advertentie

zondag 4 augustus 2013

Weekblog week 31 - 2013 (28 juli t/m 3 augustus)


Drie roofwantsen zijn erg actief op deze bloem en vangen tripsen. Trips is een voor aardbeibloemetjes schadelijk insect en de roofwants is een natuurlijke vijand. Zo proberen we het evenwicht te behouden, hoewel ik de roofwantsen niet aan een touwtje heb. Als ze geen zin hebben, doen ze niks.


Vergeet je rond deze tijd een rijpe aardbei te plukken, dan weten de wespen er wel raad mee.


Achter onze schuur trof ik deze week twee avonden na elkaar Bambi aan. Heel leuk om te zien.


Met deze ondertekening stuurde ik een brief naar Koningin Máxima.......


...en ik kreeg een mooie brief terug vanuit Paleis Noordeinde.... 


Hoe blij kun je in deze digitale tijd nog worden van echte papieren brieven? Deze week ben ik daar zelfs twee keer zeer aangenaam mee verrast. Ruim een week geleden stond er een leuk artikel in De Telegraaf waarin ik als 'de enige echte aardbeienkenner' werd genoemd. Of dat zo is dat laat ik in het midden, maar het stond er en dan ook nog in De Telegraaf, dus dan is het waar... Begin deze week kreeg ik een dikke envelop in de brievenbus met daarin een brief en een boekje erbij. Het boekje heet 'De Aardbei' en is in 1937 geschreven door de heer De Lange die in die tijd experimenteerde met aardbeien. Hij schreef zijn bevindingen op en het boekje was bestemd voor aardbeientelers die hun opbrengsten wilden verbeteren. Aangezien De Telegraaf mij de aardbeienhemel ingeprezen had vond de zoon van de schrijver van het boekje dat er geen betere bestemming voor was dan in mijn archief. Ja echt, ik ben daar ook reuze blij mee en het geeft me tevens een beeld van hoe de aardbeien voor de Tweede Wereldoorlog geteeld werden. Binnenkort ga ik die man eens wat aardbeienlekkers brengen.

De andere brief kwam van het Koninklijk Huis. Alleen het papier is al mooi, maar de inhoud deed me ook super goed. Vorig jaar op de Floriade sprak ik met Máxima, toen nog prinses over aardbeien. We hadden destijds een heel geanimeerd gesprek. Ze vertelde iets wat me steeds is bijgebleven, dus ik trok de stoute schoenen aan en schreef een brief aan de Majesteit. Nog geen twee weken later kreeg ik al een mooie brief terug. Ik ga de inhoud niet verklappen en ook niet waar ik zelf over heb geschreven. Wel ontzettend cool als het allemaal zijn vervolg gaat krijgen.

De laatste week is er ook veel  wispelturigheid in het weer geweest. Véél te heet weer werd afgewisseld met hevige regen en wind. De aardbeien worden daar niet heel blij van en degenen die ze moeten plukken ook al niet. Gelukkig kunnen we de oogst goed bijhouden want anders weten de wespen er rond deze tijd van het jaar wel raad mee. Een enkele te rijpe aardbei is al ten prooi gevallen aan de wespen. Die lastpakken graven een holletje in een aardbei en vreten hem dan voor de voet op. Als je er bij het plukken net ingrijpt heb je een dikke vinger. Voor de wespen is een aardbei een soort zuipkroeg. Ze worden toeterzat van het gistende aardbeiensap.

Er was nog veel meer natuur te zien op de Aardbeienacademie. Voor het eerst zag ik hier een ree vlak achter onze schuur huppelen en smullen van de ruig begroeide slootkanten. Volgens een wildkenner is het een eenjarig bokje wat waarschijnlijk verstoten is door een oude bok. Dat hij dan hier ook weer net een oude bok met een camera moet treffen. Ik kon hem tot op zo'n 30 meter naderen. De zwaluwen die hier uitgebroed zijn, hebben afgelopen week hun vliegbrevet gekregen denk ik. Gisternacht zijn ze voor het eerst niet meer gezamenlijk in de schuur komen overnachten. Toen ze zaten te broeden zeiden 'vogelkenners' nog wel dat het geen succes zou worden met die zwaluwen omdat ik de schuur 's morgens niet om vijf uur open maakte. Nee, dat deed ik pas om half zeven. De zwaluwen van tegenwoordig passen zich prima aan en vliegen overdag gewoon een stukje harder.

Inmiddels is het alweer augustus. Er breekt weer een mooie tijd aan om aardbeien te planten in de tuintjes. Als Aardbeienacademie heb ik nu weer tientallen rassen beschikbaar. Aangezien onze planten in een potje staan komt het niet zo heel nauw wanneer je ze plant. Mocht je de komende weken nog op vakantie gaan, stel het planten dan maar even uit. De planten een week of twee dorst laten lijden is zonde. Maar goed, wil je er mee aan de slag? Kijk dan op onze website en bestel de planten. Dan kun je jezelf vast gaan verlekkeren op een mooie oogst vanaf half mei volgend jaar.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: