advertentie

zondag 28 november 2010

Weekblog week 47 - 2010 (21 t/m 27 november)

Morgen ben ik uitgenodigd voor een gesprek op het hoofdkantoor van PLUS Retail in De Bilt. Sommige mensen denken dat ik een appeltje met hen te schillen heb. Anderen denken dat ik op het matje geroepen word. Nee hoor, we gaan een constructief gesprek aan.


De aardbeiplanten zijn inmiddels uit de trays gehaald en zitten in de vriescel. De 38.000 aardbeiplantentrays bied ik nu ter overname aan. De maat is 60 x 20 cm

In één dag tijd hebben we alle ruim 300.000 aardbeiplanten van buiten naar binnen gehaald. Dat was een flinke klus, maar het moest, vanwege de naderende vorst.

Ik heb nog wat planten voor mezelf gehouden. Zijn ze niet mooi? Daar gaan we iets leuks mee doen. Op Tweede Kerstdag presenteer ik de aardbeiplantenactie.

A.s. dinsdag 30 november is de finale van De Smaak van Nederland. Tot die tijd kunt u voor de Publieksprijs nog stemmen op uw favoriete product. Het liefst natuurlijk op ons nieuwe product Volsmaakt. Doe dat dan HIER


De publicatie van mijn vorige blog is het begin geweest van een week die veel stof deed opwaaien. Veel stof tot nadenken zat er tussen en de rest is gelukkig al weer neergedwarreld. De pers is er ook massaal op ingesprongen toen ik het nieuws naar buiten bracht, van rioolpersachtige journalistiek, tot journalistiek waar je wat aan hebt en bevriende journalistiek.
.
Het leven gaat gelukkig weer door. Mijn grote dank gaat uit naar alle opbeurende reacties die ik gekregen heb. Zelfs een heuse vloedgolf van aanbiedingen heb ik al over me heen gekregen. Al die blijken van steun- en ook dankbetuigingen laat ik eerst maar eens rustig bezinken. Ook in de toekomst wil ik vooral ondernemer blijven en het liefst in de aardbeien. Hoe precies, daar komt u vanzelf achter als u mijn blogs blijft lezen.
.
Er is deze week ook nog gewoon gewerkt. Alle aardbeiplanten die op het veld stonden zijn ervan afgehaald en richting het koelhuis getransporteerd. Vanwege de vorst die er voorspeld werd hebben we daar wat haast mee gemaakt. In een dag tijd zijn er zo meer dan 300.000 aardbeiplanten in veiligheid gebracht. Ze moeten nog wel gesorteerd en netjes ingepakt worden, maar de grootste druk is nu wel van dat karwei af. De planten gaan naar collega's, die er volgend jaar de vruchten van willen plukken.
.
Een klein gedeelte van de planten heb ik zelf gehouden. Daar wil ik een leuke aardbeienfansactie mee gaan doe. In mijn blog van Tweede Kerstdag maak ik bekend wat die actie inhoudt en hoe we die gaan vormgeven. Wordt heel leuk, al zeg ik het zelf. Het gaat zorgen voor een langdurige betrokkenheid tussen mij als teler en degenen die aan de actie mee doen.
.
Vort met de geit, we gaan niet bij de pakken neerzitten. Sterker nog, ik denk dat we uit deze affaire sterker vandaan komen dan we erin verzeild zijn geraakt. Diep in mijn hart hoop ik dat er nu zelfs een kantelpunt in de maak is. Het is toch eigenlijk te zot voor woorden dat telers, retail en consumenten elkaar maar blijven gijzelen en in een houdgreep houden. Zeker als het gaat om onderscheidende producten, zoals smaakaardbeien moeten we rap af van die hiërarchische ketens, waarbij één van de partijen dicteert wat de rest te doen heeft. Je hebt als teler maar blij te zijn dat je mag leveren en consumenten moeten maar vreten wat het schap schaft. Zelden krijgen we het gevoel dat afnemers echt blij zijn dat ze onze aardbeien mogen verkopen.
.
Op die manier kunnen we een expansie van smaakaardbeien, maar ook van andere onderscheidende producten wel vergeten. Er is geen teler die er nog in trapt om een product gaan te telen waarvan de afzet onzeker is en het risico nagenoeg voor de teler alleen is. Doorsnee producten kun je nog wel slijten, al is het ook voor te weinig geld, maar de van de standaard afwijkende producten hebben helemaal het nakijken op de vrije markt. Nóg meer van hetzelfde is het lot wat consumenten toebedeeld wordt als de hiërarchische ketens in stand blijven.
.
Ik ben erg blij dat ik morgen op het hoofdkantoor van PLUS Retail in De Bilt ben uitgenodigd om elkaar eens beter te leren kennen en (meer) begrip voor elkaars bezigheden te krijgen. Er waren afgelopen week mensen die dachten dat ik op het matje geroepen werd bij PLUS. Dat is helemaal niet aan de orde lijkt mij en ook niet dat ik nog een appeltje met PLUS te schillen zou hebben. Ik heb juist veel waardering voor een bedrijf als PLUS dat zijn nek de afgelopen paar jaar uitgestoken heeft en dat nog steeds doet. Helemaal niet raar eigenlijk, want de ongeveer 280 PLUS supermarkten worden geleid door evenzovele zelfstandige ondernemers. Dus als er één club is die zich in mijn situatie zou moeten kunnen verplaatsen, dan is het die club wel.
.
Graag zou ik dan ook met PLUS eens gaan brainstormen hoe het anders kan en hoe we 'smaakaardbeien' groot kunnen maken. De manier waarop dat volgens mij kan is door intensiever met elkaar te gaan samenwerken. Het woord 'samenwerken' begint onderhand misschien een beetje sleets te worden, omdat het vaak toch niet tot gewenst resultaat leidt. Met een aantal telers bij elkaar kruipen om zo een groter blok te vormen en daarmee de illusie te wekken dat er marktmacht ontstaat is ook samenwerken. Maar als je dan met zijn allen nog een uitwisselbare leverancier bent, dan ben je nog geen streep verder opgeschoten.
.
De vorm van samenwerken die ik voorsta is dat we niet meer praten in termen van leverancier-klant-relatie, maar als gezamenlijke concepteigenaren. Het kan daarbij niet zo zijn dat één van de samenwerkers er aan het eind van het seizoen geld bij heeft moeten leggen. Van duurzame samenwerking is dan geen sprake en blijft het een loterij. Is die duurzame samenwerking er wel, dan pas is er een realistische groeipotentie van het concept. Als we op de huidige manier door moeten gaan zal er straks voor niemand nog iets te verdienen zijn en zal het steeds meer een kiloknallerwedstrijd worden met alleen maar verliezers. De consument is dan denk ik de allergrootste verliezer. Er valt steeds minder te kiezen.
.
Ik zou als smaakaardbeienteler, al dan niet in gezelschap van franchisende collega-telers continu in een dialoog willen zijn met een bedrijf als PLUS. Gezamenlijk zouden we zóveel kunnen doen om een perfecte presentatie in alle winkels neer te zetten, samen verleiding te creëren en de oogst en verkoop zo goed mogelijk met elkaar af te stemmen. We hebben er bijvoorbeeld niks aan als we de keten met een dag verkorten en dat het product een of meerdere dagen langer in de winkel blijft liggen. Ik zou het fantastisch vinden als ik behalve ambassadeur van de smaakaardbeien, ook een ambassadeur zou kunnen zijn van het samenwerkerscollectief 'smaakaardbeien'.
.
Van de 280 groente- en fruitchefs in de PLUS-winkels kun je niet verwachten dat zij ook nog eens het verhaal gaan vertellen. Het potentieel aan consumenten dat heel graag zou kiezen voor de lekkerste aardbeien, ook al zijn ze iets duurder, is heel groot denk ik. Maar in het mijns inziens te kille groente- en fruitschap komt de beleving (o.a. geur en smaak) onvoldoende over en ontbreekt dus de verleiding. Lijkt me geweldig om daar als teler mee over na te mogen denken. Ik wil voor de authenticiteit van het product gaan en er een gezicht aan geven. Marketing is immers waardenloos en authenticiteit is magnetizing. Ordinaire marketingverhaaltjes, nee die zijn niet aan mij besteed. En neem maar van mij aan: als ik enthousiast ben óf pissig, dan is het echt! Vroeger op school was ik ook al niet zo'n toneelspeler.
.
Ik ben reuze benieuwd in wat voor stemming ik volgende week ben als ik mijn volgende blog weer schrijf.
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes, doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf

5 opmerkingen:

Rob zei

Indrukwekkend.

Theo Brakeboer zei

Een telerscollectief voor smaakaardbeien. Zou mooi zijn als je dat weet te realiseren.

peter zei

dag Held Jan,

HELDEN;Helden? ja eigenlijk zijn we dat allemaal met die prachtige produkten die we samen met de natuur maken.
Maar je hebt gelijk op deze manier houden we het niet vol, continue gemangeld door het handelskanaal omdat smaakaardbeien niet de waarde opbrengen die ze moeten opbrengen. één op één naar de consument lukt het wel.
Hoe komen we uit deze negatieve spiraal?
Laten we eens als Helden onder elkaar overleggen.

Unknown zei

Fresheroes (vershelden) uit Helden voeren proef het seizoen in de Makro. Jan wilde wel meedoen maar had deze zomer te weinig aardbeien voor ons. Het is een lange weg, maar het is de juiste willen we nog aan waardevolle smaak werken in de toekomst.

Gr. Han

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.