advertentie

zondag 28 juli 2013

Weekblog week 30 - 2013 (21 t/m 27 juli)


Drie donderdagavonden achter elkaar heb ik samen met de dames van IJssalon en Chocolaterie De Dames gechocolateerde aardbeienspiezen gemaakt en verkocht. Als 'Love Stick' deden ze het prima op de Zomeravond Markt in Oirschot.


Zaterdag stond ik breed uitgemeten in de weekendbijlage van De Telegraaf. Leuk artikel geworden!


Mara des Bois zoals we die deze week geplukt hebben. Een zeer aromatische aardbei.


Dit donkerrode nieuwe aardbeienras Malwina blijkt erg lekker. Op het inzetje zie je ook een vrucht van de Malwina die een beetje de kluts kwijt is. Hieronder kun je lezen hoe dat komt.


De laatste tijd ben ik ook vaak in de bonen....

Geheel in de stijl waarmee ik vorige week de week afsloot, stond deze week ook weer enigszins in het teken van in de belangstelling staan. Ik had natuurlijk overal 'nee' op kunnen zeggen, maar dan was het wel een allemaal wat saaiere week geweest. Het twee pagina's grote verhaal in De Telegraaf, over aardbeienjam is gisteren gepubliceerd. Het is een leuk verhaal geworden, waarin ook mijn aardbeienjam er goed vanaf kwam. Ik dacht dat ik buiten mededinging met de proeverij meedeed, maar blijkbaar was het toch de moeite waard er iets over te melden.

Een van de schrijvers van het artikel, Felix Wilbrink was laatst hier om me te interviewen en ik liet hem ook allerlei aardbeirassen proeven. Daar schreef hij niks over, maar dat geeft niet want dan heb ik zelf nog wat te melden. Uit die proeverij haal ik een aardig feitje, wat deze week op een andere manier weer bevestigd werd. Van de negen rassen die ik Felix liet proeven haalde hij een smaaktop-3. In zijn keuze kon ik me heel goed vinden. Zijn drie favorieten op dat moment waren Malwina, Vima Zanta en Korona. Nu zijn de twee laatstgenoemden al wat oudere rassen, maar de donkerrode Malwina is nog een nieuwkomer met toekomstmuziek.

Op de Floriade van 2012 maakte ik er voor het eerst kennis mee en toen viel de smaak mij ook al in positieve zin op. Net als de andere twee favorieten van Felix is Malwina ook een kwetsbare aardbei, die alleen geschikt is voor korte ketens. Voor de beste smaak moet je ze goed rijp plukken, dat geldt voor alle rassen, maar dit ras is dan nog extra kwetsbaar. Wil Malwina een goede kans maken om door te breken dan moet er een korte lijn tussen plant en klant gecreƫerd worden. De Aardbeien Roadshow (of zullen we hem Roodshow noemen?) waar ik vorige week voor pleitte, daar zou Malwina perfect bij passen.

Het toeval wilde dat een consument die afgelopen week in Duitsland was, daar aardbeien gekocht had met een heerlijke smaak zoals ze die nog nooit gegeten had. De mevrouw stuurde er een foto bij en vroeg of iemand wist wat voor naam die aardbeien hadden. Via via kwam de vraag bij mij terecht. Want als ik het niet zou weten, zou niemand het weten werd er gezegd....Mijn ego was weer gestreeld. Enfin, mijn vermoeden dat het om Malwina ging heb ik nog even gecheckt bij een plantenkweker die ook planten van dat ras verkoopt. Hij bevestigde mijn vermoeden en vertelde dat het ras in Duitsland snel in oppervlakte groeit. Bij onze oosterburen is veel meer verkoop van telers direct aan de consument, dus die Duitsers snappen, dat lekkere aardbeien beter verkopen dan doorsnee aardbeien.

Dus telers in Nederland, hou de Malwina in de gaten. Ik vertel er maar vast bij dat het best een raar plantje is zoals ik hem ken. De rijptijd is enkele weken later dan bijvoorbeeld Elsanta en de vruchten zitten verstopt tussen het blad. Soms zag ik er vruchten aan zitten waarop uit de zaadjes alweer miniplantjes leken te groeien. Doordat er heel snel heel veel nieuwe planten nodig waren is de natuur tijdelijk een handje geholpen door via weefselkweek plantjes te kweken in reageerbuisjes. Daar raken de plantenhormonen eventjes van in de war, met die grappige vruchten als gevolg, die verder geen kwaad doen, maar die rare eigenschap schijnt er snel uit te groeien.

O ja, in het nieuwe online magazine van consumentenorganisatie Boerenfluitjes werd mijn Aardbeienacademie ook mooi voor het voetlicht gezet. Overigens, voordat je denkt dat ik geen tijd meer heb om aardbeien te telen..., we plukken hier ook nog elke dag aardbeien. Op dit moment van een stuk of tien rassen. Kom dus naar Oirschot en haal je aardbeienhartje op!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: