advertentie

zondag 26 juni 2011

Weekblog week 25 - 2011 (19 t/m 25 juni)


Zo zagen de planten eruit die ik deze week naar de Hortus Botanicus in Leiden heb gebracht. Ze gaan daar deel uitmaken van de bijententoonstelling van 7 juli tot en met 28 augustus.



Dit nieuwe ras - nog zonder naam - is wel een heel erg mooie en ook nog smakelijke aardbei. Ik zie hem graag!




Twittervriendinneke Aldith Hunkar geniet van mijn aardbeien. We ontmoetten elkaar afgelopen dinsdag, samen met Frederiek en Frank. Frederiek schrijft een blog over het hoe en waarom. Die komt dus nog.




Deze kinderen in Venlo genieten zichtbaar van een flesje Kom Op! komkommersmoothie



Kom Op! komkommersmoothie is heerlijk met verse aardbeien erin, met een dot slagroom en een blaadje munt. Een beetje experimenteren met eten vind ik wel leuk en inspirerend.





Het is niet zo’n denderende week geweest, wat aardbeien plukken betreft in ieder geval. Die rooie bollekes rijpen niet echt snel door het koele en buiige weer van de afgelopen dagen. Maar niet getreurd hoor, want op het moment dat ik dit zit te schrijven voel ik de warmte al naderbij komen. Met de Strawberrytree heb ik het de laatste week ook weer erg druk gehad. Van hot naar her heb ik me gesleept, voor de uithoeken af en toe geassisteerd door zoon Jeroen. Jammer voor de bruidsparen van gisteren dat de weergoden zich niet van hun zonnige kant hebben laten zien, maar de Strawberrytree zal er vast voor het zomerse tintje hebben gezorgd. Al is het maar voor later op de foto’s. Dat is toch eigenlijk wel speciaal dat mijn aardbeien en Strawberrytree in menig fotoalbum terug te vinden zullen zijn.


De aardbeienplanten die ik voor de Hortus Botanicus in Leiden heb opgekweekt staan inmiddels daar in de hoge kas. Zo kunnen de planten alvast een beetje wennen aan het leven in een kas. Als ik ze daar ineens bij 30 graden had neergezet zouden ze wellicht in de stress raken en van schrik geen bloemen en vruchten meer produceren. Het koele weer was dus ideaal voor de verhuizing. Bij het sjouwen met de planten hadden we al veel bekijks van mensen op straat. Het zijn ook prachtige planten geworden in die hangpotten. Van 7 juli tot 28 augustus maken mijn aardbeienplanten in de Hortus deel uit van de bijententoonstelling. Ze hangen dan aan de 14 meter hoge wenteltrap. Ga zeker even kijken, want die hele tuin is sowieso al de moeite waard om gezien te worden.


We zijn nu bijna zover dat het volledige assortiment van Volsmaakt beschikbaar is voor de verkoop. Ik ben vrijdag even in de fabriek in Helmond gaan kijken en er wordt druk aan gewerkt. De machinerie om de Volsmaakt verpakkingen te vullen is nog vrij kleinschalig, maar de productie die er gedraaid wordt vindt zijn weg al naar verschillende markten. De reacties zijn geweldig goed en het ziet er ook echt mooi uit vind ik. Reuze benieuwd ben ik naar de filmpjes die deze week gemaakt zijn bij alle telers van klein fruit die participeren in Volsmaakt. Op elk zakje staat een QR-code en als je straks met je smartphone app op die code richt dan zie je prompt het filmpje van de betreffende teler van het fruit. Ik heb erg veel zin om ons product aan de man te gaan brengen en hopelijk kunnen we dan ook de productie snel op gaan voeren. Het is echt superspul!


Op dezelfde plaats als waar onze Volsmaakt gemaakt wordt - bij Chez Pascal - is deze week ook begonnen met het maken van de komkommersmoothie Kom Op! Via een gesponsorde actie worden tienduizenden komkommersmoothies uitgedeeld aan consumenten. De opbrengst van de actie is bestemd voor een innovatiefonds voor komkommers. Niet dat komkommers de enige innovatiebehoeftige groente zijn, maar ze zijn nu eenmaal een symbool geworden na alle heisa van de afgelopen weken. Ik heb ook aan de Kom Op! actie meegewerkt deze week, met name in Venlo waar we veel smoothies hebben uitgedeeld. Deels deed ik dat uit compassie met mijn collega’s, maar vooral omdat ik denk dat deze actie de kiem kan zijn tot echte innovatie op productgebied in de tuinbouw.


De groenten en fruitconsumptie moet alleen al uit oogpunt van volksgezondheid flink omhoog en door met groenten en fruit meer te doen dan het alleen maar als rechtvandeplantproduct te verkopen ligt er een grote markt open. Er liggen legio kansen in het niet nog meer van hetzelfde produceren, maar door met écht verrassende, gezonde én vooral lekkere producten te komen. Op die innovatiegolf waar ik nu van hoop dat die er komt wil ik graag meesurfen waar ik kan. Na mijn aardbeienseizoen heb ik weer zeeën van tijd denk ik en een creatieve en verbindende rol bij het innoveren van groenten en fruit lijkt me wel wat. Dus, telers en iedereen die iets meer wil met groenten en fruit: Kom Op!


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,


groeten van Jan


P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf




Geen opmerkingen: