advertentie

zondag 10 april 2011

Weekblog week 14 - 2011 (3 t/m 9 april)

De eerste Elianny aardbeiplanten hebben we deze week geplant. Half juni zullen we er de vruchten van kunnen plukken verwacht ik.

Een leuk artikel in het Eindhovens Dagblad naar aanleiding van de start van de Aardbeienacademie. De dag erna stond hetzelfde artikel in het Brabants Dagblad. Er kwamen zelfs verschillende mensen met de krant in de hand naar ons bedrijf.


Komende zomer gaan we een leuk project doen met de Hortus Botanicus in Leiden. De benodigde planten staan alvast te groeien, ter voorbereiding op de verhuizing naar Leiden.

Twee weken geleden heb ik deze Elsanta planten in een kist met aardbeienpotgrond geplant. Kijk eens wat ze al groeien! Op tijd water geven is het belangrijkste.


De bosaardbeienplantjes groeien hard. De eerste bloemetjes komen zelfs al open.




Het is toch wel verdraaid leuk als je ergens mee bezig bent waar je zelf een heel goed gevoel over hebt. Dat heb ik nu dus. Na vele jaren getob met dingen waarbij ik vooral gestuurd werd door anderen die vonden dat het zus en zo moest, gebeurt er nu iets bijzonders. En afgelopen woensdag toen mijn interessante disgenote vertelde over POCA viel het kwartje pas echt. Voor haar staat POCA voor People Of Common Attitude. En dat is het! Ik doe nu dingen waardoor ik bijna vanzelf steeds meer met gelijkgestemden in contact kom en daarmee is het zoveel leuker zaken ontwikkelen en doen, dan dat je alleen maar vanuit een leverancier-klantrelatie werkt. Ik wil het woord 'eisen' eigenlijk niet meer horen dus.

Het was al te ervaren op de introductiedag van de Aardbeienacademie. Zoveel mensen uit het hele land, die de passie van het zelf telen van hun eigen aardbeien delen. Maar het is meer dan dat. Het is denk ik niet alleen de aardbeienliefde die deze mensen zoveel plezier met elkaar doet laten beleven maar hun algehele houding. Daar straalt dan zo'n energie vanuit dat er welhaast vanzelf iets vruchtbaars tot stand komt. En echt, ik heb het hier deze week al een paar keer gezegd, lekker in de zon werkende, met een schuin oog in de gaten houdend wat er op onze onlangs verkochte grond gebeurt: ik heb nog geen seconde spijt gehad van het verkopen van die grond. Nu ik steeds meer dingen lijk te kunnen gaan doe die ik écht leuk vind, werkt dat als een magneet op de POCA's.

Zo ben ik nu dus bijvoorbeeld terechtgekomen bij de Hortus Botanicus in Leiden. Ik ga daar samen met de medewerkers van de Hortus de 14 meter hoge en 23 meter lange wenteltrap helemaal behangen met doordragende aardbeienplanten. En dat allemaal ter ondersteuning van de tentoonstelling 'Bijen in de Hoofdrol'. Vier verschillende rassen komen er aan te hangen, Mara des Bois, Florin, Everest en Evie. Ik heb van de hortusmensen begrepen dat de bezoekers er straks ook gerust een aardbeitje van mogen plukken. Een webcam hangt er al bij, dus we houden je wel een beetje in de gaten hoor! Voorafgaand aan deze trapverfraaiing sta ik op 6 en 7 mei met verschillende soorten aardbeiplanten op de Plantenmarkt van de Hortus.

De Plantenmarkt bij de Hortus is trouwens niet het enige optreden dat de Aardbeienacademie buiten de deur gaat geven. Inmiddels is bekend dat we op 17 april ook bij de Lente Fair in Oirschot zullen zijn en op de Tuin & Culinair Fair in Orvelte op 21 en 22 mei. Daarnaast zijn er binnenkort waarschijnlijk nog meer evenementen waar de Aardbeienacademie acte de présence gaat geven. Daarover meer als we de afspraken gemaakt hebben. De Aardbeienacademie Roadshow of zo, klinkt wel leuk niet?

Het is de bedoeling dat we in het weekend van Hemelvaart met ROC Rijn IJssel gaan samenwerken bij het evenement Smaakvol Arnhem. Hoe we dat gaan doen kan ik nu nog niet zeggen. Er moet ook nog wat te verrassen zijn, maar de ideeën zijn alvast fantastisch en zeker origineel. Het moet ook zeker lukken daar in Arnhem. Vorig jaar hebben we daar immers al een leuk voorproefje gehad, met de Open Aardbeien Lunch in Park Sonsbeek. Honderden mensen zaten daar toen op zelf meegebrachte kleden te picknicken met lekkere Oirschotse aardbeien.

Ik zou het nog bijna vergeten, maar er is hier in Oirschot deze week ook nog 'gewoon' gewerkt. De eerste Elianny aardbeien zijn nu in potten geplant en het waren echt juweeltjes van planten. Half juni zullen ze rijp zijn, als de weergoden geen roet of hagelstenen in het eten gooien tenminste.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


Geen opmerkingen: