advertentie

zondag 23 oktober 2011

Weekblog week 42 - 2011 (16 t/m 22 oktober)


Collega Marcel Dings bracht een kist kasaardbeien mee voor de familie Robben. Ze zijn prachtig zoals je ziet en zeker ook nog lekker. Met een beetje zwarte peper, honing en een tikkeltje citroen waren ze niet te versmaden.

Met name op Foodlog wordt de laatste tijd veel gediscussieerd over de tuinbouw. Jammer dat er zo weinig tuinders zelf aan de discussie meedoen. Hoe zou dat komen?


Ontwerper José de la O Campos heeft een teeltsysteem bedacht dat je aan de ramen kunt bevestigen. Ik zou de schutting of een muur ook eens proberen. Als Aardbeienacademie denk ik met hem mee


Miss Pop Up Lab, Winanda Hendriks treft bij Intratuin Zoetermeer voorbereidingen voor het onderzoek naar 'Lifestyle Partnership Profits' voor de Aardbeienacademie


Soms vraag je jezelf af waar je het allemaal voor doet. Ik ben al vele jaren geleden begonnen om het mezelf moeilijker te maken dan strikt noodzakelijk was op dat moment. Voor de muziek uitlopen, je nek uitsteken en het anders willen doen dan anderen. Terugkijkende zou ik een heel ander leven hebben gehad als ik een beetje meer met mijn benen op de grond was blijven staan en me niet teveel had laten verleiden door van alles. Of het leven dan beter was geweest waag ik te betwijfelen, maar zeker anders.

Ach, laat ik dat koffiedik kijken maar voor wat het waard is. Om me heen heb ik de laatste jaren ook veel tuinders op zien houden met tuinen die het altijd zijn blijven doen zoals ze het al deden. Ook nu wordt er veel over de toekomst van de tuinbouw gepraat, zoals HIER en HIER. Ik zeg, hoewel ik ook graag meelul: hou onderhand maar op met het lullen erover en ga vooral iets DOEN. En dan bedoel ik niet nóg harder werken en nog meer proberen om hetzelfde product voor een cent minder te kunnen telen, maar gooi het eens over een andere boeg. Ja, weet ik, makkelijker gezegd dan gedaan...

Zoals je weet heb ik ook een forse bedrijfsverandering doorgemaakt. De Aardbeienacademie heb ik tot speerpunt nummer één gemaakt. In de beginfase heb ik veel van de free publicity kunnen profiteren en hebben een flink aantal early adopters de stap gewaagd om student te worden aan de Aardbeienacademie. Dat is heel leuk en zelfs fantastisch dat er echt uit het hele land zoveel belangstelling was. Maar nu gaat het er op aankomen. Met gratis publiciteit kan ik de bakker niet betalen en ik sta dus voor de grote uitdaging om het concept uit te rollen. Ik kan dat niet alleen en ben dan ook op zoek naar partners die daarbij kunnen helpen.

Samen met het Pop Up lab in Rotterdam ben ik de komende weken bezig om verdienmodellen te bedenken, die ook interessant zijn voor partners. En daarnaast wil ik dat er rondom de Aardbeienacademie een lifestyle gecreëerd wordt. Want zeg nu eerlijk, het gaat bij de meeste mensen die meedoen echt niet alleen om die handenvol aardbeien die ze zelf telen. Ik heb gemerkt dat de lol die mensen er aan beleven ook heel erg belangrijk gevonden wordt. Wat we gaan ontwikkelen noemen we dan ook 'Lifestyle Partnership Profits'. Wil je ook meedenken, dan nodig ik je uit om aanstaande donderdag- en/of vrijdag een borrel te komen drinken in het Pop Up lab. Voor de gelegenheid is het hele lab in Aardbeienacademiesfeer ingericht, met dank aan Intratuin Zoetermeer. Gastvrouw Winanda Hendriks en ik zullen je met open armen ontvangen. Laat me even weten als je interesse hebt.

De Aardbeienacademie speelt ook nog een minirolletje bij de Dutch Design Week die nu aan de gang is. Ik ben een tijdje geleden benaderd door de Mexicaanse ontwerper José de la O Campos, die een teeltsysteem bedacht heeft voor 'Indoor Farming'. Zijn product kun je gewoon aan het vensterglas bevestigen en daar kun je dan allerlei planten in laten groeien. Aardbeien zullen er ongetwijfeld ook in groeien, maar aan de binnenkant in huis, dat zal denk ik toch voor veel teleurstelling zorgen, al is het maar dat de aardbeienbloemetjes ook graag een keer bevrucht worden. Maar volgens mij leent het systeem zich ook prima om aan een schutting of muur te bevestigen. Aangezien het in Nederland barst van de kale schuttingen en muren zie ik dat systeem wel zitten voor studenten aan de Aardbeienacademie.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf.

Geen opmerkingen: