advertentie

zondag 10 juli 2011

Weekblog week 27 - 2011 (3 t/m 9 juli)

Twee kinderen genieten samen van een bakje Elianny aardbeien met slagroom tijdens het Kempisch Streekfestival in Hilvarenbeek

De Elianny aardbeien zijn niet alleen erg lekker, maar ook mooi om te zien. Ze worden een voor een met de hand geplukt.

Helemaal blij is dit meisje met haar zelfgeplukte aardbei, die ze halverwege de 14 meter hoge wenteltrap in de Hortus Botanicus in Leiden heeft weten te bemachtigen. Oma staat er ook trots bij te lachen.

De planten in de Hortus hangen er prachtig bij. Het zijn wel waterliefhebbers dus de hortusmensen moeten de slang regelmatig ter hand nemen.

Tuinchef Theo Houthoff van de Hortus Botanicus inspecteert de aardbeienplanten.


Oeps, een collega roodfruitkweker complimenteerde me deze week met mijn blogschrijverij. Hij meende te zien dat ik steeds meer vanuit mijn hart schrijf. Tsja, dat klopt denk ik ook wel, maar volgens mij doe ik dat toch al een hele tijd. Een goeie vriendin heeft me ook wel eens het advies gegeven dat ik beter vanuit mijn eigen dingen kan schrijven. En gelijk had ze, ik probeer van mijn hart geen moordkuil meer te maken. Feit is in ieder geval dat als ik echt vanuit mijn hart schrijf, dat ik dan het snelste klaar ben met mijn blog. Waar het hart van vol is loopt de mond immers vaak van over of zijn de toetsenbordaanslagen per minuut het hoogst.

De vorige week begon met een hele dag aardbeien met slagroom verkopen op het Kempisch Streekfestival. Ik ben overigens niet meer zo van de festivals en de evenementen, want het rendement is meestal drie keer niks. Compleet mesjogge word ik soms van alle verzoeken om deelname die er wekelijks per e-mail, post en telefoon binnenkomen. Trouwens op het Kempisch Streekfestival hebben we onze voorraad Elianny aardbeien wel helemaal onder de slagroom zien verdwijnen, dus we hadden er wat te doen en dan is het nog wel leuk.

We zijn weer aan het experimenteren geslagen met het maken van aardbeienjam. Dat hebben we al vaker gedaan en ook die proefjes van toen hebben veel inspiratie opgeleverd. Behalve de nieuwe jam van aardbeien met zoetepuntpaprika, hebben we nu ook aardbeienjam met verse munt gemaakt. Jam van aardbeien met rozen-esprit van distilleerderij De Ooievaar komt eraan, maar die moet enkele weken rusten voordat hij optimaal op smaak is. De jams zijn voor ons tot op heden maar een bijproduct en dat zal het ook wel blijven denk ik. Maar klanten hier in de winkel vinden het leuk dat er wat keus is en dat nodigt uit om vaker te komen winkelen. Dus pruttelen we af en toe weer eens wat lekkers bij elkaar. Soms zijn de aardbeien nou eenmaal net niet mooi genoeg of iets te rijp en te kwetsbaar om ze in doosjes te kunnen verkopen en dan is de jamketel een mooie bestemming. En in Volsmaakt gaan die supersmakelijke aardbeien natuurlijk ook.

Afgelopen donderdag is in de Leidse Hortus Botanicus de bijententoonstelling van start gegaan. Ik was erbij omdat mijn aardbeienplanten daar onder andere de wenteltrap sieren. Op de webcam van de hortus is het een beetje te zien. Het was wel grappig om te zien hoe kinderen kunsten uithalen om de rode aardbeien te kunnen bemachtigen. Normaal gesproken mag er in de hortus niks geplukt worden, maar voor de aardbeien is er een uitzondering gemaakt. Op een speelse manier leren kinderen en ook hun ouders en opa's en oma's hoe aardbeien groeien van bloempje tot rijpe aardbei. Over de bloemetjes en de bijtjes en beitjes dus. Hopelijk blijven de mensen van de hortus de planten goed water geven. In tegenstelling tot veel andere planten zijn vruchtdragende aardbeiplanten echte waterzuipers.

Gisteren ontstond er op twitter nog een leuk idee om iets met aardbeien en kunst te gaan doen. De naam ArtBy 2011 is daar al bij ontsproten. Een leuke toepasselijke naam vind ik. Wellicht moeten we daar toch eens iets mee gaan doen. Aardbeien lenen zich volgens mij prima voor schilderkunsten, kleiprojecten en al dan niet gewaagde fotoshoots. Ik ga er alvast eens over nadenken over hoe we dat kunstje kunnen flikken en met welk gewenst resultaat.

By the way, ik ben trouwens toch al naarstig aan het het nadenken wat ik met mijn tijd allemaal ga doen als dit aardbeienseizoen weer voorbij is. En dat is over ongeveer twee maanden alweer. Voor de Aardbeienacademie bruis ik nog wel van de ideeën, maar om in de herfst en winter de schoorsteen te kunnen laten roken kan ik nog wel een interessante commerciële uitdaging erbij gebruiken. Dus mocht er iemand iets passend voor me hebben dan houd ik me aanbevolen.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!





Geen opmerkingen: