advertentie

zondag 9 oktober 2011

Weekblog week 40 - 2011 ( 2 t/m 8 oktober)


Vijf jaar geleden waren we met onze Strawberrytree genomineerd voor de Nederlandse Designprijzen. Een goede kans dat je dit jaar de Aardbeienacademie op de Dutch Designweek tegenkomt in de stand van de Mexicaanse ontwerper José de la O Campos


Ondanks het herfstweer zit de groei van de aardbeiplanten er goed in.


Komend voorjaar heb ik een flink aantal planten van échte bosaardbeien beschikbaar

De herfst is nu duidelijk aangebroken. Behalve dat mijn moeder deze week haar tachtigste verjaardag gevierd heeft, het een jas kouder is dan een week geleden en de bladeren aan de bomen beginnen te verkleuren, is het ook voor de rest van de week een kleurrijke week geweest. Natuurlijk ben ik tussendoor bezig geweest met mijn aardbeiplantjes en dan met name deze week met de bosaardbeienplantjes. Ik heb ze eens wat ruimte gegeven want ze maken uitlopers bij de vleet. Het groeit als onkruid, niet vreemd overigens want ze komen immers gewoon uit het bos. Gedeeltelijk komen ze uit Italië en Oostenrijk en ze zijn ooit door vriendelijke mensen voor me meegenomen. Een reden te meer om ze te koesteren. In het voorjaar zijn er een flink aantal exemplaren van beschikbaar voor studenten aan de Aardbeienacademie.

Behalve dat ik échte bosaardbeienplantjes heb zijn er nog veel meer redenen om student te worden aan de Aardbeienacademie. Ik heb HIER alvast achttien, van wat ik vind goede redenen op een rijtje gezet. Als je er nog meer weet dan vul het lijstje maar aan als je wil. Leuk was dat ik afgelopen week ook een afspraak had met een productontwerper die iets gemaakt heeft wat wel heel goed bij de Aardbeienacademie past.Het zou verdraaid goed kunnen dat je ons over twee weken samen tegenkomt op de Dutch Design Week. Dat is geen onbekend terrein overigens voor me, want exact vijf jaar geleden waren we daar met de Strawberrytree genomineerd voor de Nederlandse Designprijzen. Dan zit je als tuinder toch ineens in een heel ander netwerk dan waar je normaliter als aardbeienteler in zit. Vind ik trouwens wel kicken, al die vreemde netwerken, maar dat is vast bekend dat ik dat vind. Onverwachte ontmoetingen leveren best vaak mooie ideeën en producten op. Ook de Aardbeienacademie, onze fruitsnack Volsmaakt, onze eigen aardbeienverpakking en de Strawberrytree zijn ontstaan na allemaal verschillende onverwachte ontmoetingen met mensen die bij wijze van spreken van toeten noch blazen wisten van het aardbeienwereldje.

En nu staat er weer een volgende uitdaging voor de deur. Ik ben via de Nederlandse Ambassade in Portugal gevraagd om in november als gastspreker op te treden op de Landbouwdag in Évora, een stadje ten zuiden van Lissabon. Als ik tegen het aanbod 'ja' ga zeggen dan zal mijn verhaal zeker over letterlijk en figuurlijk grensverleggend ondernemen gaan. De toehoorders zijn daar dan met name geëmigreerde Nederlandse boeren en volgens mij ligt daar voor Nederland een joekel van een kans, ook voor elders in de wereld trouwens. Als Nederland, als land van hoogwaardige en duurzame technologie en kennis die talloze geëmigreerde ondernemers nu eens gaat helpen om als bruggenbouwer te functioneren.

Niet om die technologische en andere kennis gratis of zelfs tegen betaling weg te geven, maar om er in den verre mee te gaan ondernemen. Zo krijg je over de hele wereld in eerste instantie kleinschalige, door Nederlandse MKB- en agrarische ondernemers geregisseerde co-creatie tussen lokale en Nederlandse ondernemers en kennisleveranciers. Daar help je de regio's mee, waar deze ondernemers neergestreken zijn. En omdat de historische band van geëmigreerde ondernemers met het thuisland vaak uitstekend is, zijn deze mensen de ideale ambassadeurs voor het Nederlandse bedrijfsleven zodat er gegarandeerd nieuwe exportactiviteiten gecreëerd worden en per saldo met een positief resultaat voor Nederland. Maar nu dus nog even 'ja' zeggen. Ik slaap er eerst nog een nachtje over.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: