advertentie

maandag 30 april 2012

Weekblog week 17 - 2012 (22 t/m 28 april)


Zo ongeveer zag het er afgelopen week uit in het Huis van de Smaak op de Floriade. Volgens bezoekers had onze aardbeienpresentatie de langste rij op de Floriade. Daar ben ik reuze trots op. Het was GE-WEL-DIG


Ad Berends, creatief directeur van het GroentenFruit Bureau en Chef de Mission van het Huis van de Smaak hielp af en toe een handje mee. Doelstelling: deze kinderen moeten als herinnering aan de Floriade hebben: Lekkere aardbeien!


Deze familie uit Maleisië is speciaal voor de Floriade naar Nederland gekomen! Ik sprak ontzettend veel internationale bezoekers die dezelfde reden hadden om naar Nederland te komen. De Floriade is echt super mooi en iedereen is er blij!


Op het buitenterrein bij het Huis van de Smaak, waar ook ons aardbeienveld is zijn de hele dag door gastvrouwen te vinden die bezoekers uitleg geven. Anouk Rothoff is zo'n leuke gastvrouw die zelfs op haar vrije dag nog op bezoek kwam. That's the spirit!


QQQ trok de hele week een stroom geïnteresseerde mensen naar zich toe. Op een heel leuke en enthousiaste manier toverde ze heel bijzondere, maar o zo simpele gerechtjes tevoorschijn. 


Het was een zinderende aardbeienweek op de Floriade. Meer dan 60.000 internationale bezoekers bezochten er het Huis van de Smaak. Daar heb ik 7 lange dagen vertoefd, samen met de super-enthousiaste QQQ en elke dag weer andere aardbeienambassadeurs ter ondersteuning. Al die duizenden blije mensen hebben zich verwonderd dat de ene aardbei de andere niet is en dat er nu toch écht geen fatsoenlijke reden meer is om harde mediterrane knollen te kopen. Er zijn nu meer dan genoeg Nederlandse aardbeien om alle supermarkten, groenteboeren en markten te voorzien van verse in de mond smeltende aardbeien.

De aardbeien die we lieten proeven werden gretig aanvaard, maar echt niet alleen omdat het gratis proeven was. Direct na de eerste verwonderingsfase bij het binnen komen in het Huis van de Smaak kwam de geur van onze aardbeien de bezoekers al tegemoet. Wij hadden de langste wachtrij op de Floriade hoorden we regelmatig. De verleiding was blijkbaar erg groot om die rij maar voor lief te nemen, hoewel het toch ook lekker doorstroomde. We reikten de mensen de aardbeien persoonlijk aan, want dat was ook de beste manier om een praatje te maken en in ieder geval te vertellen dat er weer Hollandse aardbeien zijn. Bij het vertellen moesten we constant switchen in taal, want de bezoekers op de Floriade komen werkelijk van overal op de wereld.

De bezoekers kwamen uit Hawai, Nieuw-Zeeland, Japan, Canada, Filipijnen, uit de hele USA, Tsjechië, Zweden  en Gambia om maar wat voorbeelden te noemen. Ik vroeg de mensen vaak waar ze vandaan kwamen en dat opende vaak leuke gesprekjes. Een echtpaar uit New Jersey was razend enthousiast. Ze waren al op de Keukenhof geweest, bij Paleis het Loo en nog een aantal bekende bezienswaardigheden. 'But we end with the best' zeiden ze met een glimlach van oor tot oor. Dat doet je toch goed als je er zo hard aan hebt meegewerkt om er de mooiste Floriade aller tijden van te maken. Honderdduizenden mensen die over de halve wereld reizen speciaal voor de Floriade...dat is toch echt fantastisch?

De hele week heeft QQQ laten zien hoe veelzijdig aardbeien zijn om er de heerlijkste gerechtjes van te maken. Natuurlijk mochten alle gerechtjes geproefd worden, maar QQQ heeft mensen vooral geïnspireerd om er ook thuis mee aan de slag te gaan. De recepten van de aardbeiengerechtjes van onze kookdiva komen binnenkort op de website van Hollandse Aardbeien. Kaarten van topkok Angélique Schmeinck met daarop de 'smaakvrienden' van de aardbei voor extra inspiratie om oneindig te variëren met aardbeien werden ook gretig afgenomen.

Ja echt, ik heb het gevoel dat we de afgelopen week in het Huis van de Smaak veel zaadjes voor vele duizenden ambassadeurs voor de lekkere aardbei hebben gezaaid. Wij kunnen zelf wel altijd lopen te roepen dat onze aardbeien zo goed zijn, maar als consumenten over de hele wereld dat gaan doen, dan is dat véél beter. De Foodrevolutie waar je tegenwoordig steeds meer van hoort begint bij die consument en nergens anders. De macht van consumenten is veel sterker dan die van de professionele lobby. Maar wij moeten die consumenten dan wel eerst laten verwonderen, verleiden en het vertrouwen geven dat het ook werkelijk uitstekende aardbeien zijn.

Jammer genoeg duurt het nu weer bijna 2 maanden tot de volgende aardbeienweek op de Floriade. Met pijn in ons hart durf ik namens mijn teamgenoten wel te zeggen. Persoonlijk vind ik het een mega-gemiste kans voor de aardbeiensector om tijdens deze Floriade die maar 1 keer in de 10 jaar plaatsvindt en die 26 weken duurt om dan maar 2 aardbeienweken te hebben. Het is natuurlijk een centenkwestie, maar ook niet meer dan dat. Voorzichtig geschat denk ik dat we in Nederland zo'n 45.000.000 kilo aardbeien produceren. Als telers van elke kilo aardbeien maar 1 cent voor deze Floriade af zouden staan dan konden we de hele Floriade ambassadeurs blijven kweken......En wat denken jullie van alle free publicity? Foto's, films, geweldige enthousiaste verhalen van bezoekers, mond-tot-mond-reclame, enzovoort. Aardbeiensector, laten jullie deze kans liggen? Nee toch zeker?

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,.
Groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!








Geen opmerkingen: