advertentie

zondag 17 juli 2011

Weekblog week 28 - 2011 (10 t/m 16 juli)

De veredelaar van dit nieuwe ras heeft beloofd dat het morgen een naam heeft. dat praat een beetje makkelijker over iets waar ik helemaal weg van ben. Lekker, stevig, kan goed tegen regen, mooie kleur, goed van formaat, plukt fijn en lijkt weinig gevoelig voor meeldauw

Elianny is ook een mooie en lekkere aardbei, maar jammer genoeg vaak te klein van formaat, naar mijn zin.

Kleine aardbeitjes verdwijnen regelmatig in onze jams. Doordat we nauwelijks pureren blijven er mooie stukjes aardbei in de jam zitten.

Een klant van ons maakte bij thuiskomst deze foto van zijn vangst. (foto fooddutchie)

Ik kan er niet genoeg van krijgen. Nog een keer het nieuwe in mijn ogen welhaast perfecte aardbeienras. Zoon Jeroen die deze week zijn afstudeerproject voor zijn BSc studie Levensmiddelentechnologie aan de WUR goed heeft afgerond is ze aan het plukken.


We hebben hier de smaak te pakken gekregen van het koken met aardbeien. Door de grote plenzen water moesten we af en toe een iets andere bezigheid zoeken dan die we eigenlijk gepland hadden. Naast de aardbeienjam met Marokkaanse munt hebben we nu ook een jam met de scherpere pepermunt gemaakt, beide ook door ons zelf geteeld. Fenny van Wees van distilleerderij De Ooievaar had ons daarbij ook nog eens een proefmonster rozen-esprit in het vooruitzicht gesteld. Esprits zijn kwalitatief zeer goede likeuren met een alcoholpercentage van 60%. Aan het eind van het jamkookproces wordt de esprit toegevoegd aan de aardbeien, waarbij de alcohol verdampt en de intense smaak intact blijft.

Dankzij wat trubbels met de post werden er uiteindelijk niet één, maar twee flesjes bezorgd en konden we een mooi pannetje koken. Helemaal bevangen door de heerlijke geur en de adviezen van Fenny heb ik toen ook de verleiding niet meer kunnen weerstaan om hetzelfde kunstje nog een keer uit te halen, maar dan met cacao-esprit. Het resultaat was zeker niet minder. Hoewel het advies was om de jams twee weken te laten rijpen alvorens ze te consumeren, zijn de restantjes toch al goed door de eerste beoordeling gekomen. Wat mij betreft is de beer nu los en gaan we nog een heel regiment esprits met aardbeien combineren. Zolang het lekker is natuurlijk.

We verkopen de jams hier in ons aardbeienwinkeltje en ik ga ze straks ook via de website van de Aardbeienacademie aanbieden. Als we toch al pakketjes met planten versturen dan kunnen daar de jammetjes ook nog wel bij. Komende weken ga ik werk maken van het aan te bieden assortiment aardbeiplanten voor studenten aan de Aardbeienacademie. Het zouden er wel eens een stuk of tien verschillende kunnen zijn. Lambada en Korona in ieder geval en wat we straks nog meer hebben dat lees je binnenkort wel op de website van de Aardbeienacademie.

Ik moet er trouwens nog steeds aan wennen dat het er hier toch een beetje anders aan toe gaat dan de afgelopen 25 jaar. We hebben in het voorjaar de meeste grond verkocht en hoewel ik het met van alles ontzettend druk heb, miste ik deze week toch wel het ritueel van het nieuwe stekjes zetten. Veel aardbeiencollega's twitterden over de voortgang van deze forse klus, die ik altijd als plezierig werk ervaren heb. Waar ik misschien het meeste aan moet wennen is dat ik er nu midden in het aardbeienseizoen zomaar een dagje tussenuit kan. Voorheen was dat altijd een hectische tijd. Ik voel me er soms ook wel een beetje schuldig onder moet ik eerlijk bekennen. Ja weet ik, dat hoeft niet, maar het lijkt wel of steeds terugkerende rituelen zich na verloop van jaren nestelen in de genen van een aardbeienteler. Ik moet afkicken!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: