advertentie

zondag 15 april 2012

Weekblog week 15 (8 t/m 14 april)


Met vereende krachten hebben we op Tweede Paasdag bijna alle aardbeiplanten op de Floriade vervangen door nieuwe planten. De bloemetjes van de vervangen planten waren bijna allemaal bevroren. Vlnr: Bea Robben, Koen Dings, Peter van den Eertwegh, Marcel Dings, Sabine Robben en ik.




De bloemknoppen van de Korona-planten op ons bedrijf laten zich al voorzichtig zien. Begin juni hoop ik dat er rijpe aardbeien aan deze planten zitten.


Tsja, welke aardbeienstropdas zal ik om mijn hals knopen op de Derde Dinsdag van April? Je zult het zien!


Hey, een koffertje op de oprit van de Floriade......Dat heb ik dus aanstaande dinsdag bij me. Om 12.00 uur bij het Huis van de Smaak. Volg op twitter de hashtag #codeoranje 


Code Oranje, het zegt je misschien nog niks, maar als je op het twitterkanaal actief bent kan het je bijna niet ontgaan. Er staat komende week iets te gebeuren rondom de aardbeien en daar heeft een flinke groep aardbeien telende mensen en ambassadeurs hun hoofd en handen al vol aan gehad. De derde dinsdag van april gaat er op verschillende plaatsen in het land iets bijzonders gebeuren, maar we zeggen lekker nog niet wat. Ik zal dan zelf in de buurt van de aardbeienkroon op de Floriade zijn, in gezelschap van een mooie prinses, steigerende paarden, een 'Derde-Dinsdag-in-April-koffer en nog wat bezienswaardigheden. Heel trots ben ik erop dat Paul Beck, de directeur van de Floriade daar dan ook zal zijn. Ook in de Keukenhof, op de markt in Ommen, in Arnhem, Den Bosch, Eindhoven en wellicht nog op een andere verrassende plaats zal er dan iets gaan gebeuren. Meer verklap ik nog niet. Kom overigens gerust een kijkje nemen en anders zie je het via de media zeker naderhand wel ergens.Tip: volg op twitter de hashtag #codeoranje.

Tweede Paasdag heb ik samen met enkele vroegwakkere mensen enkele honderden potten met aardbeienplanten vervangen. De nachtvorst had er flink huisgehouden, dus in plaats van geelgroene hartjes hadden de meeste aardbeienbloemetjes en bloemknoppen zwarte hartjes. Zwarte hartjes zijn bevroren geweest en kunnen nog onmogelijk een aardbei worden. In twee uur tijd, precies op het moment dat de poorten van de Floriade weer open gingen hadden we de klus geklaard en stond alles er weer puik en fris bij. Zo zijn we het hele seizoen overigens voorbereid op calamiteiten. Er worden hier op het bedrijf ongeveer drie keer zoveel planten voor de Floriade opgekweekt dan we daar kwijt kunnen. Het moet er altijd mooi zijn en natuurlijk willen we straks ook rijpe aardbeien aan die planten hebben.

Over een week begint de eerste Aardbeienweek op de Floriade. Daar ben ik dan elke dag, samen met QQQ en een vrijwilliger die ons assisteert. Mijn rol zal voornamelijk het informeren van de bezoekers zijn en neem dan iedereen die dat wil voor een privé- of groeps-VIP-tourtje mee naar het aardbeienveld buiten voor een soort aardbeiencollege. QQQ zal heerlijke aardbeiengerechtjes gaan maken en laten proeven hoe veelzijdig een aardbei is. Afgelopen week zijn we ter voorbereiding een dag samen op pad geweest. Ik nodig je dus bij deze van harte uit om ons met een bezoek te vereren. Je zult er van genieten!

Ondertussen gaat de teelt van de aardbeien op het bedrijf natuurlijk ook gewoon door, worden er aardbeiplanten opgestuurd naar studenten van de Aardbeienacademie en is onze Strawberrytree alweer regelmatig op bruiloften en andere feestjes te vinden. Al met al zijn het drukke tijden, maar het geeft ontzettend veel voldoening. Zomaar iets leuks is een deal die ik maakte met De Kleinste Soepwinkel in Deventer. Ik kwam er een aantal weken geleden toevallig langs en moest nog ergens lunchen. Bij het binnengaan was de ontvangst allerhartelijkst, want de eigenaresse die ik nog niet kende was blij om me weer te zien. Ik blijk dus een dubbelganger te hebben, maar we raakten desondanks aan de praat en hadden wel gezamenlijke kennissen. Ik at er de heerlijke soep en na betaling en achterlating van mijn visitekaartje ging ik weer huiswaarts. Inmiddels is zij klant van de Aardbeienacademie en geeft ze iedereen die op haar webwinkel iets bestelt, een aardbeienplantje met een kaartje van mij erbij cadeau. Kijk, zo kan het gaan en dat vind ik nou leuk!

O ja, wat óók leuk zal worden? De schilderdag 'Ezels tussen de Aardbeien' op 12 mei a.s. Heb je zin om mee te schilderen meld je dan aan bij kunstenares Meike Schapink. Deze schilderdag is ook zeer geschikt voor mensen die denken dat ze niet kunnen schilderen!


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: