media is watching us. Mensen zoals u, fans en ambassadeurs zorgen er wel mee voor dat 'smaakaardbeien' een succes wordt en een voorbeeld wordt voor andere producten. Technologie, entertainment en design verenigd op de winkelvloer. Eindelijk weer leven in de brouwerij, weg met die dooie boel in het groente- en fruitschap!
.
Zoals Iceman Wim Hof, afgelopen week zei op TEDxAmsterdam: 'het gaat erom te geloven in je eigen kracht'. En met zijn allen hebben we die kracht. Nou, welke supermarktorganisatie of andere retailclub doet er mee? Of kunnen we buiten de supermarkten om iets organiseren? Vast wel!
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf.

3 opmerkingen:

Lasca ten Kate zei

Dag Jan, net jouw blog gelezen en word blij van je (hopelijk eindeloze) veerkracht. Die heb je, begrijp ik en vermoedde ik al, ook wel nodig als je een mentaliteitsverandering binnen het supermarktwezen nastreeft... Wedden op één paard is nooit goed, dus laten we, met hulp van alle oude en nieuwe middelen die er zijn, blijven zoeken naar manieren om het prachtfruit van jou en je collega's (ook) via alle andere dan de 'super'kanalen hun weg te laten vinden naar mensen met smaak...!

Unknown zei

Ja, Jan, wat een denkrichting: impuls-eilanden in de supermarkt, cool! JA EN dan mogen we de T(echnology) van TED niet overslaan. Want stel je voor dat er nóg een impuls-eiland komt dat óók beschuitjes erbij wil, bij stikwillekeurig voorbeeld paprikajam, dan liggen er straks overal rollen beschuit. Dat gaat de super niet willen. Wat is er nou mooier dat je AH handscanner je vraagt, zodra je de aardbeien scant, welke product je erbij wilt, dat je uit het keuzelijstje 'beschuit' kiest en dat je dat het ding je dan naar de beschuit TomTomt :-)

Unknown zei

@Jan Willem: dat kan nog mooier hoor. Ik gebruik nu al de AH-app om thuis mijn booschappenlijkstje te maken aan de hand van de inhoud - of het gebrek daaraan - van mijn koelkast. In de winkel moet ik dan langs de handigste route getomtomd worden inderdaad. Nu heb ik natuurlijk ook beschuitjes op mijn lijstje staan (of iets anders gerelateerds) en kan de app me langs het smaakaardbeieneilandje loodsen en me zelfs attenderen op de geweldige combi's die ik kan maken met de aarbeien en de zaken die ik al heb.

Gotta love technology...

Stefan