advertentie

zaterdag 13 juli 2013

Aardbeienacademie - wist-je-datje 3

Wist je dat de witte Ananasaardbei ontstaan is uit een kruising tussen een Zuid-Amerikaanse en een Noord-Amerikaanse bosaardbei? En dat de Ananasaardbei een van de voorouders is van de moderne roodvruchtige West-Europese aardbeirassen? De harde Spaanse en Californische aardbeien hebben de Ananasaardbei niet als voorouder.

Tegenwoordig wordt steeds meer geprobeerd om de Californische stevigheid te kruisen met de West-Europese smaak. Een voorbeeld is het ras Eve's Delight dat stevige vruchten geeft en tegelijkertijd zeer goed van smaak is.

Welkom op de Aardbeienacademie



2 opmerkingen:

Andrea zei

Ik lees uw blog altijd graag en moest tijdens de vakantie er aan denken. We stonden in Oostenrijk met pech langs de weg en tijdens het wachten spotte ik wat roods..Ieniemienie aardbeitjes. Ze smaakten zoet,bijna parfumachtig. We hebben er van gesmuld, maar vroeg me af welke soort zou dit geweest kunnen zijn? Hoeveel Europese wilde rassen zijn er eigenlijk?

Jan Robben zei

Beste Andrea, dat moet haast zeker de Fragaria vesca zijn geweest.In Europa komen bij mijn weten geen andere wilde variëteiten voor. Zie de foto bij wist-je-datje 4. Dat is dezelfde bosaardbei die u geproefd heeft denk ik. Deze foto heb ik hier thuis gemaakt, maar de plantjes komen ook uit Oostenrijk en Italië