advertentie

zondag 2 december 2012

Weekblog week 48 - 2012 (25 november t/m 1 december)


In de Lotje en Co stond een prachtig artikel over aardbeien. Met ruim aandacht voor mijn Aardbeienacademie




Het nieuwe boek Smaakvrienden Fruit van Angélique Schmeinck is klaar! Aan het aardbeiendeel heb ik een bijdrage geleverd, zoals hier op de foto te zien is


We kennen elkaar al iets langer hè.....Angélique en ik ;-)


Je kunt een ballonvaart winnen met de CuliAir ballon als je een Smaakvrienden boek bestelt. Ballon varen en culinair genieten ineen. Angélique kookt in de lucht. Ik mocht al een keer mee en dat was geweldig. Deze aardbei is ergens in de Achterhoek geland.



Al vanaf het voorjaar wist ik dat het er aan zat te komen. Het nieuwe 500 pagina's dikke Smaakvrienden Fruit van meesterkok Angélique Schmeinck is klaar. Tijdens de opening van het academisch aardbeienjaar op onze Aardbeienacademie kondigde ze dit geweldige vervolg op haar eerste boek Smaakvrienden Groenten aan. Ik heb er alvast een preview van gezien en die was al om af te likken. Voor het aardbeiendeel heb ik er een bijdrage aan geleverd. Zo heb ik een beetje beschreven hoe de smaak bij de veredeling en teelt van de aardbeien decennialang te weinig aandacht kreeg en hoe die smaak nu weer een comeback aan het maken is.Van elf aardbeienrassen heb ik de eigenschappen en de smaak beschreven in het boek van Angélique. Het ziet er echt prachtig uit. Voor de Sint ben je te laat, maar met de kerstdagen zul je goed scoren als je je geliefde er mee verrast. Kijk maar eens op de website van Smaakvrienden.

In Smaakvrienden Fruit staan wel wat kant-en-klare recepten, maar het is vooral een inspiratieboek om op een heel toegankelijke manier zelf nieuwe smaakcombinaties te maken. Dat maakt het ook zo leuk, om je eigen creativiteit en intuïtie zijn gang te laten gaan. De variatie aan gerechten die je alleen al met aardbeien kunt maken lijkt eindeloos. En geloof me maar dat het ook zo is. Ik heb er al eens mee zitten spelen en werkelijk waar, de meest fantasierijke combinaties zijn mogelijk. Overigens als je een boek bestelt en je doet mee aan de receptenwedstrijd dan kun je ook nog eens een keer een ballonvaart voor twee personen winnen met de CuliAir ballon. Ik mocht dat genot al eerder ervaren, op een dag waarop alle ballonvluchten werden afgelast vanwege de wind, maar deze ene wel doorging.....

Tijdens het winkelen zag ik bij de Jumbo aardbeien in het winkelschap liggen. Mooie Nederlandse Elsanta aardbeien in doosjes van 400 gram voor de prijs van € 3,99 per doosje. Een mooie prijs dacht ik zo. Ik hoop voor de telers dat ze goed meegenomen worden, want zo rond de € 4,- is wel ongeveer het kantelpunt denk ik waar mensen de aardbeien te duur gaan vinden en laten liggen. Maar goed, aanbod en vraag zullen wel in een goed evenwicht zitten verwacht ik aan de prijs te zien. Bovendien zal het aanbod van Nederlandse telers de rest van het jaar alleen maar minder worden. In het magazine Lotje en Co, een blad voor gezinnen met zorgintensieve kinderen stond laatst een vijf pagina's groot artikel over aardbeien. QQQ schreef er een aantal mooie recepten voor. Aardbeiengerechtjes die ze deels ook al maakte op de Aardbeienacademie en in het Huis van de Smaak op de Floriade.

Grappig is wel dat in Lotje en Co een soort waarschuwing staat voor degenen die aardbeien gaan kopen. Letterlijk staat er: 'Kost een doosje aardbeien minder dan € 2,- dan kun je er wel zeker van zijn dat het geen Hollandse zijn. Voor die prijs is het namelijk niet mogelijk echte smaakaardbeien te telen, plukken, verpakken en vervoeren.' ..... Jammer genoeg zijn aardbeien soms wel goedkoper, stukken goedkoper zelfs. Ook de Nederlandse exemplaren dus. Eén ding is zeker, er is iemand die er dan verlies op lijdt en meestal is dat dan de teler. Maar ja, een aardbei is geen fabrieksproduct. Ze hangen daar aan de plant en ineens vertelt de weervrouw dat het 30 graden wordt. Tja, en dan wordt het een beetje druk met de aardbeienkratjes.

Nou mensen. tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf.




Geen opmerkingen: