advertentie

zondag 24 juni 2012

Weekblog week 25 - 2012 (17 t/m 23 juni)


Heerlijk joh, zo'n groene joekel....


Privé-proeverijtjes ontaarden bij het Huis van de Smaak op de Floriade al snel in publieke aardbeien-eetsessies. Maar dat is telkens wel hartstikke gezellig én leerzaam!


Meer dan 10 jaar had ik ze niet gezien en onder de aardbeienkroon kwam ik ze weer tegen: de zussen Marieke en Joke Vreugdenhil met wie ik destijds goed heb samengewerkt bij LTO-Groeiservice


Het aardbeienproeverijtje met vier verschillende aardbeirassen was het allerleukste van de hele Floriade zei het 2-jarige zoontje van dit gezin, toen ze weer thuis waren.  De ananasaardbei verwondert mensen veel, vanwege zijn uiterlijk en smaak. Het is overigens de voorouder van de 'gewone' aardbeien zoals we die kennen. 


Een student van de Aardbeienacademie stuurde me deze foto. Nee, het is geen siamese tweelingaardbei, maar een foutje in de bloemaanleg óf bij de bestuiving vanwege het slechte weer. Verder is er niks mis mee en kun je hem gewoon opeten. Ugly food is net zo lekker als normaal uitziend spul, maar soms ook heel leuk vind ik.


Rond deze tijd van het jaar viert het zomerkoninkje normaliter hoogtijdagen. Heden ten dage wisselen de vollegrondsaardbeien echter steeds tussen zwemvest, zonnebril en bungeejump. De ene keer liggen de vruchten te drijven in het water, ineens staat de felle zon er weer op en we hebben zelfs al enkele dagen gehad dat de vruchttrossen de hele dag door de lucht zwiepten vanwege de harde wind. Desondanks is afgelopen dinsdag, de derde dinsdag in juni, het vollegrondsaardbeienseizoen officieel van start gegaan.

Op die dag zijn kinderen in het hele land op veel scholen overvallen door aardbeientelers die kwamen trakteren op heerlijke in Nederland geteelde aardbeien. Deze dag was ook het startsein voor een aardbeireceptencampagne. Op 2 september wordt de winnaar van het beste recept op de Floriade tot Zomerkoning 2012 gekroond. Kijk eens op de website van Hollandse Aardbeien, doe allemaal mee en het hoeft beslist geen ingewikkelde creatie te worden. Sterker nog: de beste recepten zijn vaak eenvoudig en makkelijk na te maken.

Afgelopen week ben ik 3 keer op de Floriade geweest, Ja toe maar, of ik niks anders meer te doen heb. Echt, het is elke keer een feestje. Gisteren was de absolute topdag tot nu toe. Alleen al in het Huis van de Smaak, waartoe ook onze aardbeienpresentatie behoort waren bijna 13.000 mensen geweest, op één dag dus! Je zag door de mensen het aardbeienveld niet meer. Europarlementariërs zoals Toine Manders en Esther de Lange hebben het aardbeienveld aangedaan en waren zeer geïnteresseerd maar oude bekenden kom ik er regelmatig tegen en dat is ook altijd leuk.

Zelfs 2 privé-aardbeienproeverijtjes had ik er georganiseerd voor mensen die iets bijzonders voor me betekenen. Geweldig was de reactie van het 2-jarige zoontje van een van deze mensen, toen ze de Floriade alweer verlaten hadden. Op de vraag wat hij het leukste aan de Floriade vond, was zijn antwoord: 'Aabbei'... Daarom laten we iedereen ook maar lekker plukken, al zijn de aardbeien grasgroen. Als de mooiste herinnering aan de Floriade het plukken van aardbeien is en het beeld van het plezier erbij, dan ben ik dik tevreden.

Ondanks het treurige weer is de stemming onder de studenten van de Aardbeienacademie opperbest. Ik word vaak vrolijk van alle berichtjes en foto's die ze sturen. Supertrots zijn mensen dat er elke dag een mandje vol aardbeien geoogst kan worden, maar ook dat slakken en vogels ze weten te vinden. Hartstikke blije berichtjes komen naar me toe als er 'joekels'van aardbeien geplukt zijn, soms al liggende op een weegschaal gefotografeerd. Foto's worden er gestuurd van prachtige aardbeien met daarbij een berichtje in wat voor gerecht ze terecht zullen komen. Veel vragen komen er bij me binnen, zoals over siamese aardbeien in relatie tot bijen en hommels, vragen over waar de ananasaardbei vandaan komt en over bruine vlekjes op aardbeien dat windschade blijkt te zijn.

De mooiste vraag deze week vond ik wel waarom er haartjes op een aardbei zitten. Tsja, daar moet zelfs ík nog over nadenken.... De haartjes zijn de staartjes van de zaadjes had ik er van gemaakt en volgens mij heeft de natuur er de bedoeling mee gehad om het niet al te leuk te maken voor bepaalde insecten om aardbeien te bezoeken. Die haartjes zullen best kriebelen aan sommige insectenbuikjes denk ik. Misschien heeft iemand een beter antwoord en dan zou ik dat ook graag willen horen.

Ik zou het nog bijna vergeten, maar de plukkerij gaat hier in Oirschot ook gewoon door. Allerlei rassen staan er op onze toonbank, per dag overigens wisselend. Maar lekker zijn ze zeker, 'wow wat een smaak', twitterde culinaire boekenschrijver Yvette van Boven zelfs die op bezoek was geweest. Nou, daar word ik dan best blij van!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!













Geen opmerkingen: