advertentie

zondag 22 juli 2012

Weekblog week 29 - 2012 ( 15 t/m 21 juli)


Dit outletje is de enige plek op de 66 hectare metende Floriade waar direct-consumeerbare aardbeien verkocht worden. Het is verdorie aardbeientijd! 


Sinds deze week staat ook het Franse aardbeienras Mara des Bois op de Floriade. Dit zoete ras heeft een heel uitgesproken kruidige sterke aardbeiensmaak


Op ons bedrijf komt de QQQ aardbei langzaam weer aan de oogst. De eerste vrucht plukte ik enkele dagen geleden. De brix zat op 11,5 en dat is erg zoet voor een aardbei. Ik ben het dan ook niet eens met Wiki die stelt dat een brix van 16-18 pas goed tot uitstekend is. Ik heb nog nooit een aardbei getroffen die deze norm haalde


De laatste week heb ik van veel rassen bij het Huis van de Smaak de planten vervangen voor nieuwe exemplaren, zoals deze Lambada. Ziet er weer lekker fris uit zo, met een beetje vers stro erbij.


De 'achter de schermen'- mensen van GroentenFruit Bureau waren op bezoek. Is heel goed dat deze mensen die dagelijks op het kantoor bezig zijn eens een kijkje in het echt komen nemen. 


Oké, ik krijg mijn zin niet en daarom vind je het misschien flauw dat ik er over begin. En degenen die me via twitter volgen vinden wellicht dat ik er maar over aan de gang blijf, met zeuren. Die mening mag je hebben, want ik heb er eerlijk gezegd ook een beetje eigen belang bij. Tien jaar voorbereiding zit er in deze Floriade in Venlo en kosten noch moeite zijn gespaard om er iets geweldigs van te maken. Dat geweldigs is het nu ook en de keren dat ik er ben, gemiddeld twee keer per week krijg ik ontzettend veel complimenten. Niet alleen over onze eigen aardbeienpresentatie bij die gouden kroon, maar over de hele Floriade, zó mooi en inspirerend dat het allemaal is. De wow-experience van bezoekers is supergoed te noemen als ik het zo aanhoor- en zie.

Op de website van de Floriade staat: 'De Floriade is een Wereldtuinbouwtentoonstelling. Wereldtentoonstellingen zijn grote internationale exposities die sinds 1851 wereldwijd plaatsvinden. Ze stellen landen in de gelegenheid een beeld te schetsen van hun economische, sociale, culturele en technische ontwikkelingen' . In het Huis van de Smaak laten we veel van dit alles zien en schetsen daar een beeld van de moderne Nederlandse tuinbouw. Daar geven we de bezoekers eerst de kans om zich te verwonderen over hetgeen en de manier waarop de voedingstuinbouw producten voortbrengt. Vervolgens worden de mensen verleid met mooie producten die gratis geproefd kunnen worden. De vakmensen die er elke dag zijn geven heel veel gevraagde en ongevraagde informatie en sommigen, waarvan ik er ook eentje ben doen niks liever. En zo verlaten dagelijks duizenden bezoekers het Huis van de Smaak en de eraan gekoppelde Fresh Garden, gepakt en gezakt met een flink stuk extra vertrouwen in het Nederlandse product.

Wat ik nu zo jammer vind is dat het qua eten en drinken op de Floriade zeer droevig gesteld is. Het eten heeft er nauwelijks een link met de tuinbouw. Met al die mooie producten, of het nu om groenten, fruit, vis, vlees, eieren en zuivelproducten gaat, wordt nauwelijks iets bijzonders gepresenteerd in de restaurants en kiosken van de huiscateraar. Ik snap wel dat mensen die een dagje uit zijn geen 3-sterren menu's verwachten, maar hopelijk gaan al die buitenlandse bezoekers niet naar huis met deze eetherinnering als norm voor de eetcultuur in Nederland. Blijkbaar was er niet genoeg ambitie om die tuinbouwbeleving door te trekken in de horeca-outlets

Wat ik nu zo leuk zou hebben gevonden en waar ik ook mijn nek voor uit wilde steken is dat er in één restaurant een hele maand lang aardbeien op het menu zouden staan, zodat je er niet omheen kunt. Het is verdorie zomer en ook nog eens aardbeientijd! Ik zag in gedachten al een leuke, niet te missen outlet op het terras naast het Huis van de Smaak van waaruit puntzakken met aardbeien verkocht zouden worden. Desgewenst als aardbeitje-met, met chocoladesaus, slagroom of voor mijn part met Xugar (soort calorievrije-suiker op basis van stevia). We zouden aan het Huis van de Smaak- motto Verwonderen, Verleiden, Vertrouwen nog de V van Verwennen toe kunnen voegen. Dan zou het Floriade-concept pas compleet zijn

Maar nee, het kan niet want er worden al aardbeien verkocht in de Streekproductenwinkel bij de uitgang van de Floriade. Ja klopt, dat zijn aardbeien om mee naar huis te nemen, maar die verkoop zouden we juist kunnen versterken lijkt me als mensen de smaak te pakken hadden kunnen krijgen. En o ja, vanuit een kiosk worden ook aardbeien als snack verkocht, naast de Aziatische hap en de nieuwe haring.  Ook prima en de uitbater is een toffe vent, maar het is een relatief bescheiden outletje aan de andere kant van het 66 hectare grote terrein. Het bereik is dus beperkt en de link met het Huis van de Smaak is er niet. Jammer! Naast het Huis van de Smaak zou een aardbeienmaand zeker een succes hebben kunnen worden, op een manier die recht doet aan een Wereldtuinbouwtentoonstelling. Ik had de zomerkoninkjes elke dag vers kunnen bezorgen, op de manier zoals ze die zouden willen hebben. Gemiste kans! En ja, ik maak me daar druk om, zo ben ik nou eenmaal....

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

3 opmerkingen:

Richelle zei

Ben het met je eens en blijf je druk maken, anders stomp je af en dat komt je creativiteit niet ten goede!!

Ulko zei

Jan,

Het gaat om geld natuurlijk. Wanneer je de horeca van de Floriade exclusief verkoopt heb je geen grip meer.
Mooi voorbeeld van hoe het wel kan is Frits en Amanda Vriend op http://www.sprookjeswonderland.nl/.

Jan Robben zei

Ulko, geld is zeker de belangrijkste reden denk ik. Ik ken het voorbeeld van Frits en Amanda en denk dat het principe waarop het ook op de Floriade zou moeten kunnen gelijk is. Als we echter zelf al een verkoopstand zouden willen hebben daar, dan gaat dat gepaard met een luxe knip- en scheerbeurt en dan nog dat we zelf voor de bemensing moeten zorgen. Met als gevolg dat de portie aardbeien een woekerprijs moet gaan kosten en waardoor niemand ze dan weer koopt.
Eerdere mooie plannen met streekproductencatering, die beter zouden aansluiten bij het Huis van de Smaak zijn om die reden ook niet doorgegaan.