advertentie

zondag 17 april 2011

Weekblog week 15 - 2011 (10 t/m 16 april)

De presentatie van onze Strawberrytree bij de afterparty in Meeting Plaza in Utrecht ter gelegenheid van de boekpresentatie Society 3.0 van Ronald van den Hoff

Een column in NRC Weekend van zaterdag 16 april. Weer fraaie free publicity voor de Aardbeienacademie en goeie aardbeien.

Op Leerpark Dordrecht werd deze week een Proef- en Pluktuin aangelegd door schooljeugd, samen met een aantal wijkbewoners. Het enthousiasme was groot bij het planten van aardbeien. Hopelijk blijft dat zo. Met de Aardbeienacademie proberen we de aardbeienteelt in Dordrecht op het rechte pad te houden. Ik hou ze in de gaten.


In dagblad De Pers verscheen deze week een opmerkelijke cartoon bij een artikel over duurzaam consumeren. Waardoor zouden zij nu geïnspireerd zijn.... Ik vond hem wel heel leuk.


De afgelopen week begon met een wel heel prettig samenzijn in Utrecht, waar Seats2meet -founder Ronald van den Hoff zijn boek Society 3.0 presenteerde. Ik mocht met mijn Strawberrytree bij de afterparty zijn in het Meeting Plaza op Hoog Catharijne. Nog geen twee maanden ben ik bekend met de organisaties die Ronald heeft opgezet, maar ik voel me er al behoorlijk kind aan huis. Nu besef ik ook dat de stap die ik gezet heb met mijn bedrijf niet alleen een noodzakelijke stap was, maar ook een heel logische. Als je dat boek leest weet je helemaal waarom. Achteraf bezien was ik, zonder dat ik het zo kon benoemen, al enkele jaren bezig een ondernemer 3.0 te worden.


Het is het nieuwe ondernemen. In plaats van maar doorvechten tegen de bierkaai omring ik me nu steeds meer met gelijkgestemden. Onwillige lieden ga ik niet meer proberen te overtuigen of ze alsjeblief mijn producten willen verkopen. En aan commerchanten die me alleen maar nodig hebben om me het vel over de neus te halen heb ik al helemaal een broertje dood. Zoals ik vorige week al schreef: ik doe het alleen nog maar met POCA (people of common attitude). En anders niet.

Wat is er aan de hand? Ik heb vorig jaar besloten om het allergrootste deel van mijn eigen aardbeienteelt aan de wilgen te hangen. In ruil daarvoor wilde ik gaan samenwerken met anderen. Wel met aardbeien als kern van mijn bezigheden, maar door mezelf te verbinden met anderen, die heel andere competenties hebben nieuwe waarde te creëren. Met die lekkere aardbeien heb ik de afgelopen jaren een naam opgebouwd, althans dat hoor ik steeds vaker. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel gepokt en gemazeld ben in de aardbeienwereld. En echt, het vinden van gelijkgestemden gaat me bijzonder makkelijk af. De verbindingen ontstaan gewoon, op een natuurlijke manier. Verbazingwekkend eenvoudig lijkt het.

Zo worden er nu samen met gelijkgestemden geheel nieuwe concepten uitgebroed en die gaan binnenkort ook uitgevoerd worden. Je hoeft zelf dus helemaal geen groot bedrijf te hebben met allerlei medewerkers die van alles kunnen en die je aan het werk moet houden. Die mensen lopen gewoon in het wild rond en als je ze in je netwerk kunt vangen dan kun je daar mee gaan ondernemen. Ik zie zo rondom ons kleine aardbeienbedrijf allerlei nieuwe dingen ontstaan waarin ik als ondernemer met mijn competenties kan participeren. En sociale media is zoals Ronald van den Hoff in zijn boek schrijft, het mobiele cement tussen die verbindingen van gelijkgestemden. Ondernemen 3.0 is leuk!

Ons aardbeienveld begint op een Winkel van Sinkel te lijken. Er staan alles bij elkaar al zo'n 20 verschillende aardbeienrassen. Van sommige maar een vrij klein proefje, maar toch, ik heb ze wel. Elianny, Elsanta, Mara des Bois, Lambada, bosaardbei, ananasaardbei, framboosaardbei, Florin, Florina, Everest, Evie, Darselect, Donna, Daisy, Daroyal, Darlisette, Diana, Eves Delight en nog twee nieuwe rassen zonder naam. Er valt heel wat te proeven deze zomer dus.

De Aardbeienacademie begint lekker te lopen. Ik moet dringend weer aan de slag met een nieuwsbrief en nieuwe teeltinformatie met foto's e.d. Mooi om te zien is dat deelnemers aan de Aardbeienacademie ook al zoveel met elkaar delen via tweets en blogs. De blog van @sandravankampen is leuk, maar ook die van bijvoorbeeld @frederiekFF en @kimvanvelzen. Geregeld kom ik publicaties tegen in allerlei magazines en kranten zoals afgelopen zaterdag in NRC Weekend. En al die free publicity levert dan weer nieuwe belangstelling op voor wat we aan het doen zijn. En zo blijft een ondernemer 3.0 een beetje aan de gang.

O ja, van het een komt het ander. Ik ben woensdag bij Servex geweest, exploitant van alle horecagelegenheden op NS-stations. Ook daar gaan we leuke dingen mee doen. Net zoals dat we binnenkort op het Strawberry Earth Film Festival een rol gaan spelen. Zie je het al voor je? bakjes aardbeien met slagroom in plaats van plakkerige popcorn? Ik wel.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: