advertentie

zondag 8 april 2012

Weekblog week 14 (1 t/m 7 april)


In het kader van het Jaar van de Bij illustreert Podivium (grafisch- en illustratief ontwerp) een serie bijen. Elke week publiceren zij een bijenkarakter op twitter @BIJtekenen en op hun website.


In het Rijkspaviljoen op de Floriade staan ook Mara des Bois aardbeiplanten van mij. In de 'natural wall' staan ze tussen de tomaten en sierplanten. Ik ben benieuwd wat er van terecht komt.


Op de tweede dag van de Floriade legde ik deze twee dames vast. Ze zijn zussen van elkaar en toen ik er een praatje mee aanknoopte bleek ik de man van een van de dames nog te kennen ook. Het wereldje is klein.


Tijdens de opening van het Huis van de Smaak op de Floriade liep er een zachtfruitmeisje rond. Ze was echt om te knuffelen. Aardbeien en ander zachtfruit zijn ook om te knuffelen, maar doe het wel een beetje voorzichtig!


Bij de start van de Food Revolution kregen alle bezoekers een aardbeienplantje van het ras Flair van mij mee. Op elk kaartje had ik geschreven: 'Jan wenst je een Food Revolution met Flair'. Ik vond dat ik iets terug moest doen voor de Strawberrymob-actie van Urgenda, Foodlog en Youth Food Movement in 2010



We hebben er lang naar uitgekeken, maar nu is de Floriade dan toch geopend. Hare Majesteit de Koningin heeft in een malse regenbui de opening verricht, maar dat zal vast de zegen van boven zijn geweest. Er is immers ontzettend veel werk verricht door heel erg veel mensen om er de mooiste Floriade aller tijden van te maken. Samen met mijn collega's die aan de aardbeienpresentatie hebben gewerkt ben ik ook trots op wat we gemaakt hebben en wat we aan de Floriade-bezoeker voor boodschappen mee willen geven.

De eerste reacties van bezoekers die ik heb opgetekend waren precies die ik verwachtte. 'Ooooh, zijn er zóveel soorten aardbeien? Dat heb ik nooit geweten, ik dacht dat een aardbei een aardbei was. Voortaan ga ik toch anders naar aardbeien kijken in de winkel', was een typische reactie die ik in meerdere toonsoorten heb horen klinken. Dat de eerste bloemen van de aardbeiplanten op de Floriade hartstikke bevroren waren, daar had niemand erg in. Die bloemen met zwarte hartjes zagen er toch goed uit? Maar geen probleem, de presentatie moest hufterproof zijn, dus ook met die nachtvorsthufters hebben we rekening gehouden. Tweede Paasdag gaan collega Marcel Dings en ik er weer nieuwe -bloeiende - planten inzetten. Het moet immers elke dag mooi zijn.

Dat die boodschappen van ons goed neerkomen bij de consument is toch wel erg belangrijk om de vorige week officieel gestarte Food Revolution goed te laten gebeuren. Die Food Revolution is natuurlijk al jaren aan de gang, maar desondanks heb ik het bijbehorende manifest toch ook ondertekend. Het nieuwe aan deze officiële Food Revolution is dat een aantal organisaties en groepen met elkaar de intentie hebben gedeeld om als katalysators op te treden die het proces van vernieuwing moeten bespoedigen. Ik heb het aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het is om als ondernemer met iets nieuws te komen en het dan in je eentje een succes te doen laten worden. Hetzelfde geldt aan de andere kant van de voedselketen waar consumenten schijnbaar onvervulbare behoeften hebben. De samenwerking in deze 'georganiseerde' Food Revolution kan hier dus helpen om die kloven te overbruggen.

De Strawberrymob zoals we die in 2010 samen met Urgenda, Youth Food Movement en Foodlog organiseerden is een voorbeeld van zo'n revolutionaire aanpak. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer, dus je moet frequent allerlei verschillende soorten acties in gang zetten en in gang houden om duurzaam succes te kunnen boeken. Op Foodlog wordt er al weer veel over geleuterd. Ik heb de laatste dagen al enkele keren een reactie willen schrijven, maar mijn half geschreven reactie telkens weer gewist. Het is als vruchtbaar zaad doneren aan een kookplaat. De haantjes, acquisiteurs en betweterigen vallen er over elkaar heen en praktische mensen hoor je er nauwelijks. Nee, die praktische mensen zijn de Food Revolution aan het DOEN.

O ja, nóg ergens is een revolutie nodig. De honingbij wordt ernstig bedreigd, zo valt tenminste uit vele hoeken en kanten te horen. Waar de oplossing precies ligt weet ik ook niet. Ook een aardbeienbloemetje wordt pas een aardbei als het bloemetje ervan bevlogen is door bijen of hommels of waarbij op andere manieren een bevruchting tot stand is gekomen. Wees dus zuinig op de bijen zeg ik dan, al ben ik zelf geen bijenspecialist. Dit jaar is het ook het Jaar van de Bij. Je zou dit jaar bijvoorbeeld nog goeie bijenplanten in je tuin kunnen zetten of zaaien. De bijtjes en de aardbeitjes zullen je erg dankbaar zijn.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

1 opmerking:

Peter zei

Hi Jan, mooi blog weer! Ik snap wat je zegt over de foodrevolution. Maar als ze het goed uitrollen kan het zeker wel impact hebben. Maar wel 'als'.
In het algemeen: er zijn onderhand ook meer verzamelsites van mooie initiatieven van boeren dan dat er initiatieven zijn. Hebben we niet een groot overschot aan adviseurs en dergelijke in Nederland? Ik ben aangemeld bij een aantal van die sites en de waarde voor mij is nihil tot nu toe. Ik heb de neiging eens een enquete rond te sturen of andere initiatieven wel baat hebben bij al die goed bedoelende verzamelsites.